Strona 1 z 1

EX II - Kręcenie drążków a luzowanie tulei wachaczy

: 2008-03-16, 10:24
autor: joss
Znalazłem taki wątek na fcp:
http://forum.fordclubpolska.org/viewtop ... lorer+lift

Jako , że sporo kolegów przerobiło temat w praktyce proszę o komentarze co do zasadności działań opsianych przez Daniela.

Re: EX II - Kręcenie drążków a luzowanie tulei wachaczy

: 2008-03-16, 11:00
autor: Dawid
joss, Ja podnioslem przod na drazkach (mysle,ze wiecej jak 5cm) i specjalnej roznicy nie czuje.Kiedy jednak wymienilem wspornik od niveo,to musialem szybko oposcic o 2 cm bo stwardnial niesamowicie.
Teoretycznie nasi czarodzieje mowia,ze mozna tak podniesc autko 2".Ja mysle,ze jest podniesione 3" no ale nie spieram sie bo wierze w ich umiejetnosci i wiedze.

Re: EX II - Kręcenie drążków a luzowanie tulei wachaczy

: 2008-03-16, 11:29
autor: manius
hehe
aleś starocie wywlekł 8)

ano jest tak, po podniesieniu przodu o ca. 4cm zawieszenie stwardnialo i to dosc znacznie,
po tej dyskusji sprawdzilem jeszcze raz calosc tzn.
i wg. teorii Daniela poluzowalem wahacze zeby tuleje met.-gumowe ustawic niby we wlasciwym polozeniu
niestety zadnych znaczacych roznic nie stwierdzilem
fazit:
sinnenblocki (tuleje) nie maja w tym wypadku wplywu na twardosc zawieszenia
ale pierwszy raz nie mam sensownej odpowiedzi dlaczego tak sie dzieje :-/

Re: EX II - Kręcenie drążków a luzowanie tulei wachaczy

: 2008-03-16, 22:28
autor: basstian
każda sprężyna ma tak zwane naprężenie wstepne , kręcąc drążki regulujesz wlaśnie tę wartość co za tym idzie zmienia sie charakterystyka pracy tak bym to wytłumaczył

Re: EX II - Kręcenie drążków a luzowanie tulei wachaczy

: 2008-03-16, 23:05
autor: chevidan
ostatnio wymieniałem tuleje gumowo metalowe u radka i dopiero po podkręceniu przodu poskręcałem śruby na tulejach.radek musiał by się wypowiedzieć czy jest sztywniejszy.drążki są podkręcone na maxa.

Re: EX II - Kręcenie drążków a luzowanie tulei wachaczy

: 2008-03-17, 09:44
autor: kasper3211
Nie ma prawa być sztywniejszy albowiem drążek cały czas ma taki sam nacisk skrętny.Daniel zna temat dlatego skręcał śróby na wachaczach na samym końcu,guma w tulejach też daje jakiś opór.Może wydawać się sztywniejszy olbowiem stoi o 5cm wyżej co przy jeżdzie po naszych drogach sprawia takie wrażenie.U siebie też wymieniałem wszystkie tuleje i podkręcałem drążki.Pozdrawiam :idea: Śruby na wachaczach dokręcałem dopiero gdy stał na kołach.

Re: EX II - Kręcenie drążków a luzowanie tulei wachaczy

: 2008-03-17, 10:37
autor: Rad-T
no wiec tez mi sie wydaje ze jest mniej sztywny jak byl - ale to po pierwsze moze byc sugestia po drugie wymienione sa dolne gumy wahacza (a gorne wahacze tez swieze).

Re: EX II - Kręcenie drążków a luzowanie tulei wachaczy

: 2008-03-17, 11:16
autor: manius
zaraz...zaraz :eek:
Radek jak to mniej sztywny? :shock:

nie przypadkiem odwrotnie?


no ale mniejsza z tym
jako ze temat ciekawy i mnie nurtuje
to rozmawiałem dziś ze znajomym
jest metalurgiem z zawodu i wykształcenia
i powiedział mi coś ciekawego:

a mianowicie ze to nic innego jak zmęczenie materiału :shock:
zdziwiło mnie to troszkę bo zmęczenie dla mnie to nic innego jak
to ze materiał nie ma tej sztywności i staje się miększy

no niby tak ale w naszym przypadku zmęczone drążki staja się "twardsze"
a to dlatego ze w trakcie eksploatacji zakres elastyczności
tych drążków zmalał o np. 50% co powoduje ze karoseria opada o ileś tam (mm)
a my podnosimy ja jeszcze bardziej do góry podkręcając drążki
czyli wykorzystujemy resztę (50%) i dobijamy do końcowej granicy sprężystości 8)

potwierdza to fakt:
kumpel ze Szwajcarii wymienił drążki na nowe
i opisywał ze auto zmieniło się nie do poznania
i nawet podniesione wyśmienicie resoruje
jest o niebo miększe niż na starych drążkach

Quelle/źródło:
www.Forum.Ford-Explorer.ch
www.explorer4x4.de
(niestety po niemiecku no i trzeba sie zarejestrować)

Re: EX II - Kręcenie drążków a luzowanie tulei wachaczy

: 2008-03-17, 11:22
autor: Rad-T
no wlasnie nie twardsze a bardziej miekkie ... ale ja obstawiam kwestie wymienionych gum wahaczy i samych wahaczy gornych - one od nowosci nie byly dotykane wiec mialy za soba 185.000 przebiegu

a o drazkach juz tez myslalem nowych - strzelam z pamieci ale okolo 300/350 pln sztuka w ASO

Re: EX II - Kręcenie drążków a luzowanie tulei wachaczy

: 2008-03-17, 11:41
autor: manius
no to w rzeszy sa tańsze coś kolo 60euronow 8)

Re: EX II - Kręcenie drążków a luzowanie tulei wachaczy

: 2008-03-17, 12:26
autor: Jankes
drążki też możesz dobrać o róznej twardości. A i przebieg swoje robi.