Strona 1 z 2
Hak w Explo 1
: 2008-09-15, 22:12
autor: Tomkoski
Witam,
Mam pytanie: Ile macie wbite w dowód (chodzi o masę przyczepy, którą można ciągnąć)?
Ja mam wbite 1850kg z hamulcem i 680kg bez.
Natomiast na tabliczce znamionowej z haka jest wybite 2400kg z hamulcem.
Więc różnica jest duża. Gdyby na tabliczce było 1900kg to pestka, ale tak to zaniżyli na przeglądzie o 600kg.
Rozmawiałem z "fachowcem" od haków i powiedział mi, że można udać sie do salonu FORDA (tylko tam) i poprosić o specyfikację danego auta (po numerze VIN). Jeżeli tam wyskoczy większa waga niż w dowodzie to wydział komunikacji musi to poprawić.
Proszę o szybką odpowiedź na moje pytanie, gdyż mam jeszcze "mięki" dowód i jeszcze można zmienić wpis.
Pozdrawiam, Tomkoski
Re: Hak w Explo 1
: 2008-09-15, 22:26
autor: Rad-T
zapewne wbite masz nizej zeby masa calkowita nie przekraczala 3,5 tony... bo potem to juz kategoria C czy D sie klania (nie pamietam ktora jest ktora) w kazdym badz razie sprawy zwiazane z uprawnieniami. Poszukaj po forum bo byl ten temat dosc szeroko omawiany.
chwila w szukaj i prosze....
http://www.explorerclubpolska.com/forum ... a%B3kowita
Re: Hak w Explo 1
: 2008-09-15, 22:32
autor: Tomkoski
To chyba nie chodzi o kategorią, bo waga auta 2459 kg + przyczepa 1850 kg to i tak daje więcej niż 3500 kg na kat B.
Więc nie ma znaczenia czy przyczepa ma 1850 kg czy 2400kg.
Dla mnie (osobiście) to nie ma znaczenia bo mam kategorie C+E.
Powiem więcej, kupując auto, kierowałem się przede wszystkim masą przyczepy, czyli to co na haku i poczułem sie zrobiony w "balona"
Re: Hak w Explo 1
: 2008-09-15, 22:37
autor: rimorbod
Przepisy stanowią tak, że DMC pojazdu musi być o 1/3 większe niż DMC przyczepy z hamulcem najazdowym. Kategoria prawka jaką masz nie ma nic do rzeczy. Dlatego np ja sobie lekko podciągam DMC pojazdu aby mieć większe DMC przyczepy:) Wystarcza tutaj w zupełności B+E gdy pojazd ma DMC poniżej 3500KG. Uzupełniając dodam, że masa zestawu na kategorię B+E może wynosić maksymalnie 6190KG. Tzn pojazd może mieć 3500 a przyczepa 2690KG.
Re: Hak w Explo 1
: 2008-09-24, 18:24
autor: Tomkoski
W związku z brakiem zainteresowania ciągne temat dalej.
Pojechałem jeszcze raz na przegląd, aby wyjaśnić sprawe.
Facet powiedział, że wszystko jest OK (według tabliczki znamionowej pojazdu)
A jak chcę ciągnąć cięższą przyczepe, to muszę udać się do salonu FORD i poprosić o specyfikację w/g numeru VIN.
Dzwonię do salonu w Poznaniu, a tu babka mówi, że FORD POLSKA nie zajmuję się amerykańskimi samochodami, że nie mają specyfikacji do Explorerów.
Powiedziała, że najprędzej dostane specyfikację w salonie, gdzie sprzedają amerykańce.
Tylko gdzie takich szukać?
Proszę o pomoc i pozdrawiam, Tomkoski
Re: Hak w Explo 1
: 2008-09-24, 20:49
autor: grabasz
mam ten sam problem, te dane wpisują chyba wedle jakiegoś wzoru, mając gdzieś tabliczki, w piątek podjade na zaprzyjaźnioną stacje diagnostyczna i popytam co dadzą radę zrobić.
Re: Hak w Explo 1
: 2008-09-25, 09:20
autor: rimorbod
Tak jak wcześniej pisałem - rozwiązanie zagadki diagnosty stanowi ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 31 grudnia 2002 r.
w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
(Dz. U. z dnia 26 lutego 2003 r.)
Cytuję cały pkt 4:
Rozdział 4
Hamulce
§ 14. 1. Pojazd samochodowy, z wyjątkiem motocykla i trzykołowego pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 1 t, wyposaża się w następujące rodzaje układów hamulcowych, zwanych dalej "hamulcami":
1) hamulec roboczy działający na wszystkie koła - przeznaczony do zmniejszania prędkości pojazdu i zatrzymywania go w sposób niezawodny, szybki i skuteczny, niezależnie od jego prędkości i obciążenia oraz od kąta wzniesienia lub spadku jezdni, z możliwością:
a) regulowania intensywności hamowania,
b) dokonywania hamowania z miejsca kierowcy bez użycia rąk; w odniesieniu do pojazdu inwalidzkiego dopuszcza się użycie jednej ręki;
2) hamulec awaryjny działający na koła co najmniej jednej osi pojazdu, przeznaczony do zatrzymania pojazdu w razie awarii hamulca roboczego, z możliwością:
a) regulowania intensywności hamowania,
b) dokonywania hamowania z miejsca kierowcy z możliwością trzymania kierownicy przynajmniej jedną ręką;
3) hamulec postojowy, przeznaczony do unieruchamiania pojazdu na wzniesieniu i spadku, z możliwością:
a) działania podczas nieobecności kierowcy, przy czym robocze części hamulca powinny pozostawać w położeniu zahamowania za pomocą wyłącznie mechanicznego urządzenia,
b) dokonywania hamowania z miejsca kierowcy;
wyposażenie w hamulec postojowy nie jest wymagane, jeżeli hamulec awaryjny, o którym mowa w pkt 2, spełnia wymagane warunki określone dla hamulca postojowego.
2. Trzykołowy pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 1 t powinien być wyposażony w:
1) dwa niezależne hamulce łącznie działające na wszystkie koła;
2) hamulec postojowy działający na koło (koła) co najmniej jednej osi; hamulec ten może mieć wspólne części z jednym z hamulców wymienionych w pkt 1 i powinien być niezależny od hamulca działającego na koło (koła) drugiej osi.
3. Motocykl powinien być wyposażony w dwa niezależne hamulce, z których jeden działa co najmniej na przednie koło (koła), a drugi - co najmniej na tylne koło (koła).
4. Motocykl z bocznym wózkiem powinien być wyposażony w hamulce wymienione w ust. 3, z tym że jeśli skuteczność hamowania spełnia wymagania określone w lp. 2 tabeli załącznika nr 7 do rozporządzenia, o której mowa w § 16 ust. 2, hamulec działający na koło wózka nie jest wymagany.
5. Przyczepa powinna być wyposażona w następujące rodzaje hamulców:
1) hamulec roboczy:
a) spełniający wymagania określone w ust. 1 pkt 1,
b) uruchamiany z miejsca kierowcy jednym ruchem łącznie z hamulcem roboczym pojazdu ciągnącego, z zastrzeżeniem przepisu ust. 7,
c) zapewniający samoczynne zatrzymanie przyczepy w razie zerwania podczas jazdy połączenia z pojazdem ciągnącym;
2) hamulec postojowy:
a) działający również, gdy przyczepa jest odłączona od pojazdu ciągnącego,
b) uruchamiany z zewnątrz, a w odniesieniu do przyczepy przystosowanej do przewozu osób - uruchamiany również z wnętrza przyczepy; przez uruchamianie rozumie się również zwalnianie hamulca.
6. Przepisu ust. 5 nie stosuje się do:
1) przyczepy lekkiej, pod warunkiem że niezależnie od urządzenia łączącego przyczepa ta ma dodatkowe połączenie (łańcuch, linka), które w razie zerwania głównego urządzenia łączącego będzie zapobiegało dotykaniu jezdni przez dyszel i zapewniało niezbędną kierowalność przyczepy; jeżeli jednak dopuszczalna masa całkowita takiej przyczepy jest większa niż połowa masy własnej pojazdu ciągnącego, powinna ona spełniać wymagania określone w ust. 7;
2) jednoosiowej przyczepy dłużycowej.
7. W przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, przeznaczonej do ciągnięcia przez pojazd, którego dopuszczalna masa całkowita wynosi nie mniej niż 1,33 dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy, dopuszcza się hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy), działający co najmniej na koła jednej osi; warunek stosuje się również do przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 5 t, zarejestrowanej po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1968 r.
8. Przepisu ust. 7 nie stosuje się do naczepy.
Pkt 7 stanowi odpowiedź na zagadkę DMC przyczepy z hamulcem najazdowym - bo chyba nikt z Was nie ma przyczepy spełniającej § 14. 1? Nie istnieją takie po prostu do samochodów osobowych! Musiało by być odpowiednie gniazdo do podłączenia pneumatycznego/hydraulicznego hamulców itp itd. Czyli Tomkosi: 1850 x 1,33 = 2460,5KG (czyli masz zawyżoną wagę przyczepki o 1kg:)
Re: Hak w Explo 1
: 2008-09-25, 20:30
autor: Tomkoski
Trochę to zamotane.
Czyli (w prostych słowach) NIE MOGĘ ciągnąć przyczepy z hamulcem najazdowym o DMC przyczepy większa niż 1850Kg? Tak?
Re: Hak w Explo 1
: 2008-09-25, 22:25
autor: rimorbod
Tak dokładnie;) Chyba, że... DMC samochodu np będziesz miał 3499KG

Re: Hak w Explo 1
: 2008-09-26, 09:07
autor: gora77
Zgadza sie tylko jak zmienic DMC w aucie.....Ciezka sprawa
Re: Hak w Explo 1
: 2008-09-26, 10:06
autor: rimorbod
No np podczas pierwszego przeglądu u znajomego diagnosty:)
Re: Hak w Explo 1
: 2008-09-26, 10:10
autor: grabasz
później tez można, ale ale trzeba mieć opinię rzeczoznawcy PZM, o co może być ciężko.
Re: Hak w Explo 1
: 2008-09-26, 15:03
autor: gora77
Zgadza sie, potrzebna jest opinia,tylko diagnosta zapyta po co ci zmiana DMC,przeciez to jest integrowanie w dopuszczalne wymiary i obciazenia fabryczne auta. I diagnosta zabardzo niechce sie podłozyc.
Ja zaobserwowałem w EX ze jak maja chłodnice skrzyni to wiecej jest na hahu fabrycznie.
W moim jest z Briefu 2800 kg, ale i takciagnełem podwojne lawety 3500DMC.
Re: Hak w Explo 1
: 2008-09-26, 15:47
autor: rimorbod
A jakie masz przełożenie na moście i silnik?
PS. Wiesz, że łamałeś przepisy i ITD mogła Cię nieźle za to skroić?:)
Re: Hak w Explo 1
: 2008-09-26, 20:49
autor: gora77
Przełozenie niewiem jakie,silnik SOHC, z przepisami zgadza sie, na haku mam napisane 3500kg. Myslisz ze wszyscy policjanci sie na tym znaja.????