Rejestracja na forum została wyłączona. Obecnie forum pełni rolę archiwum wiedzy zebranej na przestrzeni lat.
darek EX III
Posty: 2
Rejestracja: 2012-02-10, 18:38
Lokalizacja: Milanówek

czy ktoś wie jak rozwiązany jest napęd na przód w EX III

2012-02-11, 17:41

mam EX III rocznik 2002 od nowości dziwnie zachowywał się układ 4x4, ponieważ przesiadłem się z pojazdu, który miał most centralny, blokady, i pneumatyczne załączanie sprzęgieł kół przednich, długo nie mogłem zrozumieć logiki działania fordowskiego układu. Jedną z dokuczliwości występującą od początku jest "ciągnięcie" silnie odczuwalne podczas silnego skrętu na zimnym samochodzie (rano) - napęd nie jest załączony a przód ciągnie (skręt silnie hamuje samochód). Bardzo interesowałby mnie schemat mechaniczny reduktora i napędu przedniego. Z tego co widzę nie ma sprzęgiełek w kołach i pewnie ma coś co lekko ciągnie cały czas aby zniwelować "pchanie" elementów napędu i może to coś u mnie ciągnie za mocno. Może ktoś rozbierał reduktor w III i coś wie. Jeszcze ciekawostka - od nowości nie można załączyć 4x4L (fakt, że próbowałem tego dopiero po dwóch latach) ale nigdy się nie załączyło, po kilkunastosekundowej próbie -mryga lampka na włączniku i potem nic. Czy ktoś coś na ten temat wie

Awatar użytkownika
Moderator starwind
Moderator
Posty: 4858
Rejestracja: 2008-08-12, 20:49
Lokalizacja: Malbork
Model Explorera: '96 3" lift 32"BFG MT
Kontakt: Google+

Re: czy ktoś wie jak rozwiązany jest napęd na przód w EX III

2012-02-11, 20:04

Należały by na początek się ładnie przywitać
Czy ktoś coś na ten temat wie
pewnie ktoś wie
Niech Moc Będzie z Nami :lol:
Adam

Awatar użytkownika
Moderator Jankes
Moderator
Posty: 3111
Rejestracja: 2007-12-08, 19:37
Lokalizacja: Chicago/Kraków
Model Explorera: Każdy
Kontakt: Strona WWW

Re: czy ktoś wie jak rozwiązany jest napęd na przód w EX III

2012-02-11, 23:44

Trójki podobnie jak dwójki miały albo dołączany napęd na 4 koła (modele z silnikiem 4.0 V6) albo napęd stały (wcześniej 5.0 V8 a później 4.6 V8). Reduktor w tym pierwszym dopina elektrycznie napęd 4X4 w momencie uślizgu któregoś z kół (bardziej magnetycznie niż elektrycznie ale robi to za pomocą elektryki). W przedniej osi masz coś co działa jak sprzęgło - w momencie wyczucia uślizgu reduktor dopina przednią oś a sprzęgło spina oba koła przedniej osi razem - bez tego sprzęgła trudno by było jeździć po czarnym ze względu na fakt, że nawet w skrętach oba koła kręciłyby się z tą samą prędkością... to powodowałoby przeskoki jednego z kół a tym samym szybkie zużycie podzespołów o oponach nie wspominając. Z twego opisu wynika, że masz spięty przód cały czas - co nie jest zdrowe - w większości wypadków (zazwyczaj) przy zimnym silniku mogą wystąpić kłopoty z dopinaniem bądź rozpinaniem przodu - nie wiem od czego to się dzieje - sprawdzenie możesz rozpocząć od kostki elektrycznej reduktora, którą należy rozpiąć, oczyścić dokładnie, potraktować jakimś konserwantem do elektryki i spiąć od nowa - nie zapomnij o rozłączeniu akumulatora przed zabiegiem. Następnie wystarczy podpiąć akumulator, odpalić samochód i pozwolić mu na spokojną pracę przez 5-10 minut w celu zczytania wszystkich danych z czujników. Być może zabieg ten pomoże... jeśli nie to będziemy szukać dalej - jak tylko znajdę chwilę podepnę schematy... chyba, że napiszesz do mnie na PW to ci je podeślę.
Yankee Kustoms
Chicago, Illinois

Awatar użytkownika
Dawid
Posty: 4573
Rejestracja: 2007-10-19, 15:54
Lokalizacja: Bydgoszcz/Lisi Ogon
Kontakt: Strona WWW

Re: czy ktoś wie jak rozwiązany jest napęd na przód w EX III

2012-02-11, 23:54

Należały by na początek się ładnie przywitać
Czasami to zbyt trudne...najważniejsze żeby ktoś dał odpowiedź i to natychmiast.... :-?
pewnie ktoś wie
No Jankes wie...ale On też wie,że kultura to nie tylko chodzenie do teatru ;-) :mrgreen:
smartpar.pl

Awatar użytkownika
Moderator Jankes
Moderator
Posty: 3111
Rejestracja: 2007-12-08, 19:37
Lokalizacja: Chicago/Kraków
Model Explorera: Każdy
Kontakt: Strona WWW

Re: czy ktoś wie jak rozwiązany jest napęd na przód w EX III

2012-02-11, 23:57

spokojnie... po co te nerwy? życie jest zbyt krótkie by przejmować się takimi drobiazgami

:roll:
Yankee Kustoms
Chicago, Illinois

Awatar użytkownika
Dawid
Posty: 4573
Rejestracja: 2007-10-19, 15:54
Lokalizacja: Bydgoszcz/Lisi Ogon
Kontakt: Strona WWW

Re: czy ktoś wie jak rozwiązany jest napęd na przód w EX III

2012-02-12, 07:50

Ja się nie spinam Endrju...tylko się dziwię ;-)
smartpar.pl

Awatar użytkownika
kilos
Posty: 132
Rejestracja: 2011-12-15, 23:09
Lokalizacja: Dzierżoniów

Re: czy ktoś wie jak rozwiązany jest napęd na przód w EX III

2012-02-12, 08:20

4x4L zapniesz tylko z wcisnietym hamulcem i skrzynka w pozycji N

Po wcisnieciu tegoz przycisku faktycznie najpierw on miga p[rzez jakis 2/3 sekundy
Natepnie na zegarach zapala sie kontrolka 4x4LOW i swiatelko na przycisku swieci juz na stale

Tak powinno to wygladac...zreszta u mnie tak jest

To prawda ze po uslizgu tylnej osi explo III dolacza przednia os
Sam bym chcial iedziec jak zbudowany jest przedni naped bo jednak cos mi tam przeskakuje....

Awatar użytkownika
bugta
Posty: 416
Rejestracja: 2008-07-31, 22:34
Lokalizacja: Olkusz

Re: czy ktoś wie jak rozwiązany jest napęd na przód w EX III

2012-02-12, 16:22

Sam bym chcial iedziec jak zbudowany jest przedni naped bo jednak cos mi tam przeskakuje....
U mnie (EX IV) czasami też coś przeskakuje po mocniejszym naciśnięciu gazu na oblodzonej - zaśnieżonej nawierzchni i jest to obojętne czy 4x4 załączone jest z automatu czy też ręcznie. Ktoś kiedyś na forum napisał że to normalne (rozdzielanie siły napędu) ale czy na pewno?. Dźwięk jest taki jak by przeskakiwała jakaś metalowa zapadka.
Ostatnio zmieniony 2012-02-12, 16:23 przez bugta, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Moderator Jankes
Moderator
Posty: 3111
Rejestracja: 2007-12-08, 19:37
Lokalizacja: Chicago/Kraków
Model Explorera: Każdy
Kontakt: Strona WWW

Re: czy ktoś wie jak rozwiązany jest napęd na przód w EX III

2012-02-12, 18:42

Coś przeskakuje bo system zapina i rozpina przednią oś - odbywa się to podciśnieniem ale mechaniczne części się przesuwają... więc wyczuć to można...
Yankee Kustoms
Chicago, Illinois

darek EX III
Posty: 2
Rejestracja: 2012-02-10, 18:38
Lokalizacja: Milanówek

Re: czy ktoś wie jak rozwiązany jest napęd na przód w EX III

2012-02-16, 16:19

Przepraszam za brak powitania przy zadawaniu pytania, ale byłem w tym czasie na telefonie z kilkoma osobami z forum i czułem się "przywitany". Od zadania pytania musiałem sporo powalczyć z moim napędem i trochę mi się rozjaśniło. Podobno w modelu 2002 r jest kilka rozwiązań, ale u mnie nie ma sprzęgieł w kołach, 4x4 auto to po prostu sprzęgiełko podobne do torpeda rowerowego (też na wałkach) w reduktorze, chwyta po prostu przy różnicy obrotów między przednim a tylnym wałem, zapięcie 4x4H to w moim elektomagnes, który podciąga pierścieniem wałki do położenia "zablokowane" i jest sztywno na 4. Mimo trochę uszkodzonego modułu 4x4 (znikał z systemu bo przeciążał się wymuszaniem na silniczku w reduktorze niepotrzebnego ruchu po oparciu o zderzak - i ponieważ ma automatyczny bezpiecznik więc się wyłączał ale silniczek zdążył wielokrotnie bardzo przegrzać) po odcięciu owego silniczka od zasilania z modułu, uzyskałem prawidłowe działanie 4x4H i 4x4AUTO (chociaż moduł klika przekaźnikami i coś tam próbuje po włączeniu silnika) ale wreszcie przestało ciągnąć i daje się jeździć po tym śniegu. Pozdrawiam wszystkich

Awatar użytkownika
BliG
Posty: 1067
Rejestracja: 2007-07-16, 09:55
Lokalizacja: Małopolska
Kontakt: Strona WWW

Re: czy ktoś wie jak rozwiązany jest napęd na przód w EX III

2012-02-16, 16:44

ooo... czyli już III ma inny napęd niż II?
Bo w II na pozycji 4x4 Auto na podstawie czujników elektrycznie dopina przód... A w III jest to inaczej rozwiązane?
Pozdrawiam,
Adrian

Awatar użytkownika
Moderator Jankes
Moderator
Posty: 3111
Rejestracja: 2007-12-08, 19:37
Lokalizacja: Chicago/Kraków
Model Explorera: Każdy
Kontakt: Strona WWW

Re: czy ktoś wie jak rozwiązany jest napęd na przód w EX III

2012-02-16, 17:34

ooo... czyli już III ma inny napęd niż II?
Bo w II na pozycji 4x4 Auto na podstawie czujników elektrycznie dopina przód... A w III jest to inaczej rozwiązane?
Jest podobnie rozwiązane - 2002 tak jak i wcześniejsze i późniejsze modele nie miały kilku rozwiązań a raczej dwa - pisałem obszernie na ten temat już powyżej - pisałem o zapinaniu elektromagnesem, pisałem o tym, że dopina sie przy uślizgu... od jedynki czyli od końca 1994 Explorer nie miał sprzęgiełek w kołach. Dobrze, że udało ci się rozwiazać sprawę napędów - silniczek więc trzeba zdjąć, przeczyścić i wszystko wróci do normy - no chyba, że wyrobiły się tryby (plastiki!)

pozdrawiam,
Yankee Kustoms
Chicago, Illinois

Wróć do „SILNIK I UKŁAD NAPĘDOWY”