2009-06-13, 10:40
TECHNICAL SERVICE BULLETIN No.80/1999
Car and Light/Medium Commercial 12.08.1999
Section: 29 (Workshop Manual, Subsection 03-04C)
Model: Explorer '91 - '99 MY, Probe '93 - '97 MY, Windstar '95 - '99 MY
Markets: Germany, UK, Switzerland, Sweden, Norway, Netherlands, Belgium
Subject: Poor driving behaviour, engine shudder, engine ringing noises, engine speed variations, power loss under maximum acceleration, illumination of the malfunction indicator light (MIL) and/or diagnostic trouble codes (DTCs) in memory.
Summary
If a customer should express concern over poor driving behaviour, i.e. engine shudder, engine ringing noises, engine speed variations, power loss under maximum acceleration and/or there are diagnostic trouble codes (DTCs) stored in the powertrain control module (PCM) and the malfunction indicator light (MIL) illuminates, the cause may be a dirty or corroded mass air flow sensor (MAF sensor). This leads to incorrect operation of the mixture preparation.
If the DTCs listed in this bulletin are displayed, the long term fuel trim (LONGFT1 and LONGFT2) and the voltage at the mass air flow sensor (MAF sensor) must be checked, the limited operation strategy programme activated and if necessary a new MAF sensor installed.
Note:
On some vehicles the DTCs may be displayed without the above concerns arising.
For additional information concerning long term fuel trim and the limited operation strategy programme, refer to TSB 58/1999 and the relevant engine management VSTM.
Parts Required
ÚÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄż
ł Description ł Finis Code ł
ĂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄĹÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
ł Mass air flow sensor (MAF ł Parts Microfiche ł
ł sensor) ł ł
ŔÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÁÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄŮ
Service Instructions
See Summary.
Note:
Use CD-ROM No. 29 or a later issue.
1. Perform error diagnosis using FDS2000 (Toolbox) and resolve the trouble codes shown.
Vehicles with EEC V module:
Note:
On some vehicles the DTC may be displayed but without the concerns described in the summary being present.
2. If on a vehicle with an EEC V module, one of the following DTCs is displayed, go to step 4.
Identification of DTCs (OBDII DTCs EEC V Module)
ÚÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄż
ł DTC ł Description ł
ĂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄĹÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
ł P0171, P0174 ł Fuel system: setting on cylinder bank 1 or ł
ł ł 2 too weak ł
ĂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄĹÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
ł P0172, P0175 ł Fuel system: setting on cylinder bank 1 or ł
ł ł 2 too rich ł
ĂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄĹÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
ł P1130, P1131, ł Heated oxygen sensor (HO2S), no control, ł
ł P1132 ł cylinder bank 1 ł
ĂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄĹÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
ł P1150, P1151, ł Heated oxygen sensor (HO2S), no control, ł
ł P1152 ł cylinder bank 2 ł
ŔÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÁÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄŮ
Vehicles with EEC IV module
Note:
On some vehicles the DTC may be displayed but without the concerns described in the summary being present.
Checking the long term fuel trim (LONGFT1 and LONGFT2)
4. Start the engine and warm up to normal operating temperature. Switch off the air conditioning and move the shift lever to "N". Check the long term fuel trim (LONGFT1 and/or LONGFT2) at idle using FDS2000.
Note:
If a negative value is measured on only one cylinder bank, the MAF sensor is NOT the cause of the concern.
l Follow the instructions under the ”Datalogger" menu.
l If the measured value (LONGFT1 and/or LONGFT2) is below - 12%, then the mixture preparation has been made leaner because of faulty operation of the MAF sensor (too rich at idle). Go to step 5.
Checking the voltage at the mass air flow sensor (MAF sensor)
5. Read off the idle speed voltage at the mass air flow sensor (MAF sensor) using the datalogger.
If the value measured is 30% above the normal value (see following table), or is greater than 1.1 Volts, the MAF sensor is making the mixture too rich at idle.
Voltage at the MAF sensor
ÚÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄż
ł Vehicle ł Voltage reading (Volts) ł
ł Explorer 4.0 V6 SOHC engine ł 0.6 - 0.9* ł
ł Explorer 4.0 V6 OHV engine ł 0.6 - 0.9* ł
* engine idling at operating temperature
6. If steps 4 and 5 show that the mixture is too rich, then detach the MAF sensor connector with the engine running. This starts the limited operation strategy programme. In this mode the required amount of air is determined using the engine speed and the throttle valve position.
l Road test the vehicle with the MAF sensor detached.
l If the concern is no longer present, go to step 7.
l If the concern is still present, perform diagnostic testing as described in the engine management section of the VSTM. DO NOT install a new MAF sensor.
Note:
Before disconnecting the battery, obtain the radio keycode and make a note of the pre-set radio stations.
CAUTION:
Disconnect the battery ground lead.
7. Install a new MAF sensor (see Parts Required) according to the relevant Workshop Manual.
8. Install the components in reverse order.
9. Enter the radio keycode, program the pre-set radio stations and set the clock.