Rejestracja na forum została wyłączona. Obecnie forum pełni rolę archiwum wiedzy zebranej na przestrzeni lat.
albricht
Posty: 885
Rejestracja: 2010-09-03, 21:33
Lokalizacja: Wa-wa
Model Explorera: Jeep

Re: wisko - wentylator elektryczny

2013-06-11, 21:11

Totalny brak czasu. Cierpliwości
A wiatraka nie posiadam
Exploiler I 93r całe szczęście się wyleczyłem
Jeep Grand Cherokee 5,2
Honda Accord 2,7l wersja USA
Masz problem z EX dzwoń śmiało 505 673 189
We wsi gadają że specjalista od ASB
Pier..... mam już dosyć explorerów nie naprawiam.

ELŁysy
Posty: 27
Rejestracja: 2011-03-26, 21:05
Lokalizacja: Łódź

Re: wisko - wentylator elektryczny

2013-06-13, 17:41

Witam i ja się dołączę do rozmowy. W moim autku założyłem w zeszłym roku wentylatory od Scorpio 2,9 V6 Cosworth i wbrew temu co któryś z Kolegów pisał doskonale dają sobie radę. Do sterowania nimi zaadoptowałem czujnik od VW Passata (taki miałem pod ręką) 1 wentylator załącza się przy 87 st., a drugi przy 94. Do montażu czujnika skonstruowałem sobie taki oto kruciec:

Obrazek
Obrazek

Od zeszłej wiosny system działa skutecznie i bezproblemowo i nawet w korkach przy upale wentylatory nie pracują ciągle jak sugerował powyżej któryś z Kolegów.
Jedno co według mnie jest ważne to to aby zasilanie przekaźników sterujących wentylatorami było stałe, a nie po zapłonie. Pozwala to wychłodzić ciecz po zgaszeniu silnika.
Ostatnio zmieniony 2013-06-13, 17:47 przez ELŁysy, łącznie zmieniany 1 raz.

Moderator Kojot
Moderator
Posty: 4526
Rejestracja: 2010-12-06, 16:21
Lokalizacja: warszawa

Re: wisko - wentylator elektryczny

2013-06-13, 17:55

ELŁysy, a chowałeś przód pod wode ? bo radek lubi sie potaplać ;-) :-D i sie tak patrze i zastanawiam co będzie jak samochód będzie dziobem w wodzie i sie to będzie chciało włączyć :roll: nie widziałem chyba jeszcze powiedzmy terenówki która by miała inne rozwiązanie niż wisko :-/ a jeżeli sie grzeje to cos nie tak ;-) stawiałbym na zamuloną chłodnice albo termostat,a na końcu pompa :chillout:
Ostatnio zmieniony 2013-06-13, 17:59 przez Kojot, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: wisko - wentylator elektryczny

2013-06-13, 18:53

ELŁysy, a chowałeś przód pod wode ? bo radek lubi sie potaplać ;-) :-D i sie tak patrze i zastanawiam co będzie jak samochód będzie dziobem w wodzie i sie to będzie chciało włączyć :roll: nie widziałem chyba jeszcze powiedzmy terenówki która by miała inne rozwiązanie niż wisko :-/ a jeżeli sie grzeje to cos nie tak ;-) stawiałbym na zamuloną chłodnice albo termostat,a na końcu pompa :chillout:
Kojocie - właśnie po to się zakłada elektryka, żeby mieć kontrolę nad wiatrakiem przy brodzeniu :) elektryk oprócz sterowania czujnikiem, będzie dodatkowo na pstryku wewnątrz kabiny - wjeżdżasz w wodę bez chodzącego śmigła. Właśnie to mi przeszkadzało w wisko - miałem wodolot pod maską, bo śmigło wszystko rozchlapywało.

Co do temperatur, to już kiedyś prowadziłem ten wątek - auto było po wymianie pompy, po oczyszczeniu chłodnic i układu, termostat nowy itd. Poza tym chodzi też o sytuacje jakie mieliśmy wielokrotnie na południu - gorąc na dworze i góry do pokonania. Kra miał te same przygody co my.

A co do wiatraków - te ze Scorpiaka, albo Mondziaka V6 montuje wiele osób w terenówkach z racji ich wydajności i właśnie tego, że można stopniować odpalanie. Dlatego też dałem je tutaj w wątku :)

Podłączenie zdecydowanie na pełnym prądzie - można chłodzić auto przy wyłączonym silniku, oczywiście w granicach rozsądku, ale tu znowu przygody z południa dają mi podstawę żeby zastosować takie rozwiązanie :)

Panowie, te pomysły naprawdę rodzą się na bazie przygód i doświadczeń z moim własnym struclem, a nie widzi mi się :P
Ostatnio zmieniony 2013-06-13, 18:53 przez Rad-T, łącznie zmieniany 1 raz.
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

ELŁysy
Posty: 27
Rejestracja: 2011-03-26, 21:05
Lokalizacja: Łódź

Re: wisko - wentylator elektryczny

2013-06-13, 19:11

ELŁysy, a chowałeś przód pod wode ? bo radek lubi sie potaplać ;-) :-D i sie tak patrze i zastanawiam co będzie jak samochód będzie dziobem w wodzie i sie to będzie chciało włączyć :roll: nie widziałem chyba jeszcze powiedzmy terenówki która by miała inne rozwiązanie niż wisko :-/ a jeżeli sie grzeje to cos nie tak ;-) stawiałbym na zamuloną chłodnice albo termostat,a na końcu pompa :chillout:
Wentylatory od Scorpio są na wysokość mniejsze niż chłodnica, ja je założyłem nazwijmy to "od góry" co daje, że 1/3 chłodnicy na dole jest niczym nie osłonięta. W związku z powyższym można wjechać do wody mniej więcej do wysokości reflektorów mnie tyle wystarczy. Dodatkowo ta przestrzeń na dole pod wentylatorami pozwala wydajnie chłodzić ciecz w czasie jazdy, to się potwierdza ponieważ w czasie jazdy wentylatory praktycznie nigdy się nie załączają.

Moderator Kojot
Moderator
Posty: 4526
Rejestracja: 2010-12-06, 16:21
Lokalizacja: warszawa

Re: wisko - wentylator elektryczny

2013-06-13, 19:24

to bawcie sie ładnie dzieci :-D
Ostatnio zmieniony 2013-06-13, 19:24 przez Kojot, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: wisko - wentylator elektryczny

2013-06-15, 21:45

wiatrak zakupiony, szrot strażacka ma pełne potrzebne zaopatrzenie. Pomierzyłem, pomacałem i wybrałem ostatecznie podwójny wiatrak od Mondeo 2,5 V6. Taki wiatrak stosuje wiele osób z hamerykańskiego forum w swoich explorerach tylko u nich ten fordziak się Contour nazywa :)
Stosują też dwustopniowy wiatrak od Forda Taurusa 3,8 - czyli dokładnie ten sam, o którym pisał Albricht - tylko pod marką forda występujący (numery elementów silnika wiatraka są takie same w fordzie i jeepie).
Jutro wrzucę fotki jak on wygląda przyłożony do chłodnicy.

EDIT...

obiecana fota:
Obrazek
Ostatnio zmieniony 2013-06-16, 19:22 przez Rad-T, łącznie zmieniany 1 raz.
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: wisko - wentylator elektryczny

2013-06-19, 13:48

ciągnąc dalej temat, zastanawiam się jakie wartości przyjąć dla włączania się wentylatorów - czujników na rynku jest sporo i mają bardzo szerokie możliwości doboru temperatur.

Te które znalazłem i rozważam to zakresy 86-91 dla pierwszego wiatraka i 94-99 dla dwóch wiatraków na raz. Pytanie czy montować na dolnej róże czy na zasilaniu na górnej. Z jednej strony górna daje odczyt najbardziej zbliżony temperaturze panującej w silniku, ale dla odmiany dolna rura daje odczyt mówiący o tym, czy woda w chłodnicy została już schłodzona wystarczająco pędem powietrza, czy też trzeba pomóc jej wiatrakami.
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

ELŁysy
Posty: 27
Rejestracja: 2011-03-26, 21:05
Lokalizacja: Łódź

Re: wisko - wentylator elektryczny

2013-06-19, 18:38

ciągnąc dalej temat, zastanawiam się jakie wartości przyjąć dla włączania się wentylatorów - czujników na rynku jest sporo i mają bardzo szerokie możliwości doboru temperatur.

Te które znalazłem i rozważam to zakresy 86-91 dla pierwszego wiatraka i 94-99 dla dwóch wiatraków na raz. Pytanie czy montować na dolnej róże czy na zasilaniu na górnej. Z jednej strony górna daje odczyt najbardziej zbliżony temperaturze panującej w silniku, ale dla odmiany dolna rura daje odczyt mówiący o tym, czy woda w chłodnicy została już schłodzona wystarczająco pędem powietrza, czy też trzeba pomóc jej wiatrakami.
Ja u siebie mam właśnie I-87st. II-94st. Nad miejscem zainstalowania czujnika również dość długo rozmyślałem i w końcu doszedłem do wniosku, że lepiej będzie jednak na dole (przy wyjściu) co widać na mojej fotce kilka postów wyżej.

alvar4
Posty: 32
Rejestracja: 2008-03-19, 15:55
Lokalizacja: Łódź

Re: wisko - wentylator elektryczny

2013-06-20, 02:00

Czujnik powinien być w dolnej części chłodnicy lub na dolnym wężu. Inaczej będzie ciągle się wentylator włączał bo chłodnica u góry jest zawsze najgorętsza. Wiatrak ma się włączać jak cała chłodnica będzie gorąca i dolny wąż również. Wiatrak ma być takim systemem wspomagania chłodzenia że jak chłodnica nie daje rady sama wystudzić płynu to wiatrak jej pomaga. Wtedy to ma sens.

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: wisko - wentylator elektryczny

2013-06-20, 08:13

dobra to jeszcze jakby ktoś podpowiedział jak to sensownie popodłączać :)

system ma działać w kilku trybach:
- na podstawie odczytu z czujnika temperatury załącza jeden wiatrak
- na podstawie odczytu z czujnika temperatury w drugim zakresie załącza drugi wiatrak
- z kabiny można pomijając odczyty czujnika załączyć wszystko ręcznie pstryczkiem
- z kabiny można manualnie wyłączyć wszystko tak, że nawet wskazania czujnika nie załączą wiatraków.

Do tego najlepszy chyba byłby włącznik 3-stopniowy
- pozycja I - działa automatycznie na odczytach czujnika,
- pozycja 0 - nie działa w ogóle - wiatraki nie dostają żadnego prądu
- pozycja II - załącza obydwa wiatraki na stałe.

Jakie przekaźniki (ampery) zastosować i jak to wszystko podłączyć ? :) z prądu zawsze byłem słaby i coś tam niby mi się wydaje, ale nigdy nie wiem w który pin co powinno być wpięte w przekaźniku :)
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

Awatar użytkownika
decania
Posty: 3370
Rejestracja: 2011-08-11, 21:15
Lokalizacja: Płock
Kontakt: Strona WWW

Re: wisko - wentylator elektryczny

2013-06-20, 11:33

Mówisz i masz. Ale to proste. Widzisz tą wtyczkę na fotce? Wkładasz w taką okrągłą dziurkę pomiędzy kierownicą a schowkiem, łatwo znajdziesz. No i już :-P :-D
Załączniki
wentylator-wiatrak-do-auta-12v.jpg
wentylator-wiatrak-do-auta-12v.jpg (42.78 KiB) Przejrzano 4104 razy
Ostatnio zmieniony 2013-06-20, 11:33 przez decania, łącznie zmieniany 1 raz.
Patryk
723-371-234

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: wisko - wentylator elektryczny

2013-06-20, 11:35

Ty się śmiej - bez chłodzenia na zlot nie dojadę, więc schemat potrzebny na gwałtu rety :P
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

Awatar użytkownika
Hubi
Posty: 4159
Rejestracja: 2007-08-14, 13:07
Lokalizacja: Warszawa/Świnoujście
Model Explorera: EX I 1994 hotwheels

Re: wisko - wentylator elektryczny

2013-06-20, 12:07

Ty się śmiej - bez chłodzenia na zlot nie dojadę, więc schemat potrzebny na gwałtu rety :P

hie hie hie.. bez założonego silnika tym bardziej :P
w EXI nie ma rzeczy trudnych - czasem tylko są czasochłonne :chillout: 517015460

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: wisko - wentylator elektryczny

2013-06-20, 12:41

bez założonego silnika tym bardziej :P
e bez silnika se poradzę :D
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

Wróć do „Kącik OFFROAD-OWY”