Rejestracja na forum została wyłączona. Obecnie forum pełni rolę archiwum wiedzy zebranej na przestrzeni lat.
Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

[fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-05-25, 21:55

Postaram się z grubsza opisywać kolejne kroki jakie robię, żeby wymienić kompletny rozrząd w silniku SOHC. Jeśli macie jakieś uwagi, spostrzeżenia piszcie śmiało, jak przy skrzyni będzie lepszy materiał dla potomnych :)

Skąd w ogóle zamieszanie ? Ano stąd:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=azDG3pCGEDo[/youtube]

tak brzmi rattling timing chain :) czyli terkoczący rozrząd, ewidentnie tylna kaseta.

Spora porcja zdjęć pochodzi z manuala użytkownika 2000streetrod (http://www.explorerforum.com/forums/member.php?u=111113) z forum amerykańskiego:
http://www.explorerforum.com/forums/sho ... p?t=281137

DZIEŃ 1
Żeby cokolwiek zdziałać niestety trzeba wydłubać silnik... cały :) a zatem wiaderko śrubek, trochę rzeczy do wyjęcia i można silnik rwać.

Robotę dobrze zacząć od spuszczenia wody z układu - bez wyjęcia chłodnicy niewiele zdziałamy, bo nie będzie miejsca na manewrowanie podwieszonym silnikiem.

Wodę spuszcza się zaworkiem po stronie pasażera - nad przewodami olejowymi skrzyni.

Obrazek

Niestety u mnie zaworek jest urwany przez... kogoś co tam dłubał zanim ja zacząłem, więc u siebie po prostu ściągam rurę po stronie kierowcy.

Obrazek

W między czasie jak woda sobie spływa ściągamy maskę - będzie zdecydowanie przeszkadzać. Nie jest specjalnie ciężka, ale manewrowanie nią samemu skończy się na pewno upadkiem :P

Obrazek

Odłączyłem i wyjąłem też akumulator, będzie więcej miejsca na działanie i podpinanie innych elementów.

Żeby dostać się do chłodnicy trzeba kolejno rozebrać dolot i ściągnąć wiskozę. Odkręcamy dwie śruby od obejmy przy przepustnicy i przy przepływomierzu, odpinamy przewód odmy i powietrzny zasilający silniczek krokowy. Ściągamy rurę dolotu. Odpinamy też wtyczkę od przepływomierza i ściągamy puszkę filtra powietrza.

Obrazek

Obrazek

Żeby odkręcić wiskozę trzeba użyć "special tool".

Obrazek

Albo klucza 36 ale na tyle płaskiego żeby wszedł między wiatrak, a śruby od rolki paska. Wiatrak odkręcamy w LEWO czyli standardowo. Ostatecznie nie mając klucza 36 można próbować przecinakiem na krawędzi nakrętki i z wyczuciem uderzyć młotkiem. Gdy tylko śruba puści dalej można odkręcać już kręcąc wiatrakiem. Żeby wyjąć wiatrak trzeba zrobić to razem z osłoną. Przykręcona jest na dwóch śrubkach u góry chłodnicy, na dole trzyma się na wsuwki. Wyciągamy razem wiatrak i osłonę wiatraka. Od razu więcej miejsca :)

Obrazek

Jeśli masz instalację LPG, trzeba ją również porozpinać - przewody od wtrysków, od wody, etc. Silnik można wyciągać z dolotem zamontowanym. Ale ja wolę go zdjąć żeby mieć więcej miejsca na podczepienia łańcuchów do wyciągania.

Żeby zdjąć górny kolektor trzeba, oprócz odkręcenia pudełka śrubek :) porozpinać sporo podciśnień: od serwa hamulca po prawej stronie, tuż przy tym podciśnieniu jest kolejne, po lewej stronie jest również mały akumulator podciśnień - jego trzeba odkręcić, a przy nim odpiąć kolejny przewód.

Obrazek

Dwa przewody są również od spodu kolektora - zabezpieczone dodatkowo plastikowymi zatyczkami.

Obrazek

Przed ściągnięciem kolektora trzeba również odpiąć wtyczkę od silniczka krokowego. Po odkręceniu śrub kolektor siedzi jeszcze mocno na bolcu od zaworu EGR. Unosimy kolektor i zsuwamy go z zaworu EGR. Kolektor wolny. Zatykamy wloty powietrza w dolnym kolektorze, żeby nie wpadły niespodzianki do silnika.

Obrazek


Obrazek

Wyjęcie chłodnicy zaczynamy od odkręcenia przewodów olejowych skrzyni. Klucz 5/8 i duży 27 - mały odkręcamy przewody, dużym zabezpieczamy gniazdo przed uszkodzeniem.

Obrazek

Ja dodatkowo odkręciłem przewody od chłodniczki skrzyni na dole, spuściłem olej który ściekł i w ten sposób po odkręceniu przewodów w chłodnicy, jedną rurkę mogłem wyjąć całkiem z komory silnika.

Odpinamy przewód wodny od silnika i od chłodnicy.

Obrazek

Chłodnica trzyma się na dwóch śrubach od góry na obydwu końcach. Po ich odkręceniu, wyciągamy chłodnicę z komory silnika. Zapewne wyleci z niej jeszcze sporo płynu więc warto coś mieć pod ręką do łapania - podobnie jak olej skrzyni.

Obrazek

Możemy teraz zacząć demontaż elementów osprzętu silnika. Wiele elementów można zostawić, ale ja wyciągam wszystko po kolei - po pierwsze silnik będzie mniej ważył i będzie większy dostęp do innych elementów, po drugie będę mógł oczyścić wszystko z błota i piachu.

Zaczynamy od zdjęcia paska - napinacz ma kwadratowy otwór 3/8" - wsuwamy np. grzechotkę 1/2 z przejściówką na 3/8" i wkładamy w otwór napinacza, napinamy i ściągamy pasek. Odkręcamy napinacz paska, nasadka 13.

Obrazek

Następnie demontujemy alternator. Mocowany jest na 3 śrubach, do wypięcia jest kostka oraz trzeba odkręcić przewód prądowy.

Obrazek

U mnie jak widać jest zmotane podłączenie - gniazdo na śrubkę było połamane i potrzebny był bypass :)

I już nie ma altka.

Obrazek

Można też alternator odkręcić od razu razem z podstawą. Ja u siebie zdjąłem najpierw alternator, potem podstawę. Podstawa przykręcona jest do silnika na 3 śruby.

Obrazek

Następne w kolejności są pompa wspomagania i kompresor klimy. Obydwa elementy można sprytnie podwiesić i nie będą przeszkadzać przy wyjmowaniu silnika. Unikniemy w ten sposób spuszczania czynnika klimy i oleju ze wspomagania. Ja u siebie wspomaganie rozpiąłem bo i tak olej jest do wymiany. Klima natomiast pozostaje nabita.

Odkręcamy 3 śruby trzymające koło napędowe pompy wspomagania:

Obrazek

Po odkręceniu ściągamy koło napędowe. Będzie stawiało lekki opór ale nic go już nie trzyma, po prostu trzeba je po kawałku ściągać.

Odkręcamy 3 śruby mocujące pompę wspomagania i dwie śrubki od zbiorniczka wyrównawczego. Dodatkowo przewody wspomagania trzymają się na opaskach przykręconych od strony nadkola do sprężarki klimy.

Obrazek

Obrazek

Przy okazji można od razu rozpiąć wtyczkę od kompresora klimy.
Tak zdemontowaną pompę odsuwamy na dół komory silnika lub na bok w miejsce akumulatora, przewody elastyczne są na tyle długie, że mamy dużo miejsca do manewrowania.

Obrazek

Sprężarka klimy ma jeszcze drugą wtyczkę przy kole pasowym.

Obrazek

Przewód do sprężarki klimy idzie na dole silnika i tam jest złapany śrubką do bloku. Sama sprężarka trzyma się na 4 śrubach, które łatwo wykręcić od strony nadkola.

Żeby wyjąć sprężarkę, trzeba jeszcze odkręcić podstawę pompy wspomagania - klucz 15.

Obrazek

Teraz odkręcone elementy (podstawa plus sprężarka) odsuwamy od bloku silnika. Sprężarka trzyma się podstawy na wsuniętej śrubie, z której wcześniej zdjęliśmy nakrętkę. Po odsunięciu podstawy, wyciągamy ją razem ze śrubą ze sprężarki rozdzielając dwa elementy. Podwieszamy sprężarkę klimy, żeby nie przeszkadzała.

Obrazek

Teraz można poodpinać kolejne podciśnienia. Pod wiszącą sprężarką - za reflektorem po stronie kierowcy jest puszka podciśnień. Idące od niej przewody w połowie mają wtyczki łączące z dalszymi odcinkami przewodów. Ściskamy zabezpieczenie i wysuwamy przewód.

Obrazek

Kolejne to małe podciśnienia po obu stronach silnika.

Obrazek

Obrazek

Kolejne podciśnienie idzie do zaworka od nagrzewnicy. Rozpinany podciśnienie i od razu odpinamy przewody wody idące od nagrzewnicy do termostatu.

Obrazek

Obrazek

Kolejne kroki to spuszczenie oleju silnika i odkręcenia filtra oleju silnika.

W komorze silnika zrobiło się dużo luźniej :)

Obrazek

Regał zapełnia się gratami i pudełkami ze śrubkami. A poniżej fota jak mam dużo miejsca do pracy :D

Obrazek

Obrazek

Dzień 1 zakończony :) jutro odkręcenie rozrusznika, skrzyni, wydechu i przerwa do czwartku, kiedy będzie wyciągany silnik.
Ostatnio zmieniony 2013-09-20, 20:42 przez Rad-T, łącznie zmieniany 3 razy.
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-05-26, 21:02

DZIEŃ 2

Dziś bez szaleństw, niedziela w końcu :)

Kolejnym elementem, który trzeba rozpiąć to przewód paliwowy. W SOHC poniżej rocznika 99 oprócz przewodu zasilającego, będzie też przewód powrotu. Późne 99 i w górę mają już tylko zasilanie paliwem, powrót jest realizowany w baku.

Rozpinamy tradycyjnie spinkami do przewodów - na zdjęciu widać od której strony - to złącze jest ciut inne jak te znane z filtra paliwa.

Obrazek

Rozłączyłem też komputer samochodu. Jeśli wcześniej tego nie robiliście to obudowa będzie przynitowana, trzeba nity rozwiercić, a następnie zdjąć obudowę i odkręcić wtyczkę kluczem 10

Obrazek

Obrazek

Czas na prace leżące. Odkręciłem rozrusznik - to jedyny sposób, żeby dostać się do śrub łączących koło zamachowe z konwerterem skrzyni. Rozrusznik trzyma się na dwóch śrubach. Z jednej najpierw trzeba odkręcić nakrętkę, która dociska kabel zasilający, a dopiero potem właściwą śrubę trzymającą rozrusznik. Druga jest o góry rozrusznika.

Obrazek

Tak wydłubany rozrusznik można podwiesić, lub odkręcić przewody stojana i zdjąć całkiem. Trzymają się one na dwóch śrubkach - klucz 10 i 13.

Obrazek

Odkręciłem też wydech przy łączeniu z wyjściem z kolektorów. Jeśli wcześniej ich nie ruszaliście trzeba dobrze przygotować śruby wspomagaczem typu wd40, etc. Śruby są po dwie na rurę.

Obrazek

I to na dzień dzisiejszy tyle :)

Czy przy demontażu silnika luzowaliście skrzynię na poduszce ? Czy tylko podpieraliście dzwon, żeby nie poleciał na ziemię ? Jak to się ma do częstego błędu manewrowania silnikiem z konwerterem (i późniejszym uwalaniem pompy oleju skrzyni). Może trzeba ją jednak zluzować, tak żeby dało się wpierw odsunąć trochę skrzynię z konwerterem od silnika i dopiero wyciągać sam silnik ?
Ostatnio zmieniony 2013-05-27, 20:18 przez Rad-T, łącznie zmieniany 1 raz.
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

Awatar użytkownika
Klubowicz RAFBOR
Klubowicz
Posty: 6093
Rejestracja: 2008-06-11, 13:12
Lokalizacja: Warszawa/Białołęka

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-05-26, 21:18

Najlepiej by było wyciągnąć całość, ale to chyba niewykonalne w Exie :-/
Pozdrawiam
Rafal
503 185 961 jak nie odbiorę to oddzwonię

Moderator Kojot
Moderator
Posty: 4526
Rejestracja: 2010-12-06, 16:21
Lokalizacja: warszawa

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-05-26, 21:24

wykonalne ale do tego potrzebny jest podnośnik i specjalny uchwyt którym można zmieniać środek ciężkości ;-)

Awatar użytkownika
QDLATY
Posty: 1288
Rejestracja: 2008-05-16, 09:22
Lokalizacja: Wołomin

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-05-26, 21:26

ja bym odkręcił mocowanie ASB i podparł niżej z tego względu żeby nie było dużych naprężeń z odłączaniem silnika od ASB (silnik i skrzynia powinny być w jednej linii ) analogicznie bo przecież silnik będziesz dźwigał a lepiej będzie to rozłączyć jak ASB będzie opuszczona "ogonem" :albino:

Rad-T nie mogę się doszczekać następnych fot i opisów ;D

Awatar użytkownika
resetx
Posty: 4844
Rejestracja: 2010-02-23, 20:16
Lokalizacja: https://t.me/pump_upp
Model Explorera: EX II 1997 SOHC
Kontakt: Strona WWW

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-05-26, 21:42

Ja u siebie popuszczałem na poduszce ale tylko po to by dojść do tych śrub na górze skrzyni, później wróciła na poduchę :) (skrzynia podwieszona pasem w swoim miejscu foto w innym temacie) Miejsca jest wystarczająco na manewrowanie silnikiem po rozłączeniu :D

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-05-26, 22:14

dobra, czy ktoś ma numer fordowski broka ? ten który trzeba wydłubać, żeby dostać się do śruby kasety... albo gdzie go można kupić w PL ?
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

Awatar użytkownika
QDLATY
Posty: 1288
Rejestracja: 2008-05-16, 09:22
Lokalizacja: Wołomin

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-05-26, 22:19

dobra, czy ktoś ma numer fordowski broka ? ten który trzeba wydłubać, żeby dostać się do śruby kasety... albo gdzie go można kupić w PL ?
broki kupujesz w każdym sklepie motoryzacyjnym po wymiarach :p

jak chcesz to jutro Ci namierzę co i jak :D

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-05-26, 22:21

jak chcesz to jutro Ci namierzę co i jak :D
to ja poproszę :) na razie nawet nie znam jego wymiarów bo siedzi w silniku jeszcze :P
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

Awatar użytkownika
QDLATY
Posty: 1288
Rejestracja: 2008-05-16, 09:22
Lokalizacja: Wołomin

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-05-26, 22:24

jak chcesz to jutro Ci namierzę co i jak :D
to ja poproszę :) na razie nawet nie znam jego wymiarów bo siedzi w silniku jeszcze :P
podeślij mi tylko VINa i jutro w robo rozbiorę Twojego EXa na części drobne :)

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-05-27, 20:11

Dziś tylko trochę rozrywki - poluzowałem wszystkie śruby od mocowania silnika (klucz 18). Jedna od góry, jedna od boku od strony nadkola (ta bardziej schowana pod kolektorem). Z drugiej strony podobnie. Długa rura zrobiła swoją robotę i śruby po dwudniowym moczeniu poszły od ręki.

Obrazek

Obrazek

W między czasie zamawiają się graty, kompletne kasety, plus dwa łańcuchy od wałka wyważającego wraz z prowadnicami i zestawem nowych śrub montażowych oraz pompy oleju i wody, a także zestaw uszczelek (pokrywy rozrządu, zaworów, dolotu, wydechu, miski olejowej, zimeringi wału przód/tył).
Ostatnio zmieniony 2013-05-27, 20:19 przez Rad-T, łącznie zmieniany 2 razy.
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...


Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-05-27, 20:34

Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

Awatar użytkownika
dyfrend
Posty: 700
Rejestracja: 2011-02-14, 23:38
Lokalizacja: polska
Model Explorera: II EB V6 po SWAPe V8, convert BW4406

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-05-28, 07:39

odnośnie luzowania skrzyni generalnie nie trzeba, po zdemontowaniu chłodnicy i wisko jest wystarczająco miejsc by wyjąć motor
500 114 608 jak moge to Pomoge;)

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-05-28, 08:08

to że miejsce jest to oczywista sprawa, ale tu chodzi bardziej o manewrowanie dużą bezwładną masą (silnik) i ewentualne uszkodzenie pompy oleju skrzyni przez wyginanie pod różnymi kątami konwertera, który pomimo tego że jest odkręcony to jeszcze będzie przez chwilę siedział na wałku i 4 śrubach.
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

Wróć do „ROZRZĄD SOHC”