Strona 1 z 3

kiedy załancza się wentylator??

: 2008-11-15, 16:46
autor: pit2002
mam pytanie a dokładnie parę , czy po odpaleniu silnika w expo1 wentylator od chłodnicy powinien się od razu kręcić??czy tylko po nabraniu temperatury przez silnik?? i mam jeszcze jedną sprawę bo zauważyłem że alternator się nie kręci czy to normalne ???

Re: kiedy załancza się wentylator??

: 2008-11-15, 20:27
autor: Leszek
Sprawdź dobrze czy alternator się nie kręci , w jedynce to koło pasowe po lewej stronie.
Przypuszczam że nie kręci ci się sprężarka od klimy - to koło pasowe po prawej stronie.
Jezeli tak jest to ok. Jeszcze jedno pytanie , czy kontrolka ładowania się pali po odpaleniu silnika?
U mnie po odpaleniu slychać glośno wentylator , a po chwili cichnie .

Re: kiedy załancza się wentylator??

: 2008-11-15, 21:50
autor: RAFBOR
Z tego co mi sie kojarzy to zarówno alternator jak i sprężarka sa na jednym pasie więc sie muszą kręcić, jest wrażenie że sie nie kręci ba to taka konstrukcja że ma od czoła dekiel nieruchomy, ale główne koło się kręci gwarantuje. Co do chłodzenia to normalne że sie kręci i powinno być tak że zaraz po uruchomieniu daje z pełna mocą, a za chwilę cichnie ale kręci się cały czas. :)

Re: kiedy załancza się wentylator??

: 2008-11-16, 10:14
autor: Leszek
rafbor1973, masz rację, mi chodzilo o to że sama sprężarka nie kręci . Kółko napędowe musi kręcić się rowniez poniewaz napędza je ten sam pasek. Nie ma opcji żeby ktoreś kółko się nie obracalo poniewaz pasek natychmiast by się spalił. ;-)

Re: kiedy załancza się wentylator??

: 2008-11-16, 12:01
autor: fotomysz
czy po odpaleniu silnika w expo1 wentylator od chłodnicy powinien się od razu kręcić??czy tylko po nabraniu temperatury przez silnik??
wentylator jest na wiskozie, więc kręci się cały czas tylko z różną prędkością :D

Re: kiedy załancza się wentylator??

: 2008-11-18, 12:57
autor: pit2002
co to jest ta wiskoza?? tak właśnie się dzieje po odpaleniu silnika wentylator wymiata cały kurz spod auta po dłuższej chwili zwalnia ale cały czas jest na obrotach,
co do alternatora -no fakt to ten pasek po prawej stronie jak stoję na wprost silnika, czyli klima !!! pasek się kręci a dekiel od chyba sprężarki wydaje mi się że chyba się nie kręci - czyli jest o.k , moja pomyłka ładowanie jest!
mam jeszcze jedno pytanko czy to możliwe że podczas załączenia napędu na 4 koła czasami aby "nie ciągło" przednie koło od strony kierowcy??? co to może oznaczać??

Re: kiedy załancza się wentylator??

: 2008-11-18, 14:22
autor: grabasz
wiskoza - sprzegło wiskotyczne- jest to taki mechanizm który raguje na ciepło im cieplejszy tym wiecej napędu przekazuje na wentylator- odpowiada za wzrost "siły chłodzenia" wraz z temperaturą auta.
wykładówców z politechniki przepraszam za uproszczenie działania wiskozy.

Re: kiedy załancza się wentylator??

: 2008-11-18, 14:32
autor: pit2002
wiskoza - sprzegło wiskotyczne- jest to taki mechanizm który raguje na ciepło im cieplejszy tym wiecej napędu przekazuje na wentylator- odpowiada za wzrost "siły chłodzenia" wraz z temperaturą auta.
wykładówców z politechniki przepraszam za uproszczenie działania wiskozy.
dzięki za wytłumaczenie , a mogę jeszcze prosić o podpowiedz w kwestii napędu???

Re: kiedy załancza się wentylator??

: 2008-11-18, 17:31
autor: RAFBOR
mogę jeszcze prosić o podpowiedz w kwestii napędu???
Musisz kolego sprawdzić sprzęgiełka. W EX1 są sprzęgiełka automatyczne i lubią się posypać. Najlepiej rozebrać i sprawdzić jak wyglądają. Sprawa prosta wystarczy zdjąć przednie koło :) Jeżeli to będzie ok i dalej będzie brak napędu na jedno koło to nie wiem

Re: kiedy załancza się wentylator??

: 2008-11-20, 00:10
autor: fotomysz
że podczas załączenia napędu na 4 koła czasami aby "nie ciągło" przednie koło od
w każdej osi masz mechanizm różnicowy, czyli na przodzie i tyle może kręcic sie jedno kolo które ma lżej stąd to wrazenie. bo napęd 4x4 nie oznacza że zawsze ciagną cztery koła :D do tego potzrebne są jeszcze blokady mechanizmów róznicowych :P

Re: kiedy załancza się wentylator??

: 2008-11-21, 13:23
autor: pit2002
zerknę najpierw na te sprzegiełka

Re: kiedy załancza się wentylator??

: 2011-07-26, 20:36
autor: Maki280
Witam ,
Jak rozpoznać uszkodzone Visco.
U mnie visco pracuje cały czas ale na zgaszonym silniku da sie reka wiatrak pokrecic.
Na wskazniku temp. jest poniżej połowy.
Prosze o pomoc

Re: kiedy załancza się wentylator??

: 2011-07-26, 21:29
autor: morfeusz453
to normalne wisko przy wyłączonym silniku pokręcisz ręką ,sprawdzisz jak auto ma rozgrzany silnik wzrastają obroty wentylatora Tak w przybliżeniu ;-) :mrgreen:

Re: kiedy załancza się wentylator??

: 2011-07-26, 22:12
autor: Maki280
Trudno to wyczuc.
Czy spiete na stałe wisko mozna przekrecic bez odpalonego silnika ??

Re: kiedy załancza się wentylator??

: 2011-07-26, 22:51
autor: Speedo
Czy spiete na stałe wisko mozna przekrecic bez odpalonego silnika ??
nie

w zasadzie masz 2 opcje, no trzy

1. wisko uwalone i spiete na stale - nie daje sie okrecac na zgaszonym, chyba ze razem z kolem pasowym przy akompaniamencie pisku paska

2. wisko uwalone nie wlaczajace sie nigdy, zwykle lekko daje sie obracac przy zgaszonym bo olej juz z niego wyciekl, do sprawdzenia po przywiazaniu sznurkiem do czegos skrzydelka, jak woda sie gotuje a sznurek caly to wisko do bani (nie stosowac liny okretowej ;) )

3. wisko dobre - zwykle dosc ciezko oberaca sie na zgaszonym silniku (olej wewnatrz) - podczas tesnu sznurkowego przy wzroscie temp pod 90 zrywa sznurek

mozesz tez przeprowadzic test szmatowy, odpalasz auto, owijasz lape grubo szmatami i powoli zblizasz do lopatek wiatraka az uda Ci sie go zatrzymac, wtedy znaczy, ze nie jest zblokowane

generalnie zasada jest taka, ze wisko pracuje caly czas, tylko ma mniejsze obroty niz kolo pasowe, dopiero po spieciu uzyskuje wlasciwa moc tornada, takze jezeli oczekujesz, ze na zimnym silniku bedzie stalo wmurowane jak slup soli to jestes w bledzie