[EXI A4LD] demnotaż skrzyni biegów
: 2009-10-08, 20:22
publikuję wstępnie w "warsztacie" dokładny opis demontażu skrzyni biegów w Explorerach pierwszej generacji
w najbliższy weekend razem z Radkiem zrzucamy skrzynię z mojego auta, więc będzie okazja skorygować ten manual i być może zrobić jakieś dodatkowe zdjęcia.
1. odłączyć akumulator
2. unieść auto na podnośniku
3. umieścić pod autem pojemnik służący do zebrania oleju spuszczonego z miski olejowej skrzyni biegów.
Wypiąć klipsy osłony skrzyni biegów aby uzyskać dostęp do śrub.
śruby poluzować zaczynając od tyłu samochodu i posuwając się w kierunku przodu auta. Pozwolić cieczy spłynąć
usunąć wszystkie śruby poza dwiema od frontu aby umożliwić dalszy odpływ oleju.
po tym jak cały olej spłynie przykręcić dwie śruby na drugim końcu skrzyni aby tymczasowo dokręcić miskę olejową skrzyni.
4. usunąć pokrywę obudowy konwertera
5. usunąć rozrusznik w celu uzyskania dojścia do śrub mocujących obudowę konwertera
(w silnikach 2.9L i 4.0L śruby mocujące obudowę konwertera są dostępne poprzez otwór mocujący rozrusznik. W silnikach 2.3L śruby te są dostępne poprzez pokrywę miski olejowej silnika)
6. usunąć 4 śruby mocujące konwerter do koła zamachowego
koło pasowe obracać zgodnie z ruchem wskazówek zegara (patrząc od frontu samochodu) aby uzyskać dostęp do każdej ze śrub.
UWAGA: w silnikach 2.3L wyposażonych w pasek rozrządu nigdy nie należy obracać kołem pasowy w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara (patrząc od frontu)
7. wyraźnie oznaczyć położenie wału względem kołnierza tylnego krzyżaka (wał jest wyważony i bardzo ważne jest aby zamontować go w tej samej pozycji). Po oznaczeniu zdjąć wał.
8. usunąć kabel prędkościomierza
9. rozłączyć pręt gałki manualnej zmiany biegów. usunąć kabel kickdown
10. rozłącz kable włącznika neutralnego startu i łącznik elektromagnetycznego sprzęgła konwertera
11. odłączyć przewód od modulatora podciśnieniowego skrzyni biegów
12. umieść podnośnik pod skrzynią biegów i unieś ją delikatnie
13. usuń śruby mocujące skrzynię do silnika
14. usuń śruby mocujące skrzynię do ramy, odkręcić tłumik
15. obniżyć podnośnik wspierający skrzynię i pozwolić jej zawisnąć
16. umieścić podnośnik od frontu silnika i unieść silnik w celu uzyskania dostępu do 2 śrub mocujących obudowę konwertera do silnika (Ford Ranger i Explorer)
17. odłączyć od skrzyni przewody prowadzące do chłodnicy oleju. Otwory zaślepić zabezpieczając przed dostawaniem się brudu.
18. usunąć niższe śruby mocujące obudowę konwertera do silnika
19. usunąć rurę do napełniania skrzyni
20. zabezpieczyć skrzynię mocując ją łańcuchem do podnośnika.
21. usunąć dwie górne śruby mocujące obudowę konwertera do silnika. Przesunąć skrzynię w kierunku tyłu samochodu tak aby konwerter został odłączony od koła zamachowego. Opuścić skrzynię w dół
WAŻNE: jeśli skrzynia będzie usunięta na dłuższy okres czasu należy wesprzeć silnik za pomocą wspornika (kobyłki) i drewnianego bloczka
w najbliższy weekend razem z Radkiem zrzucamy skrzynię z mojego auta, więc będzie okazja skorygować ten manual i być może zrobić jakieś dodatkowe zdjęcia.
1. odłączyć akumulator
2. unieść auto na podnośniku
3. umieścić pod autem pojemnik służący do zebrania oleju spuszczonego z miski olejowej skrzyni biegów.
Wypiąć klipsy osłony skrzyni biegów aby uzyskać dostęp do śrub.
śruby poluzować zaczynając od tyłu samochodu i posuwając się w kierunku przodu auta. Pozwolić cieczy spłynąć
usunąć wszystkie śruby poza dwiema od frontu aby umożliwić dalszy odpływ oleju.
po tym jak cały olej spłynie przykręcić dwie śruby na drugim końcu skrzyni aby tymczasowo dokręcić miskę olejową skrzyni.
4. usunąć pokrywę obudowy konwertera
5. usunąć rozrusznik w celu uzyskania dojścia do śrub mocujących obudowę konwertera
(w silnikach 2.9L i 4.0L śruby mocujące obudowę konwertera są dostępne poprzez otwór mocujący rozrusznik. W silnikach 2.3L śruby te są dostępne poprzez pokrywę miski olejowej silnika)
6. usunąć 4 śruby mocujące konwerter do koła zamachowego
koło pasowe obracać zgodnie z ruchem wskazówek zegara (patrząc od frontu samochodu) aby uzyskać dostęp do każdej ze śrub.
UWAGA: w silnikach 2.3L wyposażonych w pasek rozrządu nigdy nie należy obracać kołem pasowy w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara (patrząc od frontu)
7. wyraźnie oznaczyć położenie wału względem kołnierza tylnego krzyżaka (wał jest wyważony i bardzo ważne jest aby zamontować go w tej samej pozycji). Po oznaczeniu zdjąć wał.
8. usunąć kabel prędkościomierza
9. rozłączyć pręt gałki manualnej zmiany biegów. usunąć kabel kickdown
10. rozłącz kable włącznika neutralnego startu i łącznik elektromagnetycznego sprzęgła konwertera
11. odłączyć przewód od modulatora podciśnieniowego skrzyni biegów
12. umieść podnośnik pod skrzynią biegów i unieś ją delikatnie
13. usuń śruby mocujące skrzynię do silnika
14. usuń śruby mocujące skrzynię do ramy, odkręcić tłumik
15. obniżyć podnośnik wspierający skrzynię i pozwolić jej zawisnąć
16. umieścić podnośnik od frontu silnika i unieść silnik w celu uzyskania dostępu do 2 śrub mocujących obudowę konwertera do silnika (Ford Ranger i Explorer)
17. odłączyć od skrzyni przewody prowadzące do chłodnicy oleju. Otwory zaślepić zabezpieczając przed dostawaniem się brudu.
18. usunąć niższe śruby mocujące obudowę konwertera do silnika
19. usunąć rurę do napełniania skrzyni
20. zabezpieczyć skrzynię mocując ją łańcuchem do podnośnika.
21. usunąć dwie górne śruby mocujące obudowę konwertera do silnika. Przesunąć skrzynię w kierunku tyłu samochodu tak aby konwerter został odłączony od koła zamachowego. Opuścić skrzynię w dół
WAŻNE: jeśli skrzynia będzie usunięta na dłuższy okres czasu należy wesprzeć silnik za pomocą wspornika (kobyłki) i drewnianego bloczka