Witam
Ja w sprawie ograniczenia średnicy po wycięciu katalizatorów
W momencie jak zmienimy sume oporów w układzie wylotowym do chodzi do zakłucenia strumienia spalin i powstania echa powrotnego co utrudnia przepływ spalin a skutkuje ograniczeniem mocy i momentu obrotowego. W oryginalnych układach wylotowych kontrukcja kolektorów jak również tłumików i ew. katalizatorów wykorzystuje zjawisko falowe spali czyli różnicy ciśnień w układzie.
Tak więc ograniczenie średnicy wydechu może podnieść moc i moment choć brzmi to nielogicznie
w sumie to jest logiczne, ja jednak - może błędnie podchodzę do tego po swoich doświadczeniach motocyklowych. Wszystkie racingowe wydechy, to wydechy przelotowe, z jak najmniejszymi oporami przepływu. Wszystkie jak sprawdzaliśmy na motocyklowej hamowni powodowały delikatny wzrost mocy i poprawe w zakresie niskich obrotów; Efektem ubocznym było zbyt szybka ucieczka mieszanki z cylindra, co powodowało często zubożenie mieszanki, wzrost temp. spalania i co za tym idzie wypalenie zaworów. W przypadku gażników leczyło się to zwiększając dawką, w przypadku wtrysku podpinając power comandera z inna mapą - mająca na celu j.w.
W przypadku samochodu, wydaje mnie się, że będzie to miało zdecydowanie łągodniejszy przebieg, bowiem:
droga spalin jest dłuższa,
sprezanie zdecydowanie mniejsze
obroty zdecydowanie nizsze.
Swoją drogą szkoda, że samochodu z ASB praktycznie nie da się wyhamować, bo chętnie bym to zrobił przed i po usunięciu katalizatora. Szczerze nie wierze, w jakieś wzrosty osiągow - ale jeden z moich katalizatorów po wycięciu się wysypal - wiec mogł on tylko zatykać ukł. wydechowy.
Z subiektywnych odczuć dodam, że jest głośniej pod tyłkiem. Być może wczesniej tego nie słyszałem z racji "dującego" wentylatora - z winy sklejonego wisko - ale teraz wyraznie buczy mi pod tylkiem. Nie jest to dzwiek irytujacy, ale wyraznie slyszalny.
Z trzeciej strony, z racji nowego wisko, rozrzadu i opon, moje auto brzmi dla mnie zupełnie inaczej i pewnie musze sie przyzwyczaic.
Krzysiek K.M.C. Płock
był Ex '99 4.0
jest Ex III 4,0 '04