Rejestracja na forum została wyłączona. Obecnie forum pełni rolę archiwum wiedzy zebranej na przestrzeni lat.
Awatar użytkownika
Moderator starwind
Moderator
Posty: 4858
Rejestracja: 2008-08-12, 20:49
Lokalizacja: Malbork
Model Explorera: '96 3" lift 32"BFG MT
Kontakt: Google+

[Ex II silnik] nierówna praca, spadek mocy

2009-06-05, 16:40

Od kilku dni mam problem z moim maleństwem :(

zaczął strasznie nierówno chodzić i się dławić
obejrzałem wszystko sam popoprawiałem i niestety się poddałem pojechałem na diagnostykę

majster cały dzień szukał i też się poddał
komputer pokazał błędy:
P1131 Heated 02 Sensor 11 Sensor Indicates Lean
P1151 Heated 02 Sensor 21 Indicates Lean
P0171 System Too Lean (Bank 1)
P0174 System Too Lean (Bank 2)

Dodam że problem występuje identycznie na gazie jak i na benie

wskazania
Data stream
ECT: Engine Coolant Temp 174 °F (46 °C)
IAT: Intake Air Temp 84 °F (22°C)
MAF: Mass Air Flow 0,65 LBM

Rate
MAF_V: Mass Air Flow Sens Volt 0,86V
02S11: 02Sens Bank 0,10V 1 Upstream
02S21: 02Sens Bank 0,20V 2 Upstream


Majster stwierdził że MAF jest oki
sondy lambda oki
świece oki
kable oki

losowo nie pali na jeden gar za każdym razem na inny


Rozumiecie coś z tego :?:
Niech Moc Będzie z Nami :lol:
Adam

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: [Ex II silnik] nierówna praca, spadek mocy

2009-06-05, 19:03

uszczelki pod kolektorem ? sklad mieszanki i niezaleznie czy benia czy gaz by sie zgadzalo...
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

Awatar użytkownika
Moderator starwind
Moderator
Posty: 4858
Rejestracja: 2008-08-12, 20:49
Lokalizacja: Malbork
Model Explorera: '96 3" lift 32"BFG MT
Kontakt: Google+

Re: [Ex II silnik] nierówna praca, spadek mocy

2009-06-05, 19:44

majster podobno szukał nieszczelności i nic nie znalazł :(
Niech Moc Będzie z Nami :lol:
Adam

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: [Ex II silnik] nierówna praca, spadek mocy

2009-06-05, 19:51

tez tak mialem - nie bylo slychac, czuc i w ogole a po zdjeciu kolektora okazalo sie ze jedna byla minimalnie przycisnieta juz i po wymianie jak reka odjal.
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

Awatar użytkownika
Moderator starwind
Moderator
Posty: 4858
Rejestracja: 2008-08-12, 20:49
Lokalizacja: Malbork
Model Explorera: '96 3" lift 32"BFG MT
Kontakt: Google+

Re: [Ex II silnik] nierówna praca, spadek mocy

2009-06-05, 20:03

a pod którym kolektorem
dolot czy wylot :?:
Niech Moc Będzie z Nami :lol:
Adam

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: [Ex II silnik] nierówna praca, spadek mocy

2009-06-05, 20:10

u mnie akurat dolne uszczelki nawalily ale gorne tez maja tendencje :)
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

Awatar użytkownika
Moderator starwind
Moderator
Posty: 4858
Rejestracja: 2008-08-12, 20:49
Lokalizacja: Malbork
Model Explorera: '96 3" lift 32"BFG MT
Kontakt: Google+

Re: [Ex II silnik] nierówna praca, spadek mocy

2009-06-05, 20:16

a jak to się ma do losowego niepalenia na pojedyncze cylindry ???

Radek Ty kupowałeś cały komplet uszczelek czy tylko pod kolektor
pytanie brzmi gdzie :?:
Ostatnio zmieniony 2009-06-06, 07:33 przez starwind, łącznie zmieniany 3 razy.
Niech Moc Będzie z Nami :lol:
Adam

Awatar użytkownika
Moderator starwind
Moderator
Posty: 4858
Rejestracja: 2008-08-12, 20:49
Lokalizacja: Malbork
Model Explorera: '96 3" lift 32"BFG MT
Kontakt: Google+

Re: [Ex II silnik] nierówna praca, spadek mocy

2009-06-08, 07:16

wczoraj sam z siebie zaczął jeździć normalnie
nic z tego nie rozumiem
nadal poszukuję przyczyny
Niech Moc Będzie z Nami :lol:
Adam

Awatar użytkownika
misza SG
Posty: 380
Rejestracja: 2008-02-04, 15:12
Lokalizacja: Terespol n.Bugiem

Re: [Ex II silnik] nierówna praca, spadek mocy

2009-06-13, 00:21

wczoraj sam z siebie zaczął jeździć normalnie
nic z tego nie rozumiem
no co ty przecież to kolejny dowód na samonaprawialność naszych EX ;-) :mrgreen:

Awatar użytkownika
Moderator starwind
Moderator
Posty: 4858
Rejestracja: 2008-08-12, 20:49
Lokalizacja: Malbork
Model Explorera: '96 3" lift 32"BFG MT
Kontakt: Google+

Re: [Ex II silnik] nierówna praca, spadek mocy

2009-06-13, 10:33

niestety poprawa trwała bardzo krótko dalej nie wiem co jest grane majster sprawdził szczelność kolektora i to raczej nie uszczelka
poza tym losowe niepalenie na jeden cylinder mnie bardzo niepokoi o irytacji w czasie jazdy nie wspomnę
Niech Moc Będzie z Nami :lol:
Adam

Awatar użytkownika
Przemex
Posty: 81
Rejestracja: 2009-03-03, 20:35
Lokalizacja: Łódź

Re: [Ex II silnik] nierówna praca, spadek mocy

2009-06-13, 10:40

TECHNICAL SERVICE BULLETIN No.80/1999
Car and Light/Medium Commercial 12.08.1999


Section: 29 (Workshop Manual, Subsection 03-04C)

Model: Explorer '91 - '99 MY, Probe '93 - '97 MY, Windstar '95 - '99 MY

Markets: Germany, UK, Switzerland, Sweden, Norway, Netherlands, Belgium

Subject: Poor driving behaviour, engine shudder, engine ringing noises, engine speed variations, power loss under maximum acceleration, illumination of the malfunction indicator light (MIL) and/or diagnostic trouble codes (DTCs) in memory.

Summary

If a customer should express concern over poor driving behaviour, i.e. engine shudder, engine ringing noises, engine speed variations, power loss under maximum acceleration and/or there are diagnostic trouble codes (DTCs) stored in the powertrain control module (PCM) and the malfunction indicator light (MIL) illuminates, the cause may be a dirty or corroded mass air flow sensor (MAF sensor). This leads to incorrect operation of the mixture preparation.

If the DTCs listed in this bulletin are displayed, the long term fuel trim (LONGFT1 and LONGFT2) and the voltage at the mass air flow sensor (MAF sensor) must be checked, the limited operation strategy programme activated and if necessary a new MAF sensor installed.

Note:
On some vehicles the DTCs may be displayed without the above concerns arising.


For additional information concerning long term fuel trim and the limited operation strategy programme, refer to TSB 58/1999 and the relevant engine management VSTM.


Parts Required
ÚÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄż
ł Description ł Finis Code ł
ĂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄĹÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
ł Mass air flow sensor (MAF ł Parts Microfiche ł
ł sensor) ł ł
ŔÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÁÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄŮ

Service Instructions

See Summary.


Note:
Use CD-ROM No. 29 or a later issue.

1. Perform error diagnosis using FDS2000 (Toolbox) and resolve the trouble codes shown.


Vehicles with EEC V module:


Note:
On some vehicles the DTC may be displayed but without the concerns described in the summary being present.

2. If on a vehicle with an EEC V module, one of the following DTCs is displayed, go to step 4.

Identification of DTCs (OBDII DTCs EEC V Module)
ÚÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄż
ł DTC ł Description ł
ĂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄĹÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
ł P0171, P0174 ł Fuel system: setting on cylinder bank 1 or ł
ł ł 2 too weak ł
ĂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄĹÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
ł P0172, P0175 ł Fuel system: setting on cylinder bank 1 or ł
ł ł 2 too rich ł
ĂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄĹÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
ł P1130, P1131, ł Heated oxygen sensor (HO2S), no control, ł
ł P1132 ł cylinder bank 1 ł
ĂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄĹÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
ł P1150, P1151, ł Heated oxygen sensor (HO2S), no control, ł
ł P1152 ł cylinder bank 2 ł
ŔÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÁÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄŮ


Vehicles with EEC IV module


Note:
On some vehicles the DTC may be displayed but without the concerns described in the summary being present.

Checking the long term fuel trim (LONGFT1 and LONGFT2)

4. Start the engine and warm up to normal operating temperature. Switch off the air conditioning and move the shift lever to "N". Check the long term fuel trim (LONGFT1 and/or LONGFT2) at idle using FDS2000.

Note:
If a negative value is measured on only one cylinder bank, the MAF sensor is NOT the cause of the concern.

l Follow the instructions under the ”Datalogger" menu.
l If the measured value (LONGFT1 and/or LONGFT2) is below - 12%, then the mixture preparation has been made leaner because of faulty operation of the MAF sensor (too rich at idle). Go to step 5.


Checking the voltage at the mass air flow sensor (MAF sensor)

5. Read off the idle speed voltage at the mass air flow sensor (MAF sensor) using the datalogger.
If the value measured is 30% above the normal value (see following table), or is greater than 1.1 Volts, the MAF sensor is making the mixture too rich at idle.

Voltage at the MAF sensor
ÚÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄż
ł Vehicle ł Voltage reading (Volts) ł
ł Explorer 4.0 V6 SOHC engine ł 0.6 - 0.9* ł
ł Explorer 4.0 V6 OHV engine ł 0.6 - 0.9* ł
* engine idling at operating temperature

6. If steps 4 and 5 show that the mixture is too rich, then detach the MAF sensor connector with the engine running. This starts the limited operation strategy programme. In this mode the required amount of air is determined using the engine speed and the throttle valve position.
l Road test the vehicle with the MAF sensor detached.
l If the concern is no longer present, go to step 7.
l If the concern is still present, perform diagnostic testing as described in the engine management section of the VSTM. DO NOT install a new MAF sensor.


Note:
Before disconnecting the battery, obtain the radio keycode and make a note of the pre-set radio stations.


CAUTION:
Disconnect the battery ground lead.

7. Install a new MAF sensor (see Parts Required) according to the relevant Workshop Manual.

8. Install the components in reverse order.

9. Enter the radio keycode, program the pre-set radio stations and set the clock.

Awatar użytkownika
kra
Posty: 1143
Rejestracja: 2007-07-26, 21:06
Lokalizacja: /'\dln.śl./'\
Kontakt: Strona WWW

Re: [Ex II silnik] nierówna praca, spadek mocy

2009-06-13, 11:35

Czytałem kiedyś że tego rodzaju gumowe elementy siadają w fordach, obejrzyj dokładnie takie gumy (to jest foto z silnika 4,6 ale problem może dotyczyć też 4.0).

Dodatkowo jeszcze:

P0171: Fuel Trim Bank One condition, O2 sensor recognizes a rich or lean condition on one engine bank only.

Probable causes
1. If banks one and two together suspect fuel pressure or MAF Sensor.
2. O2 sensor defective
3. Iginition misfire-repair
4. Fuel injectior problem

P0174: Fuel Trim Bank Two condition.

Probable causes: same as above with addition of Failed HO2S21.

P1131: Lack of bank 1 O2 transitions-lean

Probable causes:
1. Misfire on bank 1
2. Vacuum leak affective bank 1 only
3. Fuel injector problem bank 1
4. Engine mechanical condition

P1151: Lack of O2 switches Bank 2 sensor 1, ECM couldn't adjust fuel trim of a lean or rich conditon.

Probable causes:
1. Fuel pressure high or low
2. MAF sensore dirty/defective
3. Vacuum leak on engine
4. Leaking fuel injector or fuel pressure regulator
Załączniki
guma.jpg
guma.jpg (40.92 KiB) Przejrzano 9524 razy

Awatar użytkownika
Moderator starwind
Moderator
Posty: 4858
Rejestracja: 2008-08-12, 20:49
Lokalizacja: Malbork
Model Explorera: '96 3" lift 32"BFG MT
Kontakt: Google+

Re: [Ex II silnik] nierówna praca, spadek mocy

2009-06-13, 13:08

Chłopaki a mogę prosić po polsku :oops:
Niech Moc Będzie z Nami :lol:
Adam

Awatar użytkownika
Przemex
Posty: 81
Rejestracja: 2009-03-03, 20:35
Lokalizacja: Łódź

Re: [Ex II silnik] nierówna praca, spadek mocy

2009-06-13, 13:19

Biuletyn techniczny opisuje dokładnie twoje objawy i te same kody błędów - przyczyna - niewłaściwie pracujący MAF - zalecają sprawdzenie maf'a na wolnych obrotach (rozgrzany silnik) - napięcie na maf'ie powinno wahać się w granicach 0,6-0,9V jeśli jest 1,1V lub więcej to mieszanka będzie za bogata...

Jeśli mieszanka za bogata to zalecają odłączenie maf'a w czasie pracy silnika (to uruchomi limitowany tryb pracy komputera gdzie mieszanka będzie dobierana na podstawie obrotów silnika i położenia przepustnicy) i próbę drogową - jeśli będzie ok - wymienić maf, jeśli dalej to samo każą szukać dalej ....

Awatar użytkownika
kra
Posty: 1143
Rejestracja: 2007-07-26, 21:06
Lokalizacja: /'\dln.śl./'\
Kontakt: Strona WWW

Re: [Ex II silnik] nierówna praca, spadek mocy

2009-06-13, 15:06

Najprościej chyba pożycz sobie na chwilkę od kogoś Maf'a, łatwo go wymontować, będziesz wiedział czy on jest przyczyną kłopotów.

Wrzuć sobie stronkę do translate.google.com :D w celu tłumaczenia.

Wróć do „WARSZTAT”