Strona 1 z 1

[fotomanual] przegląd wyciągarki

: 2014-06-20, 09:38
autor: Rad-T
Z racji tego, że google zmieniło ustawienia serwisu picasa, większość zdjęć zniknęła z manuala. Pełny manual zrobiony od nowa dostępny jest pod adresem:
http://www.explopedia.net/technikalia/s ... evo-12000/

Mój winch od jakiegoś czasu mocno oblazł z farby i obudowa zaczęła się utleniać. Przy okazji odświeżenia zderzaków, winch przeszedł gruntowny przegląd.

Obudowa cała obłaziła z farby

Obrazek

Obrazek

Do środka dostała się też woda - przyczynę opiszę później

Obrazek

Obrazek

Rozebrałem więc cała i dałem obudowę do piaskowania. Pomalowałem ją potem podkładem epoksydowym i na wierzch warstwa poliuretnu - wszystko ze spraya.

Obrazek

Na wierzch poszła czerwień :P taki podrabiany Warn teraz będzie.

Obrazek

Ale po kolei.

Odkręcamy poprzeczki, które spajają silnik, bęben i przekładnię. Będę się posługiwał zdjęciami ze składania:

Obrazek

Po ich odkręceniu wysuwamy przekładnię z bębna, silnik z bębna i mamy trzy oddzielne elementy. Jeśli winch ma hamulec typu warnowskiego - to będzie on siędział w bębnie i jeśli się zapiekł trzeba go wybić młotkiem używając do tego np. pręta, który przekazuje napęd z przekładni.

Hamulec po wyjęciu wygląda tak:
Obrazek

Bierzemy się za przekładnię.
Odkręcamy śrubki ampulowe dookoła, oraz rączke od sprzęgła

Obrazek

W tym elemencie pomiędzy składowymi (podstwa, pierścien i zamykają obudowa) powinny być uszczelki pomiędzy kolejnymi sekcjami.

Po odłączeniu środkowego pierścienia obudowy zobaczymy satelity

Obrazek

Wyciągamy po kolei - duża, średnia, mała. Do tego pierścień sprzęgła i na końcu mała zębatka przekazująca napęd z pręta.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Na samym dole siedzi łożysko igiełkowe. U mnie kwalifikowało się do wymiany. To standardowe HK 1312 bez problemu do kupienia za grosze. Żeby je wyprasować - pakuje dużo gęstego smaru do środka, dobieramy jakiś dopasowany do łożyska trzpień i wsuwamy w łożysko i pukamy młotkiem. Ciśnienie smaru powinno zacząć wypychać łożysko :)

Obrazek

Wstawiamy nowe łożysko, obficie smarujemy wszystko smarem (ja zastosowałem Mobilube XHP222).

Obrazek

Obrazek

Następnie mała zębatka:
Obrazek

Kolej na najmniejszą satelitę
Obrazek

Średnią
Obrazek

Teraz wstawiamy pierścień od sprzęgła oczywiście wszystko obficie smarując
Obrazek

Obrazek

i na koniec największa satelita
Obrazek

Zakładamy środkową obudowę przekładni wcześniej zakładając uszczelkę i smarując silikonem
To samo od strony podstawy przekładni. Całość skręcamy i zakładamy rączke od sprzęgła.

Obrazek

Od strony podstawy zakładamy panewkę (tu na zdjęciu jest akurat silnikowa, ale przy przekładni jest dokładnie tama sama)

Obrazek

Teraz silnik.
Odkręcamy dwie małe śrubki od dekla zewnętrznego. Jest on wsunięty na wcisk i nie ma ŻADNEGO uszczelnienia - to pierwsze miejsce kłopotów (stąd ślady wody na wewnętrznej części dekla)

Obrazek

Odkręcamy szczotkotrzymacz, który jest przykręcony dwoma śrubami - one równocześnie dociągają też obudowę silnika do podstawy.

Obrazek

Wyciągamy wirnik silnika
Obrazek

Obrazek

i oglądamy co w środku - trzeba zwrócić uwagę na wszelkie ślady rdzy oraz w jakim stanie są spawy połączeń elektrycznych stojana do śrub . Często zrywa się je przy przykręcaniu przewodów wyciągarki bez ich kontrowania drugim kluczem.

Na wirniku siedzi łożysko 6201 - ogólnodostępne i warto je przy okazji wymienić

Obrazek

W podstawie siedzi 6203 (takie jak w rolkach napinaczy i pośredniej w exie)

Obrazek

I tu drugie trefne miejsce - pomiędzy obudową silnika, a podstawą również brak JAKIEGOKOLWIEK uszczelnienia.

Przy składaniu smarujemy więc wszystko silikonem, aby uszczelnić.

Składanie zaczynami od wsunięcia wirnika do silnika, potem szczotkotrzymacz i tu ważna rzecz. Od strony szczotek wsuwamy blaszkę dociskającą łożysko - lubi ona wypadać sobie i potem nie wiadomo skąd się wzięła :)

Obrazek

Sprawdzamy stan szczotek i sprężynek i zakładamy szczotkotrzymacz.

Obrazek

Smarujemy podstawę silikonem i skręcamy z silnikiem

Obrazek

Obrazek

Od drugiej strony smarujemy obudowę silikonem i zakładamy dekiel. Dokręcamy dwoma śrubkami.

Obrazek

Silnik złożony. Od strony bębna zakładamy panewkę i warto ją trochę przesmarować smarem - zawsze to jakaś ochrona przed wodą. Panewki mają ząbek i wcięcie które musi trafić na swoje miejsce w podstawach.

Obrazek

Oglądamy stan bębna - u mnie był mocno poszarpany stalówką, a że zakładam syntetyka potrzebne było przeszlifowanie.

Obrazek

i podkład epoksydowy
Obrazek

Całość składamy zaczynając od postawienia na silniku. Następne wsuwamy hamulec w bęben, a pomiędzy hamulec i silnik wkładamy element przekazujący napęd:

Obrazek

Wsuwamy bęben na silnik, następnie przekładnię - wcześniej warto przykręcić do silnika poprzeczki. Kręcimy prawo, lewo aż wszystko "wskoczy" na swoje miejsce.

I gotowe.
Obrazek

Działanie można sprawdzić podłączając wincha na krótko:
Obrazek

Przy dokręcaniu śrub od kabli trzeba pamiętać o kontrowaniu nakrętek od elektryki silnika - inaczej pourywamy spawy i nie będzie działać.

Syntetyka przymocowałem tym samym elementem co trzymał stalówkę od boku bębna
Obrazek

Re: [fotomanual] przegląd wyciągarki

: 2014-06-20, 11:35
autor: resetx
Jak zwykle [smilie=bravo.gif] [smilie=goodpost.gif]

będzie dla potomnych :)

Re: [fotomanual] przegląd wyciągarki

: 2014-06-25, 09:31
autor: decania
Prawdziwy mężczyzna żuje pszczoły i pracuje bez rękawiczek :-P


Chociaż nie, ja w pracy mam zawsze rękawiczki..... :-P


Więc prawdziwy mężczyzna tylko pszczoły żuje a manual lux :-D