Rejestracja na forum została wyłączona. Obecnie forum pełni rolę archiwum wiedzy zebranej na przestrzeni lat.
Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-10-10, 08:27

Listwa wtryskowa wróciła na swoje miejsce, wcześniej przeszła mycie i płukanie :)

Obrazek

Tylna kaseta rozrządu już na swoim miejscu.

Obrazek

I tu od razu ostrzeżenie :D pamiętacie tulejkę/dystans od wałka pośredniego, która nasuwa się przy zębatce od pompy oleju ? Jej prawidłowa pozycja to stożek w stronę zębatki od pompy ! :)
Oczywiście wsadziłem odwrotnie i dziwnie zębatka od łańcucha nie chciała trzymać osi :P

tutaj na fotce założone źle :) zresztą to wynika nawet z pracy napędu pompy - ośka od napędu miała by duże szanse zaczepiania o ten ostry kant tuleji.
Obrazek

Co do ukręconej śrubki - to trachnęła mi ta srebrna...

Obrazek

Dobrze, że poczułem dziwne jej zachowanie, gwint trzymał się jeszcze na "nitce" i dał się wykręcić razem ze śrubą.

Przednia kaseta też już na swoim miejscu.

Obrazek

i łańcuch pośredni

Obrazek

kolejny etap to wałki rozrządu, popychacze, etc. Potem ustawienie wszystkiego jak należy.
Ostatnio zmieniony 2013-10-10, 08:30 przez Rad-T, łącznie zmieniany 1 raz.
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

frankotech
Posty: 306
Rejestracja: 2010-06-20, 21:10
Lokalizacja: zach-pom

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-10-10, 09:28

Dzisiaj kolejny postęp - na silnik wróciła większa część rozrządu. Był też niezły ZONK. Ukręciła się śrubka 10.9 od tylnej kasety... przykręcana momentem 16Nm. Żeby było śmieszniej - nówka z pudełka.... A już miałem ciepło, że wyrobił się gwint w głowicy...

Foto jutro.
Witam,

Straciła gwint?
Zostawiasz ja czy wymieniasz?

Koś zapomniał zahartować czy przesadził?

Pozdrawiam

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-10-10, 09:47

Straciła gwint?
Zostawiasz ja czy wymieniasz?
Prawie :) w zasadzie ukręciła się w połowie gwintu. Ale jak pisałem dało radę wykręcić. Wieczorem cyknę fotkę :P
Miałem drugą na całe szczęście (ze starego rozrządu, a ta akurat nie jest wymagalna do wymiany) i jest już na miejscu, wkręcona odpowiednim momentem i bez problemów.
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

frankotech
Posty: 306
Rejestracja: 2010-06-20, 21:10
Lokalizacja: zach-pom

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-10-10, 12:58

i jest już na miejscu, wkręcona odpowiednim momentem i bez problemów.
Czyli gwint w bloku OK

Pozdrawiam

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-10-10, 20:48

śrubeczka :)

Obrazek
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

frankotech
Posty: 306
Rejestracja: 2010-06-20, 21:10
Lokalizacja: zach-pom

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-10-12, 10:29

Witam,

Pękła bardzo "dobrze" :), przynajmniej nie było problemów z wyjęciem reszty.

Wygląda tak jakby był nacięty inny gwint.

Pozdrawiam

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-10-13, 18:28

Plan weekendowy wykonany :) silnik gotowy do wsadzania do komory, potem dopiero będzie można dalej uzbrajać.

Zamontowałem "special tool" do trzymania w miejscu koła zębatego od wałka pośredniego, żeby dokręcić finalnie śruby od tyłu i przodu wałka.

Obrazek

Czas na uzbrojenie głowic od góry - popychacze, kołyski, wałki rozrządu. Popychacze przed wsadzeniem starałem się odpowietrzyć - drucik lub spinacz wsuwamy w otworek olejowy, zanurzamy popychacz w oleju i po zwolnieniu blokady popychacz będzie można pompować góra-dół. Odpowietrzamy cały i zostawiamy je w oleju do czasu montażu. Oczywiście wszystkie elementy na głowicy też smarujemy olejem (gniazdo popychacza, kołyski z rolkami, panewki od wałka rozrządu, etc).

Obrazek

Wałek na miejscu.
Obrazek

Zakładamy panewki i rurkę olejową i dokręcamy - podobnie jak głowice od środka krzyżowo, potem skrajne boczne.

Obrazek

Obydwa wałki na miejscu.

Obrazek

Pomimo odpowietrzenia popychaczy - siadły, ale napełnią się po odpaleniu silnika.

Obrazek

Czas na ustawienie rozrządu na wałkach. Zamontowałem wcześniej wypracowany "special tool" i dokręcam śrubę od kasety tylnej (w przeciwną stronę jak wskazówki zegara - to jedyna śruba lewoskrętna z rozrządu). Druga strona dokręcana przy użyciu tego samego narzędzia.

Obrazek

Czas sprawdzić czy wszystko się kręci jak należy...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fH36-w4uU-s[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=vXVDBvPWa2A[/youtube]

Przy dokręcaniu podstawki filtra oleju oczywiście musiało coś się zesrać. Wewnętrzna uszczelka była kompletnie stwardniałą - pękła w rękach. Dobrze, że mam zasoby z remontów skrzyni - udało się dobrać idealnie taką samą.

Obrazek

Na swoje miejsce wraca pokrywa rozrządu - czas zacząć to wszystko zamykać.

Obrazek

Od dołu montuję dolną miskę olejową. Najpierw przyłapuje ją śrubkami dookoła, potem dwie tyle śruby regulacyjne. Wszystko wkręcane początkowo tylko palcami.

Obrazek

Potem korygujemy położenie miski - ważne jest licowanie tylnej ściany ze względu na późniejszy montaż skrzyni na obydwu połówkach silnika.

Obrazek

Dokręcamy śruby (dookoła 15Nm), przednie regulacyjne 8Nm. Teraz można wkręcić też śruby od środka miski. Najpierw poprawiamy dokręceniu wewnętrznych dystansów (dokręcamy je na 3Nm), potem dopiero wkręcamy śruby.

Dolna miska na miejscu, można zamontować smoka od pompy olejowej i zamknąć miskę.

Obrazek

Od przodu wraca pompa wody.
Obrazek

I podstawka od czujników i termostatu.

Obrazek

Teraz łapy silnika i kolektory wydechowe.

Obrazek

Obrazek

i silnik gotowy do wsadzania. Nie zamykałem jeszcze zaworów, jak silnik wróci na samochód najpierw będzie próba smarowania, dopiero potem pozamykam pokrywami zawory i zamontuję resztę osprzętu.
Ostatnio zmieniony 2013-10-13, 18:42 przez Rad-T, łącznie zmieniany 1 raz.
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

Moderator Kojot
Moderator
Posty: 4526
Rejestracja: 2010-12-06, 16:21
Lokalizacja: warszawa

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-10-13, 18:52

jak będe robił swoje jakie kolwiek to zatrudnie cie do mycia ;-) :-D na stole do jedzenia nie mam tak czysto :-D :-D :-D
ps. a ta oliwa to z oliwek ? :-D :-D
a jak bedziesz chciał pomocy przy wrzucie to dzwoń bo sezon dla mnie ( mojego exa) już sie kończy więc teraz będe mial czas chyba że mnie surczybyk ! znowu czymś zaskoczy :-D
Ostatnio zmieniony 2013-10-13, 18:54 przez Kojot, łącznie zmieniany 1 raz.

frankotech
Posty: 306
Rejestracja: 2010-06-20, 21:10
Lokalizacja: zach-pom

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-10-14, 08:21

Witam,

Na stojaku nie sprawdzisz smarowania i ciśnienia?

Pozdrawiam

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-10-14, 08:24

Witam,

Na stojaku nie sprawdzisz smarowania i ciśnienia?

Pozdrawiam
Sprawdzisz :)
po poprzedniej niespodziance już sobie nie zafunduję tej chwili niepewności po wsadzeniu silnika do komory :) a przy okazji silnik będzie już wstępnie przesmarowany przed odpałem.

ps. a ta oliwa to z oliwek ? :-D :-D
z pierwszego tłoczenia - tzw. extra virgin :D
Ostatnio zmieniony 2013-10-14, 08:25 przez Rad-T, łącznie zmieniany 1 raz.
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

Awatar użytkownika
Moderator Jankes
Moderator
Posty: 3111
Rejestracja: 2007-12-08, 19:37
Lokalizacja: Chicago/Kraków
Model Explorera: Każdy
Kontakt: Strona WWW

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-10-15, 01:02

no podziw, wielki podziw... i przypominam sobie teraz jak przyjemnie jest składać silnik do kupy - co prawda żmudna to robota ale jakże pozytywnie motywująca - szczególnie po szczęsliwym odpaleniu - banan.
Yankee Kustoms
Chicago, Illinois

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-10-15, 09:51

a jak bedziesz chciał pomocy przy wrzucie to dzwoń bo sezon dla mnie ( mojego exa) już sie kończy więc teraz będe mial czas chyba że mnie surczybyk ! znowu czymś zaskoczy :-D
już od Ivki chcesz uciekać :D :D :D
ale wiesz... takie deklaracje to niebezpieczna sprawa, bo ja wykorzystuję bez pardonu :P
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

Moderator Kojot
Moderator
Posty: 4526
Rejestracja: 2010-12-06, 16:21
Lokalizacja: warszawa

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-10-15, 17:07

chyba że mnie surczybyk ! znowu czymś zaskoczy
zostawiłem sobie furtke ;-) :-D :-D

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-10-16, 09:09

żeby się z tej furtki zaraz brama nie zrobiła :D

Jak masz wolny czas i ochotę się trochę pobrudzić to zapraszam - pomoc mile widziana :)

Tak się jeszcze zastanawiam nad testem smarowania i kompresji. Ile pomysłów tyle opinii. Jedni piszą, żeby nie kręcić kluczem przez koło pasowe, inni że to dobry test, itd.

A zatem jak najlepiej sprawdzić ciśnienie i kompresję na stojaku ? :) Jak zabezpieczyć silnik przed stresem słabego smarowania od kręcenia z ręki ?

Wiadomo, silnik zalany olejem, żeby pompa miała co ciągnąć, filtr oleju zalany, żeby podał od razu olej... ale co dalej ? :)
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

frankotech
Posty: 306
Rejestracja: 2010-06-20, 21:10
Lokalizacja: zach-pom

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-10-16, 20:01

Witam,

Kręcąc ręcznie wałem to smarowania się za bardzo nie sprawdzi.
Tak można tylko sprawdzić czy jest prawidłowa kolejność cykli.

Trzeba trochę wzmocnić mocowanie silnika, podeprzeć itp. oraz wkręcić rozrusznik, zalać michę olejem, nie wkręcać świec, dobrze naładować akumulator i testować.
Dolot zabezpieczyć czymś w postaci filtra - bandaż, jakaś siatka - aby nie zassał syfu.

Silnik powinien mieć około 100 obr/min aby cokolwiek sprawdzić.
Ciśnienie zmierzone będzie zaniżone - nie ma co panikować - powinno się robić pomiar po osiągnięciu temperatury przez silnik około 70 stC (luzy), dlatego jak silnik jest zimny to nie należy go "męczyć"


Pozdrawiam

Wróć do „ROZRZĄD SOHC”