Strona 1 z 1

szarpnięcie przy zmianie na 3

: 2012-02-20, 20:21
autor: RAFBOR
Witam,
mam zamiar jutro pobawic sie tasmami hamującymi, bo zmienia mi na bieg 3 z szrpnieciem. i teraz pytania.
1. Która taśma odpowiada za ten bieg (myślę że druga od dzwonu, ale poprawcie jak coś)
2. Czy jest jeszcze coś co może dawać takie objawy przy dobrze wyregulowanej tasmie?
3. Czy jak szarpie to znaczy że tasma jest za luźna czy za mocno ściśnięta?

Re: szarpnięcie przy zmianie na 3

: 2012-02-20, 20:33
autor: QDLATY
z tego co wiem to jest na odwrót
jak szarpie to trzeba odkręcić
jak ślizga to trzeba dokręcić
;-)

Re: szarpnięcie przy zmianie na 3

: 2012-02-20, 22:55
autor: RAFBOR
No zobaczymy. Jutro się tym pobawię :-P

Re: szarpnięcie przy zmianie na 3

: 2012-02-20, 23:21
autor: karolb863
zrób jakieś zdjęcia,mogą się kiedyś przydać,no i opisz czy się dokręca czy odkręca :grin:

Re: szarpnięcie przy zmianie na 3

: 2012-02-20, 23:29
autor: MirEx68
Regulacja jest prosta i polega na dokręceniu śrub z określoną siłą i popuszczeniu o określoną ilość obrotów. Jeżeli taki zabieg nie pomaga, to wniosek jest jeden. Trzeba się podpiąć pod kompa i sczytać parametry pracy ASB. Wyniki powinny dać obraz i pozwolić podjąć odpowiednie kroki. Sprawdzenie podciśnień (w I-kach) lub wymiana elektrozaworu, lub rozbieranie skrzyni i wymiana podzespołów.

Re: szarpnięcie przy zmianie na 3

: 2012-02-21, 11:29
autor: fabiansky
Podepnę się pod temat, ponieważ mam wrażenie, że mam podobny kłopot:D

Mianowicie, jak auto jest zimne, zaraz po odpaleniu i przez chwile do rozgrzani,a po włączeniu D biegi - jedynka - jakby sie nie załączała od razu. Zazwyczaj próbuje włączyć D jeszcze raz, albo wystarczy docisnąć gaz:D i wejść na odpowiednie obroty i wtedy skrzynia sie załącza:D. Czy to moze mieć związek z taśmami, czy może skrzynia dokonuje swojego żywota :(

pozdrawiam

Re: szarpnięcie przy zmianie na 3

: 2012-02-21, 11:40
autor: RAFBOR
Zapinanie jedynki nie ma nic wspólnego z tasmami. Sprawdź olej, jego stan i ilość na początek.

Re: szarpnięcie przy zmianie na 3

: 2012-02-21, 11:41
autor: RAFBOR
Sprawdzenie podciśnień (w I-kach) lub wymiana elektrozaworu
No to by wypadało może sprawdzić....
lub rozbieranie skrzyni i wymiana podzespołów.
To już przerabiałem, podzespoły nówki :mrgreen:

Re: szarpnięcie przy zmianie na 3

: 2012-02-21, 17:56
autor: Susel_125
rafbor1973 a gdzie te taśmy się znajdują? Może wrzuć zdjęcie. U w czasie wyprzedzania to się długo zastanawia, a później zrzuca nawet o 2biegi niżej i ciągnie do końca obrotomierza.

Re: szarpnięcie przy zmianie na 3

: 2012-02-21, 20:59
autor: Superbike_2005
witam szanownych kolegów, jestem od jakiegoś czasu posiadaczem EX 1 i dzięki temu forum poznaję mojego TYTANICA od podstaw :-) a wracając do tematu, u mnie dwójka załącza się z niewielkim szarpnięciem, przy okazji zwróciłem uwagę na śruby regulacyjne taśm skrzyni i w moim przypadku śruba bliżej silnika jest znacznie bardziej wykręcona, niż ta umiejscowiona dalej od silnika. ty takie ustawienie można uznać za prawidłowe? czy może należy jednak ustawić je według wskazówek o których tu była mowa czyli wkręcić do oporu i wykręcić po 1.5 obrotu? biegi są wszystkie OD włącza się pomiędzy 70/80 km/h

Re: szarpnięcie przy zmianie na 3

: 2012-02-21, 22:08
autor: RAFBOR
No więc jestem po zabawie.... Zabrałem się za regulację taśm. Niestety nie robiłem fotek, ale stwierdziłem, że śruby jakie są każdy wie :mrgreen:
na początek popusciłem kontry i kluczem dynamometrycznym dociągnąłem siłą 14Nm. Trzeba tu dodać, że zakończenie śruby to kwadrat 8, więc jest problem z nasadką... ja dobrałem sześciokątną 10, na udanego pasuje. Po dociągnięciu śrub odpuściłem zgodnie z książką obie po 2 obroty. Zakontrowałem. Jazda próbna. Jakiez było moje zdziwienie, gdy się okazało że skrzynka szybciej niż normalnie dostała temperatury, która to doszła do 85 stopni. nigdy wcześniej tak nie było. Temperatura normalna pracy to ok 70 stopni i tak do tej pory było. Diagnoza.... za mało odpuszczona któraś tasma. Pamiętałem, że manual A4ld podaje że śrubę OD odpuszczamy 3,5 obrotu dla siników 4,0. Co prawda ktos juz pisał że dotyczy to tylko wczesnych skrzynek, no ale zawsze.
Poprawiłem naciąg OD i problem temeratury zniknąl. Wniosek?? Albo moja skrzynka jest starsza niż auto, albo wszystkie powinno się odpuszczać o 3,5 obrotu. Wyregulowana tasma biegów srednich poprawiła trochę efekt szrpnięcia. Teraz jests lekko wyczuwalne. Za bardzo popuszczona (np 3 obroty) powodowała, że skrzynka nie miała jakby siły, strasznie mułowato się zbierała a szarpnięcia i tak były tylko z dodatkowym poslizgiem. Za mało popuszczona (1,5 obrotu) wzrost temeratury i odczuwalne opory w ruchu (skrzynka jakby przyhamowywała auto).
Efekt delikatnego szrpnięcia niestety pozostał..... Ale to może na kiedy indziej zagwozdka. podciśnienia sprawdzona (w sensie że wpięte), modulator chyba sprawny (wężyk od środka bez śladów oleju). Może by jeszcze sprawdzić elektrozawory, ale to dopiero jak sie nauczę to robić ;)

Wnioski dla potomnych...
1. Taśma OD - 14 Nm dokręcamy i odpuszczamy 2 lub 3,5 obrotu (tu brak jasności)
Nie wyobrażam sobie jak można odkręcić tylko 1,5 obrotu. 14Nm to nie tak mało i takie niewielkie odpuszczenie musi skutkować spaleniem taśmy.
2. Taśma biegów średnich - 14 Nm dokręcamy i odpuszczamy 2 obroty.

Oczywiście powyższy post jest tylko moim zdaniem na te tematy. Możliwie że jednak się mylę w tych kwestiach. To są tylko moje obserwacje na żywym organiźmie :mrgreen: :mrgreen:

Re: szarpnięcie przy zmianie na 3

: 2012-02-21, 22:11
autor: RAFBOR
rafbor1973 a gdzie te taśmy się znajdują? Może wrzuć zdjęcie. U w czasie wyprzedzania to się długo zastanawia, a później zrzuca nawet o 2biegi niżej i ciągnie do końca obrotomierza.
Tak powinno być :-D

Re: szarpnięcie przy zmianie na 3

: 2012-02-21, 22:12
autor: RAFBOR
czy może należy jednak ustawić je według wskazówek o których tu była mowa czyli wkręcić do oporu i wykręcić po 1.5 obrotu? biegi są wszystkie OD włącza się pomiędzy 70/80 km/h
Jak dział to nie kręć. Jak przestanie to se będziesz kręcił ojciec do usranej śmierci :mrgreen:

Re: szarpnięcie przy zmianie na 3

: 2012-02-21, 22:14
autor: miki666
rafbor1973 :-) to żeś rozkminił temat :-) może kiedys bedziesz w krk :-)

Re: szarpnięcie przy zmianie na 3

: 2012-02-21, 22:24
autor: RAFBOR
miki666, może i będę :-D