Strona 1 z 7

[czujnik położenia przepustnicy] TPS

: 2009-03-05, 10:38
autor: trabant
Mam podstawy sądzić ,że w dużej mierze przyczyną moich kłopotów jest zła praca sensora położenia przepustnicy. Czy może ktoś wie dokładnie jak to sprawdzić ? Jakie wartości prądu czy napięcia powinny tam dochodzić ,oporność poszczególnych obwodów itd.
Z góry dziękuję za pomoc.

Re: [czujnik położenia przepustnicy] TPS

: 2009-03-05, 10:50
autor: Rad-T
doslownie pare watkow nizej przy okazji skrzyni biegow byl temat przerabiany.. blagam zacznijcie uzywac szukaj

http://www.explorerclubpolska.com/forum ... de=results

Re: [czujnik położenia przepustnicy] TPS

: 2009-03-05, 14:08
autor: Jankes
Pisałem już o tym nieraz. Sprawdzamy na wyłączonym silniku, kluczyk w pozycji ON. Na jednym z przewodów powinieneś mieć 5V a na drugim optymalnie 0.96V - plus, minus kilka setnych.

Trzeci kabel to masa - masę bierz z innego źródła jednak.

TPS nie jest regulowany - lecz można go przerobić tak żeby był... trzeba po prostu rozwiercić lekko otwory mocujące. Jeśli na niskim napięciu jest duży odchyl to TPS jest do d.....

Re: [czujnik położenia przepustnicy] TPS

: 2009-03-05, 20:07
autor: misza SG
moich kłopotów
czy masz tu na myśli duży apetyt Twojego exa na paliwko ;-) :?:

Re: [czujnik położenia przepustnicy] TPS

: 2009-03-06, 22:08
autor: trabant
czy masz tu na myśli duży apetyt Twojego exa na paliwko ;-) :?:


Po trosze tak.Do tej pory nigdy nie zwracałem uwagi na obroty i na to na którym biegu aktualnie jadę .Automat to automat on to za mnie miał robić ja tylko patrzyłem na prędkościomierz żeby mandatów nie płacić i na przechodniów bo mam dużo szpachli na masce to by odpadła.Ostatnio jednak jadąc dłuższą trasę ,droga dobra ruch niewielki zacząłem bacznie liczyć biegi i uważać na obroty.Co się okazało? Ja prawie wcale nie jeżdżę na 4-ce. Jak rozpędzam auto do np. 110/h mam obroty 3200-4200 i 2-gi lub 3-ci bieg
zdejmuję nogę z gazy i włącza mi się 4-ty bieg obroty 2100 ,ale jak dotknę pedał gazu tylko po to żeby utrzymać prędkość to skrzynia mi redukuje z powrotem do 3-ki i mam obroty 3000.Pomimo ,że nogę mam naprawdę lekką to bardzo trudno jest mi utrzymać stałą prędkość i stałe obroty. Dlatego zainteresowałem się moim TPS-em. Wygląda to tak:

Przewód nr 1 brązowo-biały /łączy się z pinem C/
stacyjka wyłączona 0,05V
stacyjka włączona 5,22V

Przewód nr 2 szaro-biały / łączy się z pinem B/
przepustnica zamknięta 1,23V
przepustnica max otwarta 4,86V

Przewód nr 3 szaro-czerwony masa/łączy się z pinem A/
stacyjka wył. 0,00V
stacyjka wł. 0,23V
silnik wł. 0,42V
Ponieważ chyba na tym przewodzie nie powinno być napięcia to go podłączyłem dodatkowo do masy i takie zmiany:
przewód 3 0,12V
przewód 2 1,09Vprzepustnica zamk.
4,80V przep. otw.

Kurcze ,chyba źle mierzyłem. Powinienem wyjąć wtyczkę z TPS-a i mierzyć na wtyczce ,a ja mierzyłem dziurawiąc kable z podłączoną wtyczką .Jutro to skoryguję.

Pomiar oporności
A+C 3650Ω
B+C 3030Ω przepustnica zamknięta
B+C 290Ω przepustnica max otwarta

Powiedzcie proszę jak to wygląda.Szukać nowego TPS-a czy samochodu?

Re: [czujnik położenia przepustnicy] TPS

: 2009-03-06, 22:32
autor: Jankes
Masz mierzyć napięcie na czujniku a nie na wtyczce... dlatego mierzy się przy wtyczce wsuniętej na czujnik, kluczyk ON silnik wyłączony. Jak pisałem wcześniej - napięcie na wejściu ma być 5V a na wyjściu do PCM jak najbliżej 0.96V.

Re: [czujnik położenia przepustnicy] TPS

: 2009-03-06, 22:59
autor: trabant
No to tak też mierzyłem . Wejście 5,22V, wyjście 1,23V. Czy to blisko 0.96V? i skąd te napięcie na masie 0,23V. O tym napięciu na masie pisałem ,że może powinno być zmierzone na wyjętej wtyczce.Poza tym chyba dziwne te napięcia na przewodzie masowym w zależności od położenia kluczyka

Re: [czujnik położenia przepustnicy] TPS

: 2009-03-07, 15:15
autor: Mysza
Bo do czujników idą masy załączane komputerem. Zrobili to jako 'udogodnienie' do autodiagnostyki. Pin 20 na kompie to stała masa z karoserii, zaś piny 40 i 60 to masy dedykowane, załączane (Power GND). Można zmostkować piny 40 i 60 z 20 i wtedy będzie po 0V na TPSie i MAPie. Chyba się to psuje w EECIV, bo często widzialem tak pomostkowane.

Re: [czujnik położenia przepustnicy] TPS

: 2009-03-07, 15:38
autor: trabant
Czy dobrze rozumiem Mysza ? Sugerujesz żebym zmostkował podane piny na sterowniku
i powinno być git /przynajmniej z napięciem na masie/?

Re: [czujnik położenia przepustnicy] TPS

: 2009-03-07, 16:30
autor: Mysza
Tak, opcja dotyczy gniazda 60-pinowego komputera eec-IV, to są 3 kabelki które kończą 3 rzędy pinów, znajdziesz łatwo - jest numeracja, kabelki znajdują się jeden pod drugim na brzegu wtyczki, kolor czarny z białym paskiem i czarny prawdopodobnie.

Re: [czujnik położenia przepustnicy] TPS

: 2009-03-07, 19:25
autor: Jankes
Power Ground to czarny z białym paskiem... wszystkie inne masy (ground) to czarne kabelki.

Re: [czujnik położenia przepustnicy] TPS

: 2009-03-08, 14:44
autor: misza SG
Czy dobrze rozumiem Mysza ? Sugerujesz żebym zmostkował podane piny na sterowniku
i powinno być git /przynajmniej z napięciem na masie/?
i jak trabant zrobiłeś tak jak mysza Ci radził :?: zmieniło to coś w pracy silnika :?:

Re: [czujnik położenia przepustnicy] TPS

: 2009-03-08, 19:27
autor: trabant
Namotałem ,namotałem i dalej dupa, ale po kolei
Zmostkowałem komp. piny 60,40i 20 pozostawiłem dodatkowe przewody uziemiające na przewodach bo dopiero wtedy wyniki pomiarów były najbardziej zbliżone do książkowych,a mianowicie:
TPS
przewód 1. 5,10V
przewód 2. 0,96V
przewód 3. 0,02V

Przepływomierz obroty 700/nim

A- 14,27V
B- 0,02V
C- 0,05V
D- 1,06V

Nie wiem co robić dalej.Czy doprowadzić do stanu pierwotnego?Czy próbować coś z np silniczkiem krokowym ? Będę wdzięczny za jakieś sugestie.

W tym momencie byłem z siebie bardzo zadowolony , szczęśliwy pozbierałem graty i wybrałem się do domu na zasłużony odpoczynek. W drodze jednak humor mi się zdecydowanie popsuł bo wolne obroty zaczęły skakać od 800-1500. Na P mam 1200-1500
na D i hamulec 800-1200. Nie jest to płynne falowanie tylko raz jest tak albo śmak.
W czasie jazdy też szarpie i skrzynka wariuje.

Re: [czujnik położenia przepustnicy] TPS

: 2009-03-08, 22:00
autor: Mysza
A na zimnym ok? Sondy OK?

Re: [czujnik położenia przepustnicy] TPS

: 2009-03-08, 22:32
autor: trabant
Sądy są ok, a jak będzie na zimnym sprawdzę jutro bo dzisiaj nie miałem dla EXPO serca
Jestem na niego obrażony.