Strona 1 z 7

OD - OverDrive - jak używać

: 2008-08-21, 22:35
autor: geos1
Witam kolegów,

Mam konkretne pytania do znawców(wiem ze kiedys było o tym, ale tak jednoznacznie to nikt nie powiedział):
1) Kiedy i w jakich warunkach należałoby (tzn firma zaleca) WYŁĄCZYĆ nadbieg i jeździć bez OD?

2)Czy jak jade po mieście, ze średnim natężeniem ruchu, ale z częstymi światłami, to czy lepiej dla skrzyni biegów jak wyłączę nadbieg?

3) Do jakiej prędkości max można jechać z wyłączonym OD?

4) Czy jazda bez OD wpływa jakoś na ekonomikę (odnośnie zużycia paliwa) jazdy po mieście?

Bardzo proszę o odpowiedzi; może ktoś już robił doświadczenia i jeździł długo bez OD.
Dzieki
pozdrowionka

O/D

: 2008-08-21, 23:02
autor: gregor-ros1
Jazda w wyłączonym nadbiegiem zalecana jest przy krętych podjazdach górskich gdzie prędkość jest na pograniczu jazdy 3a4 biegiu.Również podczas holowania zwłaszcza dużej przyczepy.Poza tym jadąc na wyłączonym O/D masz do dyspozycji coś co się zwie:hamowanie silnikiem.

Re: OD - OverDrive - jak używać

: 2008-08-22, 06:41
autor: Rad-T
Poza tym jadąc na wyłączonym O/D masz do dyspozycji coś co się zwie:hamowanie silnikiem.
kolega ma skrzynke 5 biegow wiec OD u niego wylacza 5 bieg. co do hamowania silnikiem to wydaje mi sie ze OD nie ma tu znaczenia przy skrzyni ustawionej na D - hamowanie jest tylko w wypadku uzywania biegow 2 lub 1 - zreszta sprawdzone organoleptycznie w Rumunii :)

na podjazdach uzywalem tez 2 - skrzynka duzo mniej sie grzala i duzo mniej wachlowala biegami, a podjazdy czasem byly napraaaawde dlugie.

natomiast co do samego OD to przy jezdzie w Wawie w sumie nie ma sensu wylaczac, bo albo lecisz po trzypasmowce i masz juz taka predkosc ze spokojnie ci sie 5 wlaczy (w okolicach 80 kmh), albo bujasz sie w korkach w ktorych i tak nie przekraczasz 30-40 kmh i wtedy na 5 nie ma co liczyc :)

Re: OD - OverDrive - jak używać

: 2008-08-22, 08:55
autor: geos1
Aha,
No to mniej wiecej rozumiem. Kiedyś wydawało mi się, że ktoś pisal ze po wyłączeniu OD zmienia się trochę specyfikacja zmian biegów, i jakoś wchodzą przy innych prędkościach... co nadaje trochę lepszą dynamikę jazdy np. po mieście. Ale skoro to tylko nadbieg, to rzeczywiście chyba np. po wa-wie to nie ma większego sensu wyłączanie OD.

Re: OD - OverDrive - jak używać

: 2008-08-22, 09:35
autor: Hubi
heheh .. to zależy gdzie jeździcie i jak jeździcie po tej "kochanej" Warszawce :P

ja z premedytacją jeżdżę po większości ulic tak 50-60km/h czym przyprawiam o białą gorączkę wszystkich "warszawskich rajdowców" :P
Nie rozumiem tych ciągłych wyścigów od świateł do świateł... szkoda paliwa i nerwów

z OD korzystam głównie na wielopasmówkach, a jeżdżąc po ciaśniejszych dzielnicach bez OD

Re: OD - OverDrive - jak używać

: 2008-08-22, 19:00
autor: mika

Re: OD - OverDrive - jak używać

: 2012-04-16, 00:48
autor: fabiansky
Odgrzeję kotleta :D

Zacznę od tego, że w zeszłym tygodniu dopiero czytając forum, wyprowadziłem się z błędu, do którego wprowadził mnie notabene mój znajomy, jakoby OD było biegiem do jakichś, śliskich mokrych, grząskich, terenów:D. Teraz kiedy juz wiem, że to nadbieg i kiedy go załączać, zadam pytanie, a właściwie kilka:D, (wybaczcie jeśli głupie)

Mianowicie, Ostatnio na trasie jechałem sobie na OD, dojeżdżam do ronda... przy prędkości ok 30 km auto mi zgasło... o jakże ciężko "kierować" tym czołgiem bez wspomagania;P, nie mówiąc już o ciśnięciu hamulca i panice w oczach:D. Za pierwszym razem myślałem , że może kluczyk trąciłem ręką i dlatego tak. Ale kilkanaście kilometrów dalej identyczny sytuacja, rondo, 30 na liczniku i ciach zgasł:D.

1. Czy to normalne?? czy po prostu może go dławiłem na zbyt niskim biegu??!!?? i powinienem przed zmniejszeniem prędkości do powiedzmy 50 km/h zmienić bieg na D??

2. Co robić gdy auto nagle zgaśnie??, pozostaje tylko hamulec nożny i walka z kierownica, czy można go odpalać z kluczyka... tylko jak, przecież odpalić można tylko na P ;P?

3. trochę mały off top... prosze o odpowiedz tak lub nie ;P, jakby co poszukam na forum dokładniej ( choć juz szukałem). Czy można robić dolewkę oleju do skrzyni?? istnieje taka instytucja??:D

Pozdrawiam

Re: OD - OverDrive - jak używać

: 2012-04-16, 07:09
autor: starwind
jak auto gaśnie to możesz przerzucić na N i wtedy rozrusznik działa

tak można dolać olej do skrzyni przez rurkę od bagnetu

a gaśnie bo pewnie sza coś z wolnymi obrotami a nie OD

Re: OD - OverDrive - jak używać

: 2012-04-16, 07:33
autor: MirEx68
Gaśnie bo silniczek krokowy robi "kuku". Czasami gaśnie przez zabrudzony przepływomierz. ASB nie zblokujesz na za niskim albo za wysokim biegu.

Re: OD - OverDrive - jak używać

: 2012-04-16, 15:38
autor: resko
Ja miałem takąsamą sytuację z gaśnięciem jakiś czas temu,ni cholery nie wiedziałem co jest grane :-x Ja jeżdżę na lpg,w baku miałem bardzo mało benzyny i podejrzewam,że komputer mógł coś wychwytywać i odłączać zapłon :? Gdzieś coś o tym czytałem,dolałem do połowy baku i przestał gasnąć ale jeszcze w tym czasie zmieniłem świece zapłonowe i kable wysokiego napięcia i mam spokój :smile: Jeżeli chodzi o ten nadbieg to u mnie jest tak,jak jest włączony czyli kontrolka się nie świeci to przy obrotach silnika 2000 prędkość mam 100km/h,jak nacisnę przycisk i kontrolka się zapali to redukuje bieg prędkość zostaje ta sama ale obroty idą w górę do ok.2500.Mi się wydaje,że to wyłączenie nadbiegu może służyć do targania np.przyczepy kampingowej np.w mieście.Bo jaki miało by sens wyłączać ten nadbieg podczas jechania samym autem np.w mieście?Żaden.Wyłączenie nadbiegu działa jakbyśmy tracili najwyższy bieg.

Re: OD - OverDrive - jak używać

: 2012-04-16, 15:46
autor: karolb863
jest gdzieś na forum,o tym że wyłączanie nadbiegu w mieście czyli przy niskich prędkościach i częstej zmianie biegu,ma sens ponieważ skrzynia nie miesza wszystkimi biegami w górę i w dół czyli trochę mniej się "męczy",no i przy wyłączonym nadbiegu masz dodatkowo hamowanie silnikiem,w moim przypadku jest to raczej słabo odczuwalne ,no ale jest.

Re: OD - OverDrive - jak używać

: 2012-04-16, 16:18
autor: resko
przy niskich prędkościach i częstej zmianie biegu,ma sens ponieważ skrzynia nie miesza wszystkimi biegami w górę i w dół czyli trochę mniej się "męczy",.
Karol weź mi to wytłumacz,przecież jedno przeczy drugiemu :?
Częsta zmiana biegów i skrzynia nie miesza wszystkimi biegami :roll:

Re: OD - OverDrive - jak używać

: 2012-04-16, 17:02
autor: mastan
Przestańcie kombinować OD i tak się nie załącza dopóki się nie przekroczy 75km/h . :shock:

Re: OD - OverDrive - jak używać

: 2012-04-16, 17:09
autor: karolb863
a to dość proste,jeżeli rozpędzasz samochód od 0 do np 70km/h,to przy włączonym nadbiegu ( w II kontrolka nie świeci),skrzynia zmieni bieg z 1na2,z 2na3 i z 3na4,czyli w sumie trzy razy,później żeby się zatrzymać zrobi to samo tylko w odwrotnej kolejności,czyli w sumie sześć razy,taki schemat jazdy jest w mieście dość powszechny,dochodzą do tego jeszcze zmiany biegów podczas hamowania i przyspieszania w czasie jazdy(bez zatrzymywania).
a przy wyłączonym nadbiegu (kontrolka się świeci) na dotarcie do tej samej prędkości potrzeba o jedną zmianę biegu mniej tzn.z 1na2 i z 2na3,czyli dwa razy i w drugą stronę dwa razy,razem cztery,to daje nam o dwa przełożenia biegu mniej.
oczywiście jazda z wyłączonym nadbiegiem i wyższymi prędkościami powoduje zwiększone spalanie,dlatego warto ją stosować tam gdzie samochód nie jest w stanie rozpędzić się do prędkości wyższych niż np. 80km/h.

Re: OD - OverDrive - jak używać

: 2012-04-16, 17:32
autor: mastan
Karol ,ale u ciebie 4 to już jest OD .