A/C
Air Conditioning
Układ klimatyzacji.
ACC
Air Conditioning Clutch
Obwód czujnika sprzęgła kompresora klimatyzacji podłączony do modułu kontrolnego (komputera EEC)odpowiadający za pracę tego sprzęgła.
ACD
Air Conditioning Demand
Przełącznik regulujący strumień powietrza.
ACON
Air Conditioning On
Włącznik, przekaźnik załączania sprzęgła kompresora klimatyzacji, lub obwód tego układu.
AIR ( AM, CT, MTA )
Secondary Air Injection
Pomocniczy wtrysk strumienia powietrza w układzie kontroli biegu jałowego silnika i składu mieszanki.
AIRB ( AM1, TAB )
Secondary Air Injection Bypass
Obwód elektrozaworu lub zaworu termicznego drugiego układu pomocniczego dawki powietrza pomocnego w kontroli składu mieszanki.
AIRD (AM2, TAD)
Secondary Air Injection Diverter
Obwód elektrozaworu lub zaworu termicznego kanału wydechowego podawania pomocniczej dawki powietrza pomocnego w kontroli emisji spalin.
BARO (BP)
Barometric Pressure
Czujnik pomiarowy ciśnienia atmosferycznego lub jego obwód.
B+ (BATT+)
Battery Positive Voltage
Plus akumulatora
BOO (Brake ON/OFF)
Obwód czujnika hamulca podający impuls na komputer (EEC) informujący o położeniu pedału hamulca.
BPA
Bypass Air
Elektrozawór lub zawór dawki powietrza.Służy do kontroli biegu jałowego silnika.
CAC
Intercooler, Charge Air Cooler
Chłodnica powietrza doładowania (sprężarki , turbosprężarki)
CANP
Canister Purge
Elektrozawór zbiorniczka oczyszczającego lub jego obwód
CCD (DI)
Computer Controll Dwell
Miejsce komputera.
CCRM (IRCM)
Constant Control Relay Module
Zintegrowana podstawka z wtykami do przekaźników.
CID
Cylinder Identyfication
Czujnik identyfikacji pierwszego cylindra w/g kolejności zapłonu. Po identyfikacji wysyła impuls do EEC inicjując pracę zapłonu.W pracy czujnika wykorzystano efekt hallowy. Stosowany w starszych modelach silników.
CKP (CPS, VRS)
Crankshaft Position Sensor
Bezstykowy czujnik prędkości wału korbowego silnika. Powoduje identyfikację pierwszego cylindra w/g kolejności zapłonu. Po identyfikacji wysyła impuls do EEC inicjując pracę zapłonu.Stosowany w nowszych modelach silników w zamian CID i PIP.
DI (CBD,TFI)
Distributor Ignition
Elektroniczny układ aparatu zapłonowego.
DLC
Self-Test connector, Data Link Connector
Gniazdo (wtyk) testowania układów elektronicznych.
DOHC
Dual Overhead Cam
Górny układ dwóch wałków rozrządu.
DOL
Data Output Line
Obwód danych wyjściowych.
DPFE
Delta Pressure Feedback EGR
Układ ciśnieniowy sterowany w sprzężeniu zwrotnym przez spaliny z układu wydechowego. Różnicuje wartości ciśnienia występujące w dwóch miejscach układu i przetwarza je na sygnał elektroniczny przesyłany do EEC. Służy do kontroli emisji spalin.
DTM
Self-Test Mode, Diagnostic Test Mode
Tryb diagnostyczny.
DTC
Self-Test Code, Diagnostic Test Code
Kody błędu w trybie diagnostycznym.
EAP
Electronic Air Pump
Obwód elektrycznej pompki powietrza.
ECT
Engine Coolant Temperature
Czujnik temperatury płynu chłodzącego silnik , lub obwód tego czujnika.
EEC
Electronic Engine Control
Komputer sterujący pracą silnika.
EGR
Exhaust Gas Recirculation
Obwód analizy i automatycznej regulacji składu spalin.
EGRT
EGR Temperature
Układ kontroli temperatury w obwodzie analizy i automatycznej regulacji składu spalin
EI (DIS, EDIS)
Electronic Ignition
Zapłon elektroniczny
EPC
Electronic Pressure Control
Elektroniczny układ kontroli ciśnienia.
EPT
EGR Pressure Transducer
Przetwornik ciśnieniowy (membrana sterowana podciśnieniowo) w obwodzie analizy i automatycznej regulacji składu spalin
EV (EVP)
EGR Valve Position
Czujnik położenia zaworu dopływu ilości spalin w obwodzie analizy i automatycznej regulacji składu spalin.Przesyła sygnał do EEC.
EVR
EGR Vacuum Regulator
Modulator sterowany ciśnieniem różnicowym z kolektora ssącego zmieniający położenie zaworu dopływu spalin w obwodzie analizy i automatycznej regulacji składu spalin.
FC (EDF)
Fan Control
Przekaźnik sterujący pracą silnika wentylatora, lub obwód tego przekaźnika.
FP
Fuel Pump
Przekaźnik pompy paliwowej lub obwód tego przekaźnika.
FPM
Fuel Pump Monitor
Program działania pompy paliwa zapisany w EEC sterujący sposobem pracy tej pompy.
FPRC
Fuel Pressure Regulator Control
Zawór sterowany podciśnieniowo ustalający ciśnienie w układzie paliwowym po stronie wtrysków paliwa.
GND
Ground
Masa (-) w układzie elektrycznym.
HFC (HEDF)
High Fan Control
Główny elektroniczny obwód sterujący pracą wentylatora.
HFP
High Fuel Pump
Główny elektroniczny obwód sterujący pracą pompy paliwa.
HO
High Output
Wyjście główne układu.
HO2S (EGO, HEGO)
Heated Oxygen Sensor
Sonda Lambda analizująca poziom tlenu w spalinach.
IAC (ISC)
Inlet Air Control
Obwód elektrozaworu kontroli dopływu powietrza w układzie kolektora ssącego.
IAC BPA (ISC-BPA)
Idle Air Control Bypass Air
Układ kontroli przepływu pomocniczej dawki powietrza do regulacji biegu jałowego silnika i składu mieszanki.
IAT (ACT)
Intake Air Temperature
Czujnik temperatury powietrza zasysanego przez kolektor lub obwód tego czujnika.
ICM
DIS Module, EDIS Module, TFI Module
Ignition Control Module
Elektroniczny moduł sterowania zapłonem.
IDM
Ignition Diagnostic Monitor
Układ kontrolny połączenia modułu zapłonu z EEC monitorujący w sposób ciągły przerwy w układzie zapłonowym.
IFS switch
Inertia Fuel Shutoff Switch
Czujnik bezwładności odcinający układ paliwa.Czujnik bezpieczeństwa działający w chwili gwałtownego zatrzymania samochodu np.w czasie zderzenia, lub zbyt gwałtownego hamowania.
KAM
Keep Alive Memory
Układ podtrzymania pamięci w układach komputerowych.
KAPWR
Keep Alive Power
Układ podtrzymania zasilania.
KS
Knock Sensor
Czujnik stuków, lub jego obwód.
LFC (EDF)
Low Fan Control
Przekaźnik sterujący załączaniem zasilania silnika wentylatora.
LFP
Low Fuel Pump
Przekaźnik sterujący załączaniem zasilania pompy paliwa.
MAF
Mass Air Flow
Czujnik przepływu ilości powietrza do kolektora ssącego lub obwód tego czujnika.
MAF sensor
Mass Air Flow Sensor
Czujnik przepływu ilości powietrza do kolektora ssącego.
MAP
Manifold Absolute Pressure
Czujnik wartości ciśnienia w układzie kolektora ssącego.
Map
Obrazowa reprezentacja danych w postaci punktów wprowadzonych do pamięci modułu kontrolnego (komputera silnika) .Komputer analizując wszystkie dane uzyskane z czujników na podstawie tych map steruje wtryskiem paliwa i czasem zapłonu.
MFI (EFI)
Multiport Fuel Injection
Kompletny układ kolektora ssącego z układem wtrysków paliwa, FPRC i zintegrowaną przepustnicą powietrza.W układzie tym dawka paliwa podawana jest równocześnie do wszystkich wtrysków z jednej linii zasilania.
MIL (CEL)
Malfunction Indicator Light
Kontrolka uszkodzenia układu lub pracy w trybie awaryjnym.
MLP
Manual Lever Position
Położenie dźwigni zmiany biegów.
OC (COC)
Oxydation Catalytic Converter
Katalizator w układzie wydechowym
OHC
Overhead Cam
Górny układ rozrządu.
PCS
Pressure Control System/Solenoid
Układ kontroli ciśnienia./Elektrozawór kontroli ciśnienia/
PCM (ECA, ECM, ECU)
Powertrain Control Module
Zintegrowany moduł sterowania (komputer) sterujący silnikiem i skrzynią biegów .
PCV
Positive Crankcase Ventilation
Odpowietrzenie układu korbowego silnika.
PFE (EPT)
Pressure Feedback EGR
Czujnik pracujący w układzie EGR .Mierzy wartości ciśnienia występującego w dwóch miejscach układu .Różnicuje te wartości i przetwarza je na sygnał elektroniczny przesyłany do EEC.
PIP
Profile Ignition Pickup
Obwód czujnika powodujący identyfikację pierwszego cylindra w/g kolejności zapłonu. Po identyfikacji wysyła impuls do EEC inicjując pracę zapłonu. W pracy czujnika wykorzystano efekt hallowy.Stosowany w starszych modelach silników.
PNP switch (NDS, NGS)
Park/Neutral Position Switch
Czujnik położenia dźwigni zmiany biegów w pozycji P-parking i N-neutral pracujący w układzie rozrusznika silnika.
PWR GND
Power Ground
Masa (-) akumulatora.
REDOX
Reduction Oxidation Catalytic Converter
Katalizator w układzie wydechowym
SC
Supercharger/Supercharged
Doładowanie (sprężenie) powietrza w układzie kolektora ssącego.
SFI (SEFI)
Sequential Multiport Fuel Injection
Kompletny układ kolektora ssącego z układem wtrysków paliwa, FPRC i zintegrowaną przepustnicą powietrza.W układzie tym dawka paliwa podawana jest kolejno do każdego wtryskiwacza , podczas gdy pozostałe czekają na swoją kolejność ustalaną przez sygnały z EEC.
SIG RTN
Signal Return
Impuls powrotny.
SS
Shft Slenoid
Elektrozawór.
STI
Self-Test Input
Wejście diagnostyczne.
STO
Self-Test Output
Wyjście diagnostyczne.
TB
Throttle Body
Obudowa przepustnicy.
TC
Turbocharger/Turbocharged/Torque Converter
Turbosprężarka w układzie kolektora ssącego / Sprzęgło konwertora-przemiennika momentu obrotowego w skrzyni automatycznej.
TCC (CCC, CCO)
Torque Converter Clutch
Sprzęgło lock-up w konwertorze.
TCC solenoid (LUS, MLUS)
Torque Converter Clutch Solenoid
Elektrozawór sprzęgła lock-up konwertora.
TCM (4EAT module)
Transmission Control Module
Moduł sterujący pracą skrzyni automatycznej (komputer skrzyni biegów).
TCS
Transmission Control Switch
Włącznik sterujący programem pracy skrzyni automatycznej.
TOT
Transmission Oil Temperature
Czujnik temperatury oleju skrzyni, lub jego obwód.
TP
Throttle Position
Kąt otwarcia przepustnicy powietrza w układzie kolektora ssącego.
TPS
Throttle Position Sensor
Czujnik (potencjometr) kąta otwarcia przepustnicy.
TRD
Transmission Range Drive
Dźwignia zmiany biegów w położeniu D-do jazdy w przód.
TROD
Transmission Range Overdrive
Dźwignia zmiany biegów w położeniu OD-(włączony overdrive) - do jazdy w przód.
TRL
Transmission Range Low
Dźwignia zmiany biegów w położeniu L- do jazdy w przód
TRR
Transmission Range Reverse
Dźwignia zmiany biegów w położeniu R - do jazdy w tył.
TSS
Transmission Speed Sensor
Czujnik mierzący prędkość jednego z elementów skrzyni biegów.
TWC
Three-way Catalytic Converter
Katalizator trójdrożny w układzie wydechowym.
VB
Valve Body
Płyta układu sterowania.
VSS
Vechicle Speed Sensor
Czujnik prędkości samochodu.
WOT
Wide Open Throttle
Pełne otwarcie przepustnicy powietrza w układzie kolektora ssącego.