rafbor1973 - Dlaczego uważasz, że olej w skrzyni powinno się sprawdzać przy rozgrzanej skrzyni jeżeli na bagnecie masz zaznaczone jak "byk" poziom na zimnej i rozgrzanej skrzyni.Zimna to temperatura otoczenia czyli ok.20 C.Olej ATF ma bardzo dużą rozszerzalność cieplną, dlatego na bagnecie jest taka duża różnica między olejem ciepłym a zimnym. Im starszy olej bez wymiany, tym jego rozszerzalność jest większa, oraz obniża się jego temperatura wrzenia. Dlatego powtarzam, skąd ta WIZJA, żeby sprawdzać poziom oleju na rozgrzanej skrzyni? Wg Twojej teorii, może się okazać, że po zapaleniu zimnego auta, poziom oleju będzie poniżej dolnego wskazania na bagnecie. Co Ty na to ?
ja odpowiem cytatem z pierwszego lepszego podręcznika dotyczącego serwisowania auta wyposażonego w automatyczną skrzynię biegów
Automatyczna skrzynka przekładniowa - sprawdzanie poziomu oleju
Do uzupełniania należy stosować olej ATF (ATF - Auto- matic Transmission Fluid).
• Rozgrzać olej w skrzynce przekładniowej do temperatury +50° C do +80° C, jadąc samochodem w ruchu miejskim przez około 5 minut.
Uwaga. Podczas nagrzewania silnika na postoju olej w skrzynce przekładniowej osiągnie tempera- turę tylko od +30° C do 50° C.
• Ustawić samochód na równej powierzchni.
• Pozostawić silnik pracujący na biegu jałowym. Włączyć hamulec awaryjny, przełączyć wszystkie zakresy jazdy i ustawić dźwignię wyboru biegów w położeniu P.
Uwaga. Nie należy sprawdzać poziomu oleju, gdy skrzynka przekładniowa jest zbyt mocno nagrzana, na przykład po dłuższej jeździe z dużą prędkością, po jeździe w ruchu miejskim w upalny dzień lub po holowaniu przyczepy. W takich przypadkach skrzynka przekładniowa powinna ochłodzić się przez około 30 minut.
Co Ty na to ? 