Jako, że kwestia doboru termostatów do naszych EX wywołuje wiele pytań postanowiłem podjąć w/w temat. Dlaczego? Ot z prostego powodu... załóżmy że zesrał się Tobie termostat i serwis pragnie nowego.... co się z tym wiąże? a mianowicie następujące koszty:
dolna obudowa 449,00 pln
górna obudowa 160,00 pln
czujnik temp. silnika 170,00 pln
czujnik płynu chłodzącego 160,00 pln
więc zamiast wydać 969,00 pln na termostat rozważ ten post.
w Exach mamy w zasadzie 3 wersje termostatów:
co ciekawe w większości przypadków dolna obudowa jest wspólna, różnią się górnym króćcem może patrzeć w lewo lub prawo lub ilością czujników:
-czujnik temp. silnika
-czujnik płynu chłodzącego
oto termostat EX II
oto termostat EX III jak widać patrzy w prawo nie w lewo:
a to termostat do Forda Explorera 2002-5 sport trac:
jak widać niczym się nie różni na pierwszy rzut oka... a jednak
w przypadku Explorera II gen Sport trac kąt górnego króćca jest mniejszy niż w przypadku II gen co oznacza że odległość od dołu do końca króćca jest porostu mniejsza:
a w przypadku EXII większa o ok pół cm:
wynik tego badania jest następujący:
dół termostatu można sobie używać zamiennie z różnych modeli, góra zaś jest specyficzna dla wybranej marki, może "patrzeć" w lewo lub w prawo i może być wyższa lub niższa...
żaden sklep z częściami do EX tego nie zrozumiał . . .
do tego w obudowie są 2 czujniki : temp płynu i temp silnika
w przypadku EXIII jeden czyli temp płynu bo silnika bierze sobie z bloku
dolne obudowy różnią się też ilością komór - wniosek będziesz chciał kupić sobie obudowę termostatu jak nie będziesz czegoś wiedział zadzwoń do Borisa
Pozdrawiam serdzecznie i dziękuję Leszek_G za materiał do postu