Strona 1 z 1

głośne tarcie na zimnym silniku

: 2011-11-19, 17:17
autor: geos1
Witam Kolegów,
Wprawdzie pytanie nie dotyczy Forda Explo ale może ktoś mial podobne objawy:
Jak autko jest zimne (po nocy lub po całym dniu stania pd chmurką) załączam silnik (zaskakuje za pierwszym razem) to niemal od razu jak zacznie pracować silnik słychać przez kilka sekund (3 - 6s) dość głośne tarcie wydobywające się z pod autka (może w rejonie skrzyni, albo przodu silnika); odgłos po chwili zanika; Ponadto - jak zaczynam wachlować biegami ASB to przy zmianie np. z P na R też słychać ten głos tarcia przez kilka sekund (tak jakby zanim załapie bieg to jest to tarcie); podobnie z P na D i na inne czyli: 1, 2, 3 - ale o wiele mniej niz z P na R;
Jesli autko popracuje na wolnych obrotach z 5 min, to żadnych hałasów tarcia przy wachlowaniu biegami już nie słychać;
Podczas jazdy wszystko gra; skrzynia zmienia biegi bardzo dobrze, nie wyczuwam jakiegoś ślizgania ani przeciągania; wszystkie przeskoki biegów następuja kolo 2000 obrotów (a wszystkich biegów jest 4).
Jak autko rozgrzane - czyli np. uzywane intensywnie na krotkich dystansach, to przy kolejnych uruchomieniach zadnych hałasow ani odgłosow tarcia nie slychac; występuje ono tylko na początkiu, na zimnym silniku.

Olej w ASB wymieniony (co prawda pozim troche za wysoki ale odciągne troche i będzie w normie). Olej chyba raczej odpowiedni do tej ASB - ale pewnosci nie mam (wyminiali mi w warsztacie i zalali chyba jakis ATF+4); W najbliższej przyszłości zmienie dynamicznie na Dexron VI. Bo wydaje mi si eze to tarcie zaczęlo sie pojawiac wkrótce po wymianie oleju; przed tem tego nie bylo (ale i przed tem bylo lato, a wiec i wyzsze temperatury).

Poprosze o podpowiedz od czego tu zacząc diagnozowanie? Czy szukac przyczyn w ASB czy to jakies łozysko czegoś?

No i pytanie (prośba..) może ktoś (np. Radek ;-)) kto ma doswiadczenie - mógłby pomoc wymienic dyanmicznie olejek w moej skrzyni skrzyni na Dexron VI.
pozdrawiam :-)

Re: głośne tarcie na zimnym silniku

: 2011-11-19, 18:56
autor: Hubi
a miałeś w ostatnim czasie robiony jakiś remont skrzynki, tzn czy skrzynia była zdejmowana i odkręcany konwerter?

Nie wiem czy to może być to, ale może odkręca ci się konwerter i dzwoni o obudowę?
Miałem taką sytuację, że poluzowały mi się nakrętki na konwerterze, ale objawiało się to metalicznym dźwiękiem wydobywającym się z okolic połączenia skrzyni z silnikiem. Słychać było to tylko na postoju i na biegu jałowym N.

U ciebie dzwonienie znika po kilku chwilach, więc nie wiem czy to jest to samo.

Re: głośne tarcie na zimnym silniku

: 2011-11-19, 19:22
autor: MirEx68
Na początek sprawdź jaki olej jest dedykowany do Twojej skrzyni, a dopiero później myśl o dynamicznej wymianie. :-)

Re: głośne tarcie na zimnym silniku

: 2011-11-19, 23:06
autor: geos1
Hubi....
Remont skrzynki nie byl robiony nigdy z tego co wiem; konverter tez nie odkręcany; Ale wlasnie moze tam lezy przyczyna??? :?: Dźwięk jest takim metalicznym tarciem; jakby cos co sie kreci tarło przez chwile o cos;

Winiwini :mrgreen: Dexron VI bedzie pasowal...
Ale to co jest teraz nalane to chyba mobil ATF+4; niby odpowiedni - jesli wierzyc warsztatowi;

Re: głośne tarcie na zimnym silniku

: 2011-11-20, 09:02
autor: Hubi
gdybyś chciał sprawdzić czy to rzeczywiście konwerter to musisz niestety położyć się pod auto zrzucić rozrusznik. Odsłoni się otwór, przez który będziesz mógł dotknąć śrub mocujących.
Przyda się również odkręcić choćby dwie świecie, żebyś mógł swobodnie przekręcić całym mechanizmem silnika. Bez tego kompresja powstająca w cylindrach stawi ci skuteczny opór ;)
Najlepiej robi się to w 2 osoby. Jedna sprawdza pozycję konwertera i to czy widać śruby przez otwór po rozruszniku. Druga obraca silnikiem - najlepiej dużym kluczem, który można założyć na jedną z nakrętek trzymających koła pasków klinowych.

Re: głośne tarcie na zimnym silniku

: 2011-11-29, 16:20
autor: geos1
A jeszcze mam pytanie w zwiazku z tematem:
Na zimnym silniku przeżucanie gałką biegów (szczegolnie na R) tez skutkuje takim słyszalnym tarciem.. zanim zalapie bieg (1 - 2 s) tak jakby cos nie bylo dobrze smarowane...
Mam wiec pytanie: czy so skrzyni ASB idą jakies przewody podcisnienia?
Czy jest jakis mechanizm ktory pobiera olej z miski olejowej i podaje dalej na ASB???
:?:
Wydaje sie, ze po rozgrzaniu silnika do jakichs 60 st. C, rozszerza sie tez troche olej ASB, moze robi sie rzadszy, i zaczyna wszystko dobrze smarowac...?? Ale nie mam pojecia czy tak to działa..
Olej jest zalany chyba dobry; poziom tez OK.. sprawdzalem kilka razy.