Rejestracja na forum została wyłączona. Obecnie forum pełni rolę archiwum wiedzy zebranej na przestrzeni lat.
HAMME

Pierwsze Expo II z przełożeniami 4,56 i blokadą ARB

2008-09-17, 22:09

Witam
Po długiej operacji chciałbym poinformować klubowiczów, że od dziś po polskich drogach jeździ jak w tytule Expo II z przełożeniami 4,56 i blokadą ARB.

W dwóch słowach powiem: k.... przeje......
A bardziej obrazowo to jest tak. Zakładanie wyciągarki z cięciem i budowaniem zderzaka 14 godzin przed rajdem to jest pikuś. Przerabianie zawieszenia, cięcie błotników, lub montaż blokady to jest jak jedzenie cukierków w porównaniu z wymianą przełożeń. Jeżeli ktoś nie ma zaplecza technicznego wyposażonego w prasę, tokarkę, frezarkę i 4 ręce do pomocy i tydzień czasu niech się dwa razy zastanowi zanim coś zrobi.

Pamiętajcie jeżeli komuś chcecie to zlecić to musicie dostać na montaż i konsekwencje z nim związane gwarancję. Błąd rzędu 0,1mm na ataku może całkowicie zniszczyć przełożenia po 10000km

A teraz trochę konkretów
Kompletowanie części razem z Jankesem zajęło nam 3 miesiące i to z winy sprzedawcy.
Operacja wymiany przełożeń zajęła nam 6 pełnych dni, gdzie ja brałem udział cały czas i miałem do pomocy Grześka, Kamila, i wykwalifikowaną kadrę która wspierała nas w zakresie mechaniki precyzyjnej i materiałoznawstwa.

Podkreślam, że cały montaż był robiony ze wszystkimi niezbędnymi pomiarami w przeciwieństwie do często spotykanej metody w naszym kraju "na słuch".

Pierwszego dnia chłopaki wyjęli oba mosty na stół.
Drugiego zacząłem pomiary przedniego mostu gdzie ponad 20 razy był robiony pomiar śladów. Tolerancja błędu przy ustawieniu ataku jest 0,05mm !!!. Niezbędne było dorobienie pierścieni (kopii łożysk), które swobodnie można było wielokrotnie wyjmować. W innym przypadku trzeba było był za każdym razem wprasowywać łożysko i wyprasowywać. Biorąc pod uwagę miękki stop mostu za 20 razem gniazdo na bieżnie było by całkowicie wyrobione.
Trzeciego dnia dokończyłem pomiarów gdzie i tak nie obyło się bez kilkukrotnego wprasowywania łożysk.
Czwarty i piaty dzień pomiary mostu tylnego. On już nie jest tak mały jak przód i operowanie nim na imadle i na prasie znacząco wydłuża czas i wymaga dwóch osób.
Szósty dzień, przerobienie blokady ARB bo oczywiście nie pasuje. Należy przerobić pinion shaft, który jest bardzo twardy, a musimy go sfrezować po całej długości.
W deszczu chłopaki montują mosty na aucie.

Kilka parametrów technicznych
Backlash przód 0,20 mm, ślad centralny, podkładki atak 1,6 mm, podkładki z lewej 1,25 z prawej 0,78
Backlash tył0,25 mm, ślad centralny,podkładki atak 1,35mm, podkładki kosz z lewej 6,85 z prawej 7,15

Pierwsze wrażenia.
Auto na moich 33 calowych szosówkach wreszcie zaczęło bardzo płynnie się rozpędzać. Zwiększenie momentu na koła o 20% dzięki przełożeniom jest bardzo odczuwalne. Skrzynia pracuje "lżej" o wiele lepiej radzi sobie z przełożeniem momentu na koła.
Ze względu, że przez najbliższe 2000 km muszę jeździć delikatnie aby się dotarły o żadnych osiągnięciach pisać nie będę.
Kolejne wrażenie w następnym odcinku, poniżej kilka zdjęć
Załączniki
DSC00501.JPG
DSC00501.JPG (100.63 KiB) Przejrzano 5153 razy
DSC00512.JPG
DSC00512.JPG (92.52 KiB) Przejrzano 5153 razy
DSC00509.JPG
DSC00509.JPG (97.92 KiB) Przejrzano 5153 razy
DSC00507.JPG
DSC00507.JPG (107.82 KiB) Przejrzano 5153 razy
DSC00503.JPG
DSC00503.JPG (116.79 KiB) Przejrzano 5153 razy
DSC00500.JPG
DSC00500.JPG (107.16 KiB) Przejrzano 5153 razy
DSC00499.JPG
DSC00499.JPG (118.75 KiB) Przejrzano 5153 razy
DSC00417.JPG
DSC00417.JPG (85.53 KiB) Przejrzano 5153 razy
DSC00413.JPG
DSC00413.JPG (114.75 KiB) Przejrzano 5153 razy
DSC00403.JPG
DSC00403.JPG (111.58 KiB) Przejrzano 5153 razy
DSC00374.JPG
DSC00374.JPG (117.85 KiB) Przejrzano 5153 razy

Awatar użytkownika
fotomysz
Posty: 2359
Rejestracja: 2007-11-04, 11:32
Lokalizacja: Łódź
Kontakt: Strona WWW

Re: Pierwsze Expo II z przełożeniami 4,56 i blokadą ARB

2008-09-17, 22:27

Wojtek Gratulacje, a już myślałem że dzisiaj nie wyjedziesz ;P
Explorer '99 4.0L V6 + LPG, zawiecha +2" up .......... na razie :P
SHREK '09 4.0 V6 OHV :D
Stworzyłem POTWORA ;P
Miał być jeszce Sport ale się nie udalo :P więc jest SHREK

Awatar użytkownika
lysywujta
Posty: 417
Rejestracja: 2007-11-28, 22:06
Lokalizacja: Będzin
Model Explorera: Dodge Ram'08 5,7 HEMI

Re: Pierwsze Expo II z przełożeniami 4,56 i blokadą ARB

2008-09-17, 23:14

I ja tam byłem i też widziałem,trochę poprzeszkadzałem,ale nie żartowałem jak Zmywacz- Grześ.Wielki szacunek dla Was chłopaki.
Manuale do EX i inne http://www.5fantastic.pl . Nick lysywujta

Awatar użytkownika
Boni
Posty: 636
Rejestracja: 2007-09-04, 21:20
Lokalizacja: Grodzisk Maz

Re: Pierwsze Expo II z przełożeniami 4,56 i blokadą ARB

2008-09-18, 08:10

Sława i chwała, oby służyło wszystko jak najlepiej.

Bartek4.0

Re: Pierwsze Expo II z przełożeniami 4,56 i blokadą ARB

2008-09-18, 14:45

A trzeba zmieniac polozenia jak sie chce jezdzic na 31" ??

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: Pierwsze Expo II z przełożeniami 4,56 i blokadą ARB

2008-09-18, 15:12

do 33" powinno ci chodzic bez problemu kwestia jeszcze jaka opona i na jakim podlozu.
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

Awatar użytkownika
fotomysz
Posty: 2359
Rejestracja: 2007-11-04, 11:32
Lokalizacja: Łódź
Kontakt: Strona WWW

Re: Pierwsze Expo II z przełożeniami 4,56 i blokadą ARB

2008-09-21, 16:46

A trzeba zmieniac polozenia jak sie chce jezdzic na 31" ??
jak sobie popatrzyłem co moze człowieka cekać przy zmianie przełożeń stwierdziłem że 3.73 do 33" są jak najbardziej ok :-D
Explorer '99 4.0L V6 + LPG, zawiecha +2" up .......... na razie :P
SHREK '09 4.0 V6 OHV :D
Stworzyłem POTWORA ;P
Miał być jeszce Sport ale się nie udalo :P więc jest SHREK

Awatar użytkownika
Moderator Jankes
Moderator
Posty: 3111
Rejestracja: 2007-12-08, 19:37
Lokalizacja: Chicago/Kraków
Model Explorera: Każdy
Kontakt: Strona WWW

Re: Pierwsze Expo II z przełożeniami 4,56 i blokadą ARB

2008-09-21, 23:09

do 31" już polecałbym 4.10 ale jak ktoś nie będzie upalał to nie ma sensu.

Wojtek - gratuluję! Nareszcie wszystko zrobione i można spokojnie pośmigać...


A te przełożenia dodatkowe to możemy zostawić... marzy mi się jedynka zrobiona tylko do upalania. 8)
Yankee Kustoms
Chicago, Illinois

Awatar użytkownika
alban
Posty: 637
Rejestracja: 2007-12-10, 21:17
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt: Strona WWW

Re: Pierwsze Expo II z przełożeniami 4,56 i blokadą ARB

2008-09-22, 00:46

do 31" już polecałbym 4.10 ale jak ktoś nie będzie upalał to nie ma sensu.

Wojtek - gratuluję! Nareszcie wszystko zrobione i można spokojnie pośmigać...


A te przełożenia dodatkowe to możemy zostawić... marzy mi się jedynka zrobiona tylko do upalania. 8)
Już nie długo...
Dawca poniekąd po to też został nabyty by dać części do dalszej modyfikacji na prędkościówkę...
Służę radą i pomocą techniczną...

FON 666131133

HAMME

Re: Pierwsze Expo II z przełożeniami 4,56 i blokadą ARB

2008-09-22, 12:58

Wrażenia cześć druga:

Jest super :). Skrzynia zachowuje się jak nigdy. Do tej pory jak wciskałeś gaz to czułeś jak konwerter się grzeje a auto ledwo rusza. Teraz, aż nie mogę sobie odpuścić aby ganiać się po mieście z dowolnie wybranym rywalem. Jeżeli będzie za szybki zawsze mam opcje go zepchnąć :)

Teraz na poważnie

- bardzo dobry stosunek prędkości obrotowej do momentu na kolach
- temperatura ASB przy identycznych warunkach spadła o ponad 15 stopni . Generalnie jeszcze nie udało mi się jej nawet mocniej podgrzać, katując na mieście.
- przy rzeczywistej prędkości 100 km/h (normalnie na liczniku około 120) obroty na piątym biegu osiągają 3000
- ze względu na fakt, że prędkościomierz czyta prędkość z tylniego czujnika abs, prędkościomierz pokazuje tą samą prędkość co powoduje, że skrzynia pracuje bardziej agresywnie ( przełącza biegi przy wyższej prędkości obrotowej )
- spalania wstępnie szacując wzrosło o około 7%. ale jeszcze nie jest wszystko dotarte

HAMME

Re: Pierwsze Expo II z przełożeniami 4,56 i blokadą ARB

2008-10-22, 23:16

Po zrobieniu 3000km mosty zostały rozebrane i sprawdzone.
Generalnie jest dobrze ślad na zębach jest równy, luz przód 0,25mm tył 0,45mm czyli wzorowo

W mosty zostały zamontowane magnesy neodymowe do zbierania opiłków. Po wyjęciu znajdowała się 2mm warstwa pokrywająca magnes. Olej czysty nie spalony.

Operacja zakończona sukcesem
Spalanie wzrosło o 10%

Awatar użytkownika
Mysza
Posty: 308
Rejestracja: 2008-07-11, 00:01
Lokalizacja: Płock

Re: Pierwsze Expo II z przełożeniami 4,56 i blokadą ARB

2008-11-01, 08:43

Spalanie wzrosło o 10%
No to akurat normalne, bo latasz na wyzszych obrotach... Ale gratuluje wiedzy i cierpliwości przy ustawianiu przekładni! :)
Oprócz explo:
Ford Granada GXL '72 2.9 24v6 cosworth
Ford Granada Ghia X '84 2.8 v6 injection
Ford Scorpio GL '88 2.9 v6
Ford Fiesta CL '90 1.8D "Ropuszka"

Wróć do „Kącik OFFROAD-OWY”