Jak dobry lekarz, obserwuję stale moich pacjentów. W ten oto sposób jestem w stanie przewidzieć pewne, powtarzające się przypadłości i dzieki temu systemowi mogę ostrzec innych pacjentów. Najpierw pojawiały się problemy ze skrzyniami A4LD. Później przeszliśmy na problemy ze skrzyniami wywodzącymi się z tej samej rodziny co prawda ale lekko tylko ulepszonymi. Teraz zaś jednak zaczynają się pojawiać problemy z nowszymi skrzyniami - w tym też między innymi ze skrzynią 6R60 - wywodzącej się jakby nie było z niezbyt udanej linii 6HP firmy ZF. Ford licencję zakupił, zbudował swoją jednostkę o oznaczeniu 6R60 oraz 6R80 i przeznaczył do montażu w swoich terenówkach i pickupach. Są to skrzynie bardziej skomplikowane od poprzedniczek, bardziej rozbudowane ale przede wszystkim bardziej "elektroniczne" niż dotychczasowe. Moduł sterujący jest bowiem osadzony na płycie głównej. Każdy jest programowany do określonego samochodu a co za tym idzie nie da się przenosić z samochodu do samochodu. Można oczywiście płytę główna wymienić ale moduł trzeba przełożyć - Skrzynia bardziej skomplikowana a co za tym idzie droższe w naprawie.
Nie wszystkie jednak problemy są problemami natury elektronicznej. W większości wypadków możemy jednak tym problemom zaradzić zanim sie pojawią. Z tego co wiemy FORD oryginalnie zalecał wymianę oleju w tych skrzyniach dopiero po przebiegu 150,000 mil - jednak specjaliści, i to już od jakiegoś czasu zalecają pierwszą wymianę oleju po 30,000 mil a następne co 60,000 i to z filtrem włącznie! Powodem większości awarii są bowiem drobne cząsteczki, opiłki metalu, które krążąc z olejem mogą powodować zwarcia na płycie sterujacej a także problemy w pracy elektrozaworów.
Problem jednak w tym, że dynamiczna wymiana oleju w tej skrzyni jest praktycznie niemożliwa do wykonania ze względu na występowanie w niej (podobnie jak w skrzyni 5R55W) zaworu termalnego, który włącza obieg oleju do chłodnicy dopiero po uzyskaniu przez skrzynię właściwej temperatury pracy. Przed rozpoczęciem "pompowania" należy więc skrzynię rozgrzać do normalnej temperatury pracy bądź usunąć zawór na czas wymiany. Pikanterii dodaje całej sprawie także fakt iż skrzynia 6R60 wymaga specjalnego oleju Mercon SP - jest to niby Mercon V ale ze specjalnymi dodatkami bez których ta skrzynia sie nie obejdzie.
Przy jakichkolwiek naprawach a szczególnie przy wymianie płyty głównej należy dobrać zamiennik podając numery nie tylko wybite na płycie ale także dokładne dane samochodu włącznie z rocznikiem oraz numerem VIN. Poza tym oprogramowanie a w dzisiejszych czasach raczej wszystko jeste sterowane wszelkiej maści komputerami i modułami a te, niestety są wyposażone w oprogramowanie, które trzeba ciągle uaktualniać. Prawie wszystko poczynając od naszych komputerów a kończąc na telefonach - wiec dlaczego samochody miałyby inaczej? Skrzynia 6R60 wymaga więc tego by ją raz na jakiś czas podłączyć do komputera w celu uaktualnienia oprogramowania - Ford sam wypuszcza co jakiś czas biuletyny, w których informuje właścicieli o nowej wersji oprogramowania.
I na koniec już może tylko dodam, że zdaję sobie sprawę, iż nad wszystkim niestety nie mamy kontroli i czasami złośliwość przedmiotów martwych może być bardzo ale to bardzo denerwująca ale regularna wymiana oleju oraz filtra a także użycie właściwego oleju do wymiany oraz okresowe uaktualnianie oprogramowania w naszych samochodach pomoże pewne dolegliwości wyeliminować a niektórym zapobiec. Ten mały bowiem problem jaki dzisiaj mamy z szarpaniem przy zmianie biegów ( a który możemy naprawic po prostu przez wymiane oleju) może przerodzić się w dość poważniejszy (i zarazem o wiele kosztowniejszy).
Pytania? Zapraszam! Wszelkie uwagi oraz refleksje mile widziane.