Strona 1 z 2

[EXI A4LD] demnotaż skrzyni biegów

: 2009-10-08, 20:22
autor: Hubi
publikuję wstępnie w "warsztacie" dokładny opis demontażu skrzyni biegów w Explorerach pierwszej generacji

w najbliższy weekend razem z Radkiem zrzucamy skrzynię z mojego auta, więc będzie okazja skorygować ten manual i być może zrobić jakieś dodatkowe zdjęcia.



1. odłączyć akumulator

2. unieść auto na podnośniku

3. umieścić pod autem pojemnik służący do zebrania oleju spuszczonego z miski olejowej skrzyni biegów.

Wypiąć klipsy osłony skrzyni biegów aby uzyskać dostęp do śrub.

śruby poluzować zaczynając od tyłu samochodu i posuwając się w kierunku przodu auta. Pozwolić cieczy spłynąć

usunąć wszystkie śruby poza dwiema od frontu aby umożliwić dalszy odpływ oleju.

po tym jak cały olej spłynie przykręcić dwie śruby na drugim końcu skrzyni aby tymczasowo dokręcić miskę olejową skrzyni.

4. usunąć pokrywę obudowy konwertera

5. usunąć rozrusznik w celu uzyskania dojścia do śrub mocujących obudowę konwertera

(w silnikach 2.9L i 4.0L śruby mocujące obudowę konwertera są dostępne poprzez otwór mocujący rozrusznik. W silnikach 2.3L śruby te są dostępne poprzez pokrywę miski olejowej silnika)

6. usunąć 4 śruby mocujące konwerter do koła zamachowego

koło pasowe obracać zgodnie z ruchem wskazówek zegara (patrząc od frontu samochodu) aby uzyskać dostęp do każdej ze śrub.

UWAGA: w silnikach 2.3L wyposażonych w pasek rozrządu nigdy nie należy obracać kołem pasowy w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara (patrząc od frontu)

7. wyraźnie oznaczyć położenie wału względem kołnierza tylnego krzyżaka (wał jest wyważony i bardzo ważne jest aby zamontować go w tej samej pozycji). Po oznaczeniu zdjąć wał.

8. usunąć kabel prędkościomierza

9. rozłączyć pręt gałki manualnej zmiany biegów. usunąć kabel kickdown

10. rozłącz kable włącznika neutralnego startu i łącznik elektromagnetycznego sprzęgła konwertera

11. odłączyć przewód od modulatora podciśnieniowego skrzyni biegów

12. umieść podnośnik pod skrzynią biegów i unieś ją delikatnie

13. usuń śruby mocujące skrzynię do silnika

14. usuń śruby mocujące skrzynię do ramy, odkręcić tłumik

15. obniżyć podnośnik wspierający skrzynię i pozwolić jej zawisnąć

16. umieścić podnośnik od frontu silnika i unieść silnik w celu uzyskania dostępu do 2 śrub mocujących obudowę konwertera do silnika (Ford Ranger i Explorer)

17. odłączyć od skrzyni przewody prowadzące do chłodnicy oleju. Otwory zaślepić zabezpieczając przed dostawaniem się brudu.

18. usunąć niższe śruby mocujące obudowę konwertera do silnika

19. usunąć rurę do napełniania skrzyni

20. zabezpieczyć skrzynię mocując ją łańcuchem do podnośnika.

21. usunąć dwie górne śruby mocujące obudowę konwertera do silnika. Przesunąć skrzynię w kierunku tyłu samochodu tak aby konwerter został odłączony od koła zamachowego. Opuścić skrzynię w dół

WAŻNE: jeśli skrzynia będzie usunięta na dłuższy okres czasu należy wesprzeć silnik za pomocą wspornika (kobyłki) i drewnianego bloczka

Re: [EXI A4LD] demnotaż skrzyni biegów

: 2009-10-08, 20:45
autor: adam533
zapowiada się niezła robota :shock:
powodzenia

Re: [EXI A4LD] demnotaż skrzyni biegów

: 2009-10-08, 21:31
autor: RAFBOR
Kurde może byc fajny manual z tego :)

Re: [EXI A4LD] demnotaż skrzyni biegów

: 2009-10-09, 07:56
autor: Hubi
kilka osób mi mówiło, żeby się do tego nie zabierać bez kanału ale mam nadzieję, że damy radę ;)

Re: [EXI A4LD] demnotaż skrzyni biegów

: 2009-10-09, 09:36
autor: julek1270
Przesunąć skrzynię w kierunku tyłu samochodu tak aby konwerter został odłączony od koła zamachowego. Opuścić skrzynię w dół
z mojego doświadczenia z wyjmowania skrzyni w jedynce wiem że niestety do tyłu to ona tak swobodnie nie pójdzie , najlepiej to ją obrócić o 90 stopni ( teraz nie pamiętam w którą strone ) i wtedy bez problemu ją cofamy do tyłu .


....a , tyle że ja nie podnosiłem silnika , żeby silnik poszedł w dół trzeba by jeszcze było odkręcić rurę wydechową , inaczej rura będzie się opierała o poprzeczną belkę ramy .

to , takie moje spostrzeżenia .

Re: [EXI A4LD] demnotaż skrzyni biegów

: 2009-10-09, 09:47
autor: Hubi
z tym tłumikiem zapewne masz rację. w pkt. 14 w oryginalnej instrukcji była wzmianka o tłumiku, ale nie byłem do końca pewien czy chodzi o tłumik rury wydechowej czy tłumik drgań i ostatecznie stwierdziłem, że uzupełnię tą informację po demontażu ;)

Demontaż ASB EXI - wersja końcowa?

: 2009-10-18, 08:01
autor: Hubi
przed przystąpieniem do całości proponuję spuścić możliwie dużo oleju ze skrzyni poprzez zdjęcie jednego z wężyków doprowadzających olej do chłodnicy i odpalenie auta na kilkanaście sekund. Następnie

1. odłączyć akumulator

2. unieść auto na podnośniku
przy pracy na kanale myślę, że ten punkt można spokojnie opuścić ;)
my postanowiliśmy auto podnieść tylko od przodu. Wykorzystaliśmy do tego bardzo wysokie i solidne kobyłki, które na co dzień służyły do podnoszenia aut ciężarowych


Obrazek

3. umieścić pod autem pojemnik służący do zebrania oleju spuszczonego z miski olejowej skrzyni biegów.

4. Wypiąć klipsy osłony znajdującej się pomiędzy skrzynią a tłumikiem aby uzyskać dostęp do śrub mocujących miskę olejową.

5. śruby poluzować zaczynając od tyłu samochodu i posuwając się w kierunku przodu auta. Pozwolić cieczy spłynąć, następnie usunąć wszystkie śruby poza dwiema od frontu aby umożliwić dalszy odpływ oleju. Po tym jak cały olej spłynie przykręcić dwie śruby na drugim końcu skrzyni aby tymczasowo dokręcić miskę olejową skrzyni.

6. usunąć rozrusznik w celu uzyskania dojścia do śrub mocujących obudowę konwertera
(w silnikach 2.9L i 4.0L śruby mocujące obudowę konwertera są dostępne poprzez otwór mocujący rozrusznik. W silnikach 2.3L śruby te są dostępne poprzez pokrywę miski olejowej silnika)

Obrazek

7. usunąć 4 nakrętki mocujące konwerter do koła zamachowego.
Najprostszą metodą na ułatwienie sobie obracania kołem zamachowym jest wykręcenie minimum 2 świec, tak aby kompresja w cylindrach nie utrudniała nam pracy

koło pasowe obracać zgodnie z ruchem wskazówek zegara (patrząc od frontu samochodu) aby uzyskać dostęp do każdej ze śrub.
UWAGA: w silnikach 2.3L wyposażonych w pasek rozrządu nigdy nie należy obracać kołem pasowy w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara (patrząc od frontu)

8. wyraźnie oznaczyć położenie wału względem kołnierza tylnego krzyżaka (wał jest wyważony i bardzo ważne jest aby zamontować go w tej samej pozycji). Po oznaczeniu zdjąć wał. Analogicznie powtórzyć operację przy zdejmowaniu wału pomiędzy reduktorem a przednim mostem (w autach 4WD)

9. usunąć kabel prędkościomierza

10. rozłączyć pręt gałki manualnej zmiany biegów. usunąć kabel kickdown

11. rozłącz kable włącznika neutralnego startu i łącznik elektromagnetycznego sprzęgła konwertera

12. odłączyć przewód od modulatora podciśnieniowego skrzyni biegów

13. umieść podnośnik pod skrzynią biegów i unieś ją delikatnie

14. odkręcić śruby mocujące skrzynię do poprzecznej belki (crossmember)
belkę odkręcić i usunąć. Odkręcić od skrzyni uchwyt tłumika i zdemontować tłumik.

Obrazek

u mnie na wysokości skrzyni są dwa katalizatory. Ostatecznie ich nie zdejmowaliśmy, jednak ich demontaż z pewnością ułatwi późniejsze manewry ze skrzynią. Zdjęliśmy wyłącznie tłumik końcowy

15. obniżyć podnośnik wspierający skrzynię i pozwolić jej zawisnąć (bez obawy - nie spadnie ;) )

16. umieścić podnośnik od frontu silnika i unieść silnik
Dzięki tej operacji skrzynia wraz z reduktorem obniża się ku dołowi i uzyskujemy dostęp do górnych śrub mocujących obudowę konwertera do silnika (Ford Ranger i Explorer). Znacznie ułatwi nam to również demontaż reduktora.
W naszym przypadku nie musieliśmy korzystać z tego sposobu, ponieważ auto od początku było podniesione bardzo wysoko od przodu, w skutek czego skrzynia samoistnie zwisła ku dołowi.


Obrazek

17. Odkręcamy 5 śrub mocujących reduktor do skrzynie biegów. Reduktor wcześniej warto zabezpieczyć choćby za pomocą kobyłki. Wbrew pozorom to kawał ciężkiego żelastwa.
Po zdjęciu śrub reduktor trzyma się na wałku i kołnierzu uszczelniającym. Odsuwamy go w kierunku tyłu auta i zdejmujemy.

Obrazek

17. odłączyć od skrzyni przewody prowadzące do chłodnicy oleju. Otwory zaślepić zabezpieczając przed dostawaniem się brudu.
Do tej operacji warto wyposażyć się w klucz oczkowy (rozmiar 16) z nacięciem pozwalającym nałożyć klucz na nakrętkę znajdującą się na końcu przewodu. Odkręcanie tych śrub, ze względu na ilość dostępnego miejsca jest dość mozolne, a korzystanie ze zwykłego płaskiego klucza to zbędne utrudnianie sobie pracy - co nie znaczy, że nie jest to możliwe do odkręcenia takim kluczem ;)

18. usunąć 4 niższe śruby mocujące obudowę konwertera do silnika

Obrazek

19. wyjąć bagnet mierzący poziom oleju i usunąć rurę do napełniania skrzyni (metalowa rurka spełniająca funkcję wziernika bagnetu)

20. Delikatnie podlewarować skrzynię tak aby zmniejszyć siły działające na górne śruby mocujące obudowę konwertera do silnika

21. usunąć 4 górne śruby mocujące obudowę konwertera do silnika.
Zwróćcie uwagę na odczepienie od górnych uchwytów okablowania obu sond lambda.

22. Przesunąć skrzynię w kierunku tyłu samochodu tak aby konwerter został odłączony od koła zamachowego.

Skrzynia jest gotowa do zdjęcia.

Skrzynię zdjęliśmy wspomagając się podnośnikiem samochodowym typu żaba. Podparliśmy skrzynię na jej końcu i powoli opuszczaliśmy ku dołowi. "Dzwon" konwertera w tym czasie pozostawał oparty o wydech i belkę, do której są przykręcone drążki reakcyjne.
Po dość mocnym opuszczeniu końca skrzyni mogliśmy bez problemu zdjąć skrzynię z auta.


tadam! ;) :peace:

Re: [EXI A4LD] demnotaż skrzyni biegów

: 2009-10-24, 18:23
autor: Hubi
w ramach uzupełnienia powyższego postu kilka fotek zrobionych przeze mnie i Radka

opisy przy zdjęciach

Re: [EXI A4LD] demnotaż skrzyni biegów

: 2009-10-25, 12:47
autor: adam533
To robotę mieliście leżącą ;-)

Re: [EXI A4LD] demnotaż skrzyni biegów

: 2010-07-09, 23:50
autor: Waski
przed przystąpieniem do całości proponuję spuścić możliwie dużo oleju ze skrzyni poprzez zdjęcie jednego z wężyków doprowadzających olej do chłodnicy i odpalenie auta na kilkanaście sekund.
czy spuszczanie oleju ze skrzyni to jest tylko zalecenie producenta czy po prostu konieczność ?

Re: [EXI A4LD] demnotaż skrzyni biegów

: 2010-07-10, 06:54
autor: Rad-T
wygoda, żeby potem nie lało się z różnych rurek, dziurek i innych miejsc :)
jeśli masz kanał, stojak pod skrzynię, etc to pewnie nie trzeba spuszczać oleju - ale skoro potem będziesz otwierać skrzynię to łatwiej wypompować olej przy działającym aucie.

Re: [EXI A4LD] demnotaż skrzyni biegów

: 2010-07-14, 16:38
autor: resetx
ze tak zapytam gdzie zniknely te fotki co byly bo mogly by sie dzisiaj przydac :) (wyciaganie skrzynki)

Re: [EXI A4LD] demnotaż skrzyni biegów

: 2010-07-14, 18:38
autor: Rad-T
trzeba by autora zapytać :(

Re: [EXI A4LD] demnotaż skrzyni biegów

: 2010-07-15, 17:13
autor: resetx
fotki juz nie potrzebne:) skrzynia wyciagnieta :) Nie bylo az tak zle... :P

Re: [EXI A4LD] demnotaż skrzyni biegów

: 2010-07-15, 17:32
autor: starwind
ze tak zapytam gdzie zniknely te fotki co byly bo mogly by sie dzisiaj przydac :) (wyciaganie skrzynki)
to i tak była skrzynka od jedynki :)