Strona 1 z 1

Pierwsze Expo II z przełożeniami 4,56 i blokadą ARB

: 2008-09-17, 22:09
autor: HAMME
Witam
Po długiej operacji chciałbym poinformować klubowiczów, że od dziś po polskich drogach jeździ jak w tytule Expo II z przełożeniami 4,56 i blokadą ARB.

W dwóch słowach powiem: k.... przeje......
A bardziej obrazowo to jest tak. Zakładanie wyciągarki z cięciem i budowaniem zderzaka 14 godzin przed rajdem to jest pikuś. Przerabianie zawieszenia, cięcie błotników, lub montaż blokady to jest jak jedzenie cukierków w porównaniu z wymianą przełożeń. Jeżeli ktoś nie ma zaplecza technicznego wyposażonego w prasę, tokarkę, frezarkę i 4 ręce do pomocy i tydzień czasu niech się dwa razy zastanowi zanim coś zrobi.

Pamiętajcie jeżeli komuś chcecie to zlecić to musicie dostać na montaż i konsekwencje z nim związane gwarancję. Błąd rzędu 0,1mm na ataku może całkowicie zniszczyć przełożenia po 10000km

A teraz trochę konkretów
Kompletowanie części razem z Jankesem zajęło nam 3 miesiące i to z winy sprzedawcy.
Operacja wymiany przełożeń zajęła nam 6 pełnych dni, gdzie ja brałem udział cały czas i miałem do pomocy Grześka, Kamila, i wykwalifikowaną kadrę która wspierała nas w zakresie mechaniki precyzyjnej i materiałoznawstwa.

Podkreślam, że cały montaż był robiony ze wszystkimi niezbędnymi pomiarami w przeciwieństwie do często spotykanej metody w naszym kraju "na słuch".

Pierwszego dnia chłopaki wyjęli oba mosty na stół.
Drugiego zacząłem pomiary przedniego mostu gdzie ponad 20 razy był robiony pomiar śladów. Tolerancja błędu przy ustawieniu ataku jest 0,05mm !!!. Niezbędne było dorobienie pierścieni (kopii łożysk), które swobodnie można było wielokrotnie wyjmować. W innym przypadku trzeba było był za każdym razem wprasowywać łożysko i wyprasowywać. Biorąc pod uwagę miękki stop mostu za 20 razem gniazdo na bieżnie było by całkowicie wyrobione.
Trzeciego dnia dokończyłem pomiarów gdzie i tak nie obyło się bez kilkukrotnego wprasowywania łożysk.
Czwarty i piaty dzień pomiary mostu tylnego. On już nie jest tak mały jak przód i operowanie nim na imadle i na prasie znacząco wydłuża czas i wymaga dwóch osób.
Szósty dzień, przerobienie blokady ARB bo oczywiście nie pasuje. Należy przerobić pinion shaft, który jest bardzo twardy, a musimy go sfrezować po całej długości.
W deszczu chłopaki montują mosty na aucie.

Kilka parametrów technicznych
Backlash przód 0,20 mm, ślad centralny, podkładki atak 1,6 mm, podkładki z lewej 1,25 z prawej 0,78
Backlash tył0,25 mm, ślad centralny,podkładki atak 1,35mm, podkładki kosz z lewej 6,85 z prawej 7,15

Pierwsze wrażenia.
Auto na moich 33 calowych szosówkach wreszcie zaczęło bardzo płynnie się rozpędzać. Zwiększenie momentu na koła o 20% dzięki przełożeniom jest bardzo odczuwalne. Skrzynia pracuje "lżej" o wiele lepiej radzi sobie z przełożeniem momentu na koła.
Ze względu, że przez najbliższe 2000 km muszę jeździć delikatnie aby się dotarły o żadnych osiągnięciach pisać nie będę.
Kolejne wrażenie w następnym odcinku, poniżej kilka zdjęć

Re: Pierwsze Expo II z przełożeniami 4,56 i blokadą ARB

: 2008-09-17, 22:27
autor: fotomysz
Wojtek Gratulacje, a już myślałem że dzisiaj nie wyjedziesz ;P

Re: Pierwsze Expo II z przełożeniami 4,56 i blokadą ARB

: 2008-09-17, 23:14
autor: lysywujta
I ja tam byłem i też widziałem,trochę poprzeszkadzałem,ale nie żartowałem jak Zmywacz- Grześ.Wielki szacunek dla Was chłopaki.

Re: Pierwsze Expo II z przełożeniami 4,56 i blokadą ARB

: 2008-09-18, 08:10
autor: Boni
Sława i chwała, oby służyło wszystko jak najlepiej.

Re: Pierwsze Expo II z przełożeniami 4,56 i blokadą ARB

: 2008-09-18, 14:45
autor: Bartek4.0
A trzeba zmieniac polozenia jak sie chce jezdzic na 31" ??

Re: Pierwsze Expo II z przełożeniami 4,56 i blokadą ARB

: 2008-09-18, 15:12
autor: Rad-T
do 33" powinno ci chodzic bez problemu kwestia jeszcze jaka opona i na jakim podlozu.

Re: Pierwsze Expo II z przełożeniami 4,56 i blokadą ARB

: 2008-09-21, 16:46
autor: fotomysz
A trzeba zmieniac polozenia jak sie chce jezdzic na 31" ??
jak sobie popatrzyłem co moze człowieka cekać przy zmianie przełożeń stwierdziłem że 3.73 do 33" są jak najbardziej ok :-D

Re: Pierwsze Expo II z przełożeniami 4,56 i blokadą ARB

: 2008-09-21, 23:09
autor: Jankes
do 31" już polecałbym 4.10 ale jak ktoś nie będzie upalał to nie ma sensu.

Wojtek - gratuluję! Nareszcie wszystko zrobione i można spokojnie pośmigać...


A te przełożenia dodatkowe to możemy zostawić... marzy mi się jedynka zrobiona tylko do upalania. 8)

Re: Pierwsze Expo II z przełożeniami 4,56 i blokadą ARB

: 2008-09-22, 00:46
autor: alban
do 31" już polecałbym 4.10 ale jak ktoś nie będzie upalał to nie ma sensu.

Wojtek - gratuluję! Nareszcie wszystko zrobione i można spokojnie pośmigać...


A te przełożenia dodatkowe to możemy zostawić... marzy mi się jedynka zrobiona tylko do upalania. 8)
Już nie długo...
Dawca poniekąd po to też został nabyty by dać części do dalszej modyfikacji na prędkościówkę...

Re: Pierwsze Expo II z przełożeniami 4,56 i blokadą ARB

: 2008-09-22, 12:58
autor: HAMME
Wrażenia cześć druga:

Jest super :). Skrzynia zachowuje się jak nigdy. Do tej pory jak wciskałeś gaz to czułeś jak konwerter się grzeje a auto ledwo rusza. Teraz, aż nie mogę sobie odpuścić aby ganiać się po mieście z dowolnie wybranym rywalem. Jeżeli będzie za szybki zawsze mam opcje go zepchnąć :)

Teraz na poważnie

- bardzo dobry stosunek prędkości obrotowej do momentu na kolach
- temperatura ASB przy identycznych warunkach spadła o ponad 15 stopni . Generalnie jeszcze nie udało mi się jej nawet mocniej podgrzać, katując na mieście.
- przy rzeczywistej prędkości 100 km/h (normalnie na liczniku około 120) obroty na piątym biegu osiągają 3000
- ze względu na fakt, że prędkościomierz czyta prędkość z tylniego czujnika abs, prędkościomierz pokazuje tą samą prędkość co powoduje, że skrzynia pracuje bardziej agresywnie ( przełącza biegi przy wyższej prędkości obrotowej )
- spalania wstępnie szacując wzrosło o około 7%. ale jeszcze nie jest wszystko dotarte

Re: Pierwsze Expo II z przełożeniami 4,56 i blokadą ARB

: 2008-10-22, 23:16
autor: HAMME
Po zrobieniu 3000km mosty zostały rozebrane i sprawdzone.
Generalnie jest dobrze ślad na zębach jest równy, luz przód 0,25mm tył 0,45mm czyli wzorowo

W mosty zostały zamontowane magnesy neodymowe do zbierania opiłków. Po wyjęciu znajdowała się 2mm warstwa pokrywająca magnes. Olej czysty nie spalony.

Operacja zakończona sukcesem
Spalanie wzrosło o 10%

Re: Pierwsze Expo II z przełożeniami 4,56 i blokadą ARB

: 2008-11-01, 08:43
autor: Mysza
Spalanie wzrosło o 10%
No to akurat normalne, bo latasz na wyzszych obrotach... Ale gratuluje wiedzy i cierpliwości przy ustawianiu przekładni! :)