Rejestracja na forum została wyłączona. Obecnie forum pełni rolę archiwum wiedzy zebranej na przestrzeni lat.
Awatar użytkownika
kra
Posty: 1143
Rejestracja: 2007-07-26, 21:06
Lokalizacja: /'\dln.śl./'\
Kontakt: Strona WWW

Chłodzenie silnika, skrzyni biegów, wylot powietrza.

2010-07-25, 10:09

W specyficznych warunkach przydać się może poprawienie fabryki i zmotanie dodatkowego chłodzenia dwóch krytycznych elementów: silnika i skrzyni.
Różne przygody z fordem głównie w mniejszych i większych górach na przestrzeni lat i obserwacja temperatur płynu chłodzącego i oleju asb sprawiły, że zrobiłem sobie dwie zmotki :D.

- wylot na masce gorącego powietrza (odprowadzenie ciepła spod maski);
- wentylator na chłodniczkę asb oraz kolejną chłodniczkę asb (w sumie trzecią :x).

Aktualny wylot widoczny na zdjęciach zrobiłem na szybko i wybrałem najtańszy z dostępnych pod ręką, będę go jeszcze wymieniał na inny (jak nastaną długie ciemne zimowe wieczory :-P )

Aby woda nie dostawała się na silnik na poprzeczkach wylotowych położyłem warstwę (ściankę) silikonu utrudniającą wodzie dostanie się do środka, dotyczy głównie deszczu i kałuż.
Docelowo chyba zrobię coś na zasadzie klapki lub takiego kształtu otworu wylotowego aby na pewno z zewnątrz nic się nie lało.
Chociaż przy tym kształcie jak dotąd woda pod maskę się nie dostała.

Jeśli posiadasz jakiś patent, pomysł lub rozwiązanie samozamykające to poproszę o wszelkie pomysły :D !

Do wyciągu powietrza i na chłodnicę użyłem wentylatorów 12V z motoru (kawasaki, suzuki), płaskie i wydajne.
Od spodu wiatrak jest zabezpieczony blachą. Jest dokładnie nad wtryskami gazu więc w razie jego urwania spadłby na wtryskiwacze.

Patenty już przetestowałem i wydaję mi się, że są skuteczne ;) .

Piszcie proszę, krytykujcie, dyskutujcie! Może powstanie z tego coś więcej. :D

Fotki po kolei jak to powstawało.

DIY - Nie rób tego sam, zrób to z nami ! :D
Załączniki
c1.JPG
Do całości tego rozwiązania jeszcze fota kolejnej chłodnicy asb (ta po prawej) oraz założony wiatrak (z tyłu) na oryginalnej chłodniczce skrzyni - po lewej.
c1.JPG (83.74 KiB) Przejrzano 5654 razy
b3.JPG
Tak wygląda od przodu. >8-)
b3.JPG (54.38 KiB) Przejrzano 5654 razy
b2.JPG
No i zbliżenie. Wylot przymocowany do maski na silikon, pomalowany na czerwono, pod nim ukryty wentylator.
b2.JPG (60.27 KiB) Przejrzano 5654 razy
b1.JPG
Widok od zewnątrz. Wylot skierowany na szybę, dołożyłem warstwę silikonu formując coś na kształt zapory na wlewającą się z zewnątrz wodę.
b1.JPG (63.27 KiB) Przejrzano 5654 razy
a6.jpg
Tu widać, że wiatrak znajduje się nad wtryskiwaczami, w pobliżu jest również główna wiązka do komputera. Warto o tym pamiętać!
a6.jpg (58.91 KiB) Przejrzano 5654 razy
a5.jpg
Widoczek z boku, osłona, a za nią wiatrak wyciągający.
a5.jpg (54.44 KiB) Przejrzano 5654 razy
a4.jpg
Tak to wygląda z bliska. Nawiercone ;) otwory ułatwiają przepływ powietrza.
a4.jpg (54.75 KiB) Przejrzano 5654 razy
a3.jpg
Przeciętą blachę pokrywy silnika zabezpieczyłem antykorozyjnie. Od dołu pod wentylator zrobiłem osłonę zabezpieczającą wtryski gazu gdyby wiatrak się rozleciał. 8-O
a3.jpg (62.43 KiB) Przejrzano 5654 razy
a2.jpg
Maska posiada wzmocnienia, warto je zostawić, wiatrak od motoru pasuje idealnie, jest również płaski.
a2.jpg (57.3 KiB) Przejrzano 5654 razy
a1.jpg
Dla wygody i bezpieczeństwa zdjąłem maskę, tak by w trakcie cięcia szlifierką ogień, iskry i odpryski nie leciały do komory silnika. Uwaga maska jest ciężka.
a1.jpg (78.74 KiB) Przejrzano 5654 razy

Awatar użytkownika
kra
Posty: 1143
Rejestracja: 2007-07-26, 21:06
Lokalizacja: /'\dln.śl./'\
Kontakt: Strona WWW

Re: [Chłodzenie] wylot na masce

2010-07-26, 12:25

Tak aż pięknie to nie wygląda. Będę musiał poprawić wykończenie. Bądź co bądź ma to spełniać określoną rolę. Rafbor - z przodu jest zamknięte, żeby powietrze nie wpadało pod maskę. Widok z boku:
Załączniki
059b.jpg
059b.jpg (47.57 KiB) Przejrzano 5803 razy

Awatar użytkownika
Klubowicz jacek4
Klubowicz
Posty: 5873
Rejestracja: 2008-06-18, 21:37
Lokalizacja: Warszawa-Pr.Płd.
Model Explorera: EX II 1996 OHV

Re: [Chłodzenie] wylot na masce

2010-07-26, 17:01

A jak to się sprawdza jak wpadasz w kałużę i woda zalewa całą maskę,pewnie grawitacyjnie tamtędy odpływa i daje jeszcze dodatkowe chłodzenie, ale także może wszystko zalewać ?
A może nie kasztańmy tylko chodżmy gdzie indziej z tematem ? z chęcią bym zobaczył to od środka :-)
jacek4
kom. +48 515 276 140

W walce z ogniem nie ma kompromisów - są zwycięstwa, ale i czasem są porażki...
http://www.youtube.com/watch?v=NErhyfVwscU

Awatar użytkownika
Moderator starwind
Moderator
Posty: 4858
Rejestracja: 2008-08-12, 20:49
Lokalizacja: Malbork
Model Explorera: '96 3" lift 32"BFG MT
Kontakt: Google+

Re: [Chłodzenie] wylot na masce

2010-07-26, 18:27

już nie kasztanicie :D
Niech Moc Będzie z Nami :lol:
Adam

Awatar użytkownika
Klubowicz RAFBOR
Klubowicz
Posty: 6093
Rejestracja: 2008-06-11, 13:12
Lokalizacja: Warszawa/Białołęka

Re: [Chłodzenie] wylot na masce

2010-07-26, 20:45

jakieś toto takie małe się wydaje. Z czego tam wentylator jest zamontowany?
Pozdrawiam
Rafal
503 185 961 jak nie odbiorę to oddzwonię

Awatar użytkownika
lysywujta
Posty: 417
Rejestracja: 2007-11-28, 22:06
Lokalizacja: Będzin
Model Explorera: Dodge Ram'08 5,7 HEMI

Re: [Chłodzenie] wylot na masce

2010-07-26, 21:26

Pierwszy chyba taki patent w Exie zastosował i ma dalej Wojtek Hamme.Swego czasu na forum wysmiewany był jako wiejski tunning.Dzis watek powrócil i sie zachwycacie.Fakt jest taki,ze jedni wola funkcjonalnsc inni esetyke,co i tak prowadzi do jednego,ze wiatrak wyciagający na masce to super sprawa w naszych zakorkowanych miastach.
Ostatnio zmieniony 2010-07-26, 21:27 przez lysywujta, łącznie zmieniany 1 raz.
Manuale do EX i inne http://www.5fantastic.pl . Nick lysywujta

Awatar użytkownika
norbi73
Posty: 614
Rejestracja: 2008-02-07, 17:19
Lokalizacja: Police
Model Explorera: EX I 93" 4,0 supercharger
Kontakt: Strona WWW

Re: [Chłodzenie] wylot na masce

2010-07-26, 21:35

ze wiatrak wyciagający na masce to super sprawa w naszych zakorkowanych miastach.
ilu kierowców tyle zdań tak samo jak z gustami :-) ale do miejskich korków nawet tych większych wystarczy sprawne wisko , nie zasyfione kanały w bloku silnika i nie zabita chłodnica , sprawny termostat i działająca dobrze pompa wody i wtedy stojąc w korkach możesz trzymać kobietę za kolano a nie zerkać na wskaźnik temperatury :-D
Odważni nie żyją wiecznie, lecz ostrożni nie żyją wcale..

Awatar użytkownika
kra
Posty: 1143
Rejestracja: 2007-07-26, 21:06
Lokalizacja: /'\dln.śl./'\
Kontakt: Strona WWW

Re: [Chłodzenie] wylot na masce

2010-07-26, 23:42

Ostatnio zmieniony 2010-07-28, 10:14 przez kra, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Klubowicz jacek4
Klubowicz
Posty: 5873
Rejestracja: 2008-06-18, 21:37
Lokalizacja: Warszawa-Pr.Płd.
Model Explorera: EX II 1996 OHV

Re: [Chłodzenie] wylot na masce

2010-07-26, 23:44

Ja w najbliższym czasie kupuje termometro z trzema czujnikami i alarmami aby dobrze monitorować temperaturki, jeżeli układ chłodzenia będzie niewydolny w upalnych koreczkach to pomyślę nad takim rozwiązaniem, z tym że trochę zmienił bym wlot,aby woda z maski nie zalewała z góry gorącego silnika.
Pewnie też na osobnym układzie automatycznego załączania, lub ręcznie w razie potrzeby.
Te termometry dają taką możliwość.
Ale i tak Piotrek mógłby pokazać to od spodu, i napisać jaki wentylator zastosować, oraz jaki jest spadek temperatury po załączeniu tego?
Pozdrawiam.
:-)
jacek4
kom. +48 515 276 140

W walce z ogniem nie ma kompromisów - są zwycięstwa, ale i czasem są porażki...
http://www.youtube.com/watch?v=NErhyfVwscU

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: [Chłodzenie] wylot na masce

2010-07-27, 06:28

ilu kierowców tyle zdań tak samo jak z gustami :-) ale do miejskich korków nawet tych większych wystarczy sprawne wisko , nie zasyfione kanały w bloku silnika i nie zabita chłodnica , sprawny termostat i działająca dobrze pompa wody i wtedy stojąc w korkach możesz trzymać kobietę za kolano a nie zerkać na wskaźnik temperatury :-D
norbi to chyba nie miałeś okazji jeździć dwójką sohc po mieście w upał w korkach, nie wspomnę o sytuacjach wyjazdowych które już z kra opisywaliśmy i uwierz mi ani sprawna pompa wody, ani oczyszczony cały układ, ani wiskoza na 100% (zresztą co Ci da wiskoza w korkach???) nie pomagają, problemem jest odprowadzanie ciepła z komory silnika, a nie sprawność układu.
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

Awatar użytkownika
kra
Posty: 1143
Rejestracja: 2007-07-26, 21:06
Lokalizacja: /'\dln.śl./'\
Kontakt: Strona WWW

Re: [Chłodzenie] wylot na masce

2010-07-27, 16:01

Założyłem nowy wątek bo tutaj jakoś się nie chronologicznie zrobiło i bałaganiarsko ;) .
Link:

http://www.explorerfanklub.org.pl/forum ... 4293#84293

Awatar użytkownika
norbi73
Posty: 614
Rejestracja: 2008-02-07, 17:19
Lokalizacja: Police
Model Explorera: EX I 93" 4,0 supercharger
Kontakt: Strona WWW

Re: [Chłodzenie] wylot na masce

2010-07-27, 21:07

ilu kierowców tyle zdań tak samo jak z gustami :-) ale do miejskich korków nawet tych większych wystarczy sprawne wisko , nie zasyfione kanały w bloku silnika i nie zabita chłodnica , sprawny termostat i działająca dobrze pompa wody i wtedy stojąc w korkach możesz trzymać kobietę za kolano a nie zerkać na wskaźnik temperatury :-D
norbi to chyba nie miałeś okazji jeździć dwójką sohc po mieście w upał w korkach, nie wspomnę o sytuacjach wyjazdowych które już z kra opisywaliśmy i uwierz mi ani sprawna pompa wody, ani oczyszczony cały układ, ani wiskoza na 100% (zresztą co Ci da wiskoza w korkach???) nie pomagają, problemem jest odprowadzanie ciepła z komory silnika, a nie sprawność układu.
wiskoza ta ci tyle ze jak zapnie na 100% to schłodzi ci to odpowiednio , po za tym uwierz mi ze z kompresorem silnik jak bym chciał mogę zagotować w kilka sekund ale jeszcze ani razu nie płakałem z powodu chłodziwa:) nie no sorry bym skłamał jak rozleciał się stary wąż i skończyło się wymianą uszczelki pod głowami
Odważni nie żyją wiecznie, lecz ostrożni nie żyją wcale..

Awatar użytkownika
julek1270
Posty: 345
Rejestracja: 2009-03-08, 20:11
Lokalizacja: Drawsko Pomorskie

Re: [Chłodzenie] wylot na masce

2010-07-27, 21:40

Nie twierdze że zmota która ma na celu lepsze schłodzenie , czy odprowadzenie ciepła z komory silnika to jest coś niepotrzebnego , na pewno nie zaszkodzi , i sam swego czasu nad tym myślałem :-P , ale dość ostro daje mojemu EX1 w terenie i jeszcze nigdy z chłodzeniem silnika nie miałem problemu , z ASB to co innego kilka razy udało mi sie ją przysmalic (stwierdzam to po smrodzie AFT we wnętrzu budy no i kilka razy troche pociekło mi między silnikiem a ASB). Co prawda nie zdarzyło mi się jeździć po górach a to na pewno co innego ,
Byc może SOHC mają problem z chłodzeniem ale ja w OHV go nie mam , jedynie ta skrzynia , ale druga chłodniczka już leży w garażu i czeka na dobre chęci właściciela :-P
Reasumując , nie widze nic złego w poprawianiu fabryki , pozdrawiam :mrgreen:
Czarny Eddie Bauer 6"lift opony 35" Big Horn Maxxis tel. 533563182

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: [Chłodzenie] wylot na masce

2010-07-28, 09:12

wiskoza ta ci tyle ze jak zapnie na 100% to schłodzi ci to odpowiednio
Norbi nadal nie bardzo rozumiem w jaki sposób wiskoza ma pomóc w korkach ? co z tego że zapnie na 100% jak przy obrotach rzędu 600/min nie będzie dawać żadnego efektu. Efekt jest widoczny dopiero jak ruszysz z takiego korku i pojedziesz co najmniej minutę z normalną prędkością, tak żeby wisko było w stanie choć trochę pochodzić na wyższych obrotach i schłodzić, a do tego żeby to ciepło miało jak odpłynąć.

Jakby co zapraszam na testy organoleptyczne w warszawskich korkach przy upale rzędu 30-35 st. w cieniu. Cały układ chłodzenia był rozebrany, wyczyszczony, pompa wody wymontowana, sprawdzona, chłodnice przepłukane, oczyszczone... etc, etc i nie ma siły, nie schłodzi to auta do przyzwoitego poziomu.

Julek - przy upalaniu też nie mam problemów z chłodzeniem - zarówno silnika jak i skrzyni - idziesz wtedy na reduktorze, wysokich obrotach - wisko śmiga więc wszystko gra. Ja cały czas pisze o sytuacji od której się zaczął temat - stanie w korkach.
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

Awatar użytkownika
kra
Posty: 1143
Rejestracja: 2007-07-26, 21:06
Lokalizacja: /'\dln.śl./'\
Kontakt: Strona WWW

Re: [Chłodzenie] wylot na masce

2010-07-28, 09:17

Hej, Rad! ;) podczep może tą dyskusję na koniec tego tematu:

http://www.explorerfanklub.org.pl/forum ... php?t=6573

żeby było jakoś po kolei i w jednym miejscu. Jak myślisz? :)

Wróć do „Kącik OFFROAD-OWY”