Rejestracja na forum została wyłączona. Obecnie forum pełni rolę archiwum wiedzy zebranej na przestrzeni lat.

opony

Moderatorzy: starwind, resetx, Hubi

Awatar użytkownika
Hubi
Posty: 4159
Rejestracja: 2007-08-14, 13:07
Lokalizacja: Warszawa/Świnoujście
Model Explorera: EX I 1994 hotwheels

Re: opony

2007-12-23, 01:03

mam takie pytanko co do opon:

co daje wam zakładanie opon terenowych o rozmiarach rzędu 255-265 ?

Wiadomym jest, że węższa opona ze względu na fakt, iż większa masa jest rozłożona na mniejszą powierzchnię, daje znacznie lepszą przyczepność.
Jednak większość z was stara się założyć jak najszersze opony.
To dla lansu i wyglądu czy może istnieją jakieś konkretne przesłanki, aby używać tak szerokich opon?

Szersza opona to w końcu słabsza przyczepność i dodatkowo potrzebna jest większa moc aby takim kołem obrócić. No chyba że wychodzimy z założenia, że szersza opona, analogicznie do szerokiej łopaty, z większą łatwością "wykopie" nas z tarapatów w terenie ;)

Więc jak to jest w rzeczywistości - wytłumaczy ktoś laikowi? ;)
w EXI nie ma rzeczy trudnych - czasem tylko są czasochłonne :chillout: 517015460

nemrod

Re: opony

2007-12-23, 01:10

Nam nie tyle chodzi o szeroką co o wysoką. Zalezyy nam na większym prześwicie.

Na piach i kopny śnieg najlepsza szeroka, jak najszersza.

w błoto lepsza wysoka i węższa choc opinie są podzielone.

Pzdr

NEmrod

Mikado
Posty: 990
Rejestracja: 2007-07-10, 20:31
Lokalizacja: Polska

Re: opony

2007-12-23, 07:37

tak to właśnie jest, że lepsza na twarde to opona wąska, bo przy mniejszych oporach toczenia jest większa przyczepność, ale już przy miękkim błocie szrsza opona zapobiega szybkiemu grzęźnięciu...

dlatego wjeżdżając na miękkie spuszcza się ciśnienie nawet poniżej 1atm, a potem dopomowuje

zawsze niezbędny jest kompromis pomiędzy wysokością i szerokością - wysokość im większa tym lepsza (ale musi iść w parze z długością i szerokością, żeby nie dać dacha), a co do szerokości to tak jak wyżej plus ograniczenia wynikające z momentu silnika i przełożeń w mostach...

Awatar użytkownika
fotomysz
Posty: 2359
Rejestracja: 2007-11-04, 11:32
Lokalizacja: Łódź
Kontakt: Strona WWW

Re: opony

2007-12-23, 11:58

co daje wam zakładanie opon terenowych o rozmiarach rzędu 255-265
a po za tym Explo II ma fabryczny rozmiar 255/70/16 :-P
Explorer '99 4.0L V6 + LPG, zawiecha +2" up .......... na razie :P
SHREK '09 4.0 V6 OHV :D
Stworzyłem POTWORA ;P
Miał być jeszce Sport ale się nie udalo :P więc jest SHREK

Awatar użytkownika
Moderator Jankes
Moderator
Posty: 3111
Rejestracja: 2007-12-08, 19:37
Lokalizacja: Chicago/Kraków
Model Explorera: Każdy
Kontakt: Strona WWW

Re: opony

2007-12-23, 21:05

fabryczny rozmiar to chyba na europę... w USA fabryczne to 235... takie cieniasy, no.

Co do opon... szerokie w terenie i do tego za spuszczonym powietrzem do maksimum... im szersza i miększa tym lepsza trakcja... lepsza przyczepność i "branie" - na podjazdach, kamieniach, konarach i wszelkim innym badziewiu jakie tam napotkamy... a w błotku także chodzi o jak największą przyczepność... najszerszy "ślad"... bo im mniej mamy kontaktu z terenem tym mniejsze szanse na dalszą jazdę...

dwa zestawy są jak najbardziej zalecane - jeden do jazdy po czarnym drugi do terenu... i w terenie nic nie pobije "dobrych" MT... nic. Warte są nieraz większych pieniędzy.

najlepsze MT???
Pro Comp Xterrain lub Mud Terrain
BF Goodrich MT
Good Year Wrangler MTR
a najlepsze Super Swamper pod każdą prawie postacią.

Nie wiem jak z europejskimi ale pewnie też można coś znaleźć...
Yankee Kustoms
Chicago, Illinois

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: opony

2007-12-23, 21:11

good yeary i BFG oczywiscie od reki - nie wiem jak z pozostalymi

no i jeszcze simexy :)
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

Awatar użytkownika
Moderator Jankes
Moderator
Posty: 3111
Rejestracja: 2007-12-08, 19:37
Lokalizacja: Chicago/Kraków
Model Explorera: Każdy
Kontakt: Strona WWW

Re: opony

2007-12-23, 21:13

no właśnie... reszta jest może mniej znana dla laika ale ktoś kto jeździ w teren wie o co chodzi...

a to jest coś z mego garażu, Super Swamper Trxus 33 X 12.5 - kliknij w zdjęcie - wieksze!!!
Obrazek
Ostatnio zmieniony 2007-12-23, 21:14 przez Jankes, łącznie zmieniany 2 razy.
Yankee Kustoms
Chicago, Illinois

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: opony

2007-12-23, 21:16

ladne ozebrowanie na bokach :)
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

Awatar użytkownika
Moderator Jankes
Moderator
Posty: 3111
Rejestracja: 2007-12-08, 19:37
Lokalizacja: Chicago/Kraków
Model Explorera: Każdy
Kontakt: Strona WWW

Re: opony

2007-12-24, 06:00

eee, takie sobie. Dopiero jak kupiłem to zobaczyłem, że Pro Comp robi lepsze opony nie mówiąc, że Interco są złe... jedne z najlepszych ale jedynie w teren... na czrne raczej się nie nadaja - hałaśliwe i do tego bardzo trudne do wyważenia.
Yankee Kustoms
Chicago, Illinois

Awatar użytkownika
fotomysz
Posty: 2359
Rejestracja: 2007-11-04, 11:32
Lokalizacja: Łódź
Kontakt: Strona WWW

Re: opony

2007-12-24, 16:07

a po co te opony wywarzać ??
odrobina błotka sama je wyważy :-P :lol:
Explorer '99 4.0L V6 + LPG, zawiecha +2" up .......... na razie :P
SHREK '09 4.0 V6 OHV :D
Stworzyłem POTWORA ;P
Miał być jeszce Sport ale się nie udalo :P więc jest SHREK

Awatar użytkownika
Moderator Jankes
Moderator
Posty: 3111
Rejestracja: 2007-12-08, 19:37
Lokalizacja: Chicago/Kraków
Model Explorera: Każdy
Kontakt: Strona WWW

Re: opony

2007-12-24, 20:10

:sugoi:
Yankee Kustoms
Chicago, Illinois

Awatar użytkownika
alban
Posty: 637
Rejestracja: 2007-12-10, 21:17
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt: Strona WWW

Re: opony

2007-12-24, 21:56

Ja mam Wrangler MTR 33/12,5/15 i sobie chwalę....
Pomimo tego że są wyważane to i tak przy 100kmh na czarnym cała buda wibruje - taki urok MT-ków (wibracje i ogromny wzrost zużycia paliwa na czarnym).

Jankes zapomniałes dodać że na piachu bezwarunkowo upuszczone powietrze... :)
Służę radą i pomocą techniczną...

FON 666131133

chevidan

Re: opony

2007-12-24, 23:54

gdzieś już o tym pisałem,ale chwalę sobie bardzo nalewajki RENGER A/T 31/10.5/15

na suchym idealne trochę buczą przy 60 km/h,po mokrym prawie żednej różnicy,po śniegu spokojnie można jechać w góry zimą,nawet po głębokim śniegu(prawie jak zimówki)po lodzie no to już trochę nie bardzo,wiadomo inny skład gumy brak "gryzaków"(tak to się chyba fachowo nazywa)w bieżniku więc z rozwagą.

Awatar użytkownika
Moderator Jankes
Moderator
Posty: 3111
Rejestracja: 2007-12-08, 19:37
Lokalizacja: Chicago/Kraków
Model Explorera: Każdy
Kontakt: Strona WWW

Re: opony

2007-12-25, 06:45

Jankes zapomniałes dodać że na piachu bezwarunkowo upuszczone powietrze... :)
nie tylko na piachu... jak tylko zjeżdżam z czarnego to powietrze spuszczam do 20 PSI coś kolo 150 kPa lub nawet niżej, ile się da... w śniegu to nawet mniej żeby przyczepność była lepsza - tak tylko tyle tego powietrza zostawiam, żeby opona nie zsunęła się z felgi. Czasem może być kłopot jak lekko w zakręcie nagnie oponę a ta zsunie się z felgi... kicha bo naciągnąć znowu na obręcz 15X10 nie jest łatwo... :?

Zaś na codzień to raczej pompuję 40 PSI (280 kPa) - mniejsze zużycie paliwa i takie tam.
Yankee Kustoms
Chicago, Illinois

Awatar użytkownika
alban
Posty: 637
Rejestracja: 2007-12-10, 21:17
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt: Strona WWW

Re: opony

2007-12-25, 15:31

no tak - jak się ma końpresssor w aucie to tak można działać...
Służę radą i pomocą techniczną...

FON 666131133

Wróć do „WARSZTAT”