Rejestracja na forum została wyłączona. Obecnie forum pełni rolę archiwum wiedzy zebranej na przestrzeni lat.
Awatar użytkownika
Klubowicz jacek4
Klubowicz
Posty: 5873
Rejestracja: 2008-06-18, 21:37
Lokalizacja: Warszawa-Pr.Płd.
Model Explorera: EX II 1996 OHV

Przekaźniki reflektorów głównych.

2014-10-05, 23:06

Teoretycznie temat był wałkowany, ale...

Jako że jestem laikiem który tylko w kilku domach zrobił instalację elektryczną, a w aucie żadnej oprócz haka, to mam takie pytanka :

Chcę zapodać dobry (prawidłowy) prąd do reflektorów - zima się zbliża , zmrok wcześnie zapada, reflektory mam po regeneracji a świecą jak ....

Potrzebuję je podłączyć przez przekaźniki.
Poproszę o jakiś schemacik jak ktoś wie/umie, z opisem wyjść z przekaźnika, ile ich trzeba, czy prąd brać z akku,

Reflektor ma 3 kabelki, jeden "0" a dwa + na długie i mijania.
Nie wiem ile przekaźników, gdzie wpiąć, i do których numerów PIN przekaźnika.

Napięcie na żarówki mam ok 2V mniejsze niż na całej instalacji, niż na akku.
jacek4
kom. +48 515 276 140

W walce z ogniem nie ma kompromisów - są zwycięstwa, ale i czasem są porażki...
http://www.youtube.com/watch?v=NErhyfVwscU

kuba3er
Posty: 192
Rejestracja: 2011-04-02, 19:59
Lokalizacja: Kraków

Re: Przekaźniki reflektorów głównych.

2014-10-06, 08:58

Podrzucę Ci tekst z forum Seicento. Ja właśnie tak zrobiłem u siebie. Prąd wszędzie jest taki sam...Niestety schematy wygasły, ale jest tu dość dobrze opisane.
Cyt.:
"WSTĘP:
Jak wiadomo instalacja reflektorów (światła mijania i drogowe) w seicento jest źle rozwiązana (zresztą nie tylko ona, ale nie o tym teraz). Otóż w instalacji nie ma "rozgraniczenia" na tor wysoko prądowy i nisko prądowy co skutkuje tym, że cały prąd płynący przez żarówkę płynie też przez wyłącznik (dosyć „delikatny”) . Wprowadza to straty prądu i w efekcie przez żarówki nie płynie maksymalny prąd jaki mógłby popłynąć. Jest to prąd rzędu ok. 9A (światła mijania), więc nawet bardzo mała rezystancja powoduje odkładnie się dosyć dużego napięcia na stosunkowo cienkich przewodach, stykach wyłącznika zespolonego, a także źle rozwiązanym rozdziałem napięcia(mocowanie przewodu + z klemy do skrzynki bezpieczników za akumulatorem). Tak więc na instalacji odkłada się różnica napięcia na akumulatorze i napięcia na żarówce. Konektory w kostkach H4 są też niedokładnie zaciskane, tak więc kostki lubią się topić na skutek słabego kontaktu.

JAK TEMU ZARADZIĆ?
Otóż rozwiązaniem jest zrobienie dodatkowej instalacji reflektorów wyposażonej w przekaźniki.
Uzyskamy w ten sposób większą efektywność strumienia świetlnego, wydłużamy żywotność przełącznika zespolonego, eliminujemy zjawisko topienia się kostek.

JAK TO DZIAŁA?
Żarówki w reflektorach są zasilane przez przekaźniki bezpośrednio z akumulatora (jeden z przekaźników steruje światłami mijania, drugi drogowymi). Obwód świateł mijania zabezpiecza bezpiecznik główny 20A, dodatkowo obwód jest zabezpieczony bezpiecznikiem 10A na każde włókno żarówki świateł mijania. W przypadku świateł drogowych jest identycznie. Sterowanie przekaźników pobieramy ze starej kostki H4 lewej (pisząc lewej będę miał na myśli tą od strony kierowcy).

OPIS WIĄZKI, jak to podłączyć?
Schematy zamieściłem oczywiście wyżej.
Za pomocą konektora øfi 6 podłączamy się do klemy + od klemy ciągniemy przewód (u mnie jest fi 6). Do dwóch bezpieczników głównych 20A. Z jednego z nich przewód 2,5mm² do styku 30 jednego z przekaźników, z drugim bezpiecznikiem postępujemy tak samo. Ze styków 87 ciągniemy przewód 2,5mm2 do skrzyneczki bezpieczników, musimy tu zrobić mostki bo za skrzynką obwody będą się rozgałęziały na konkretne włókna żarówek (mijania i drogowe). Później właśnie ze skrzynki bezpieczników idą 4 przewody każdy o średnicy 2,5mm2 bezpośrednio do żarówek (wypada zastosować dwa różne kolory dla mijania i drogowych). Masy żarówek zrobione z przewodu 4mm2 stosujemy nowe konektory oczkowe ø 8 (nie ma problemu gdzie podłączyć masę bo jest dużo takich miejsc w okolicach reflektorów.
Sterowanie przekaźników robimy na cieńszych przewodach np. 1mm². Stosujemy diody prostownicze(równolegle do cewek obojętnie jak tzn. wyprowadzenie przekaźnika 85 i 86 można zamienić pamiętając żeby podać masę na anodę) w celu wyeliminowania zjawiska samoindukcji po zaniku prądu płynącego przez cewkę. Anody razem do masy (konektor oczkowy ø 6 przykręcamy na odbudowie ECU). Na katody podajemy sygnały z lewej kostki odpowiednio dla świateł mijania: przewód zielono-czarny ze starej lewej kostki oraz dla drogowych przewód szaro-czarny również z tej starej kostki. Zalecam to zrobić tak: odciąć starą kostkę tak aby przewody były jak najdłuższe, do pozostałych przewodów zacisnąć konektory żeńskie 6,3mm, a do nowej wiązki zacisnąć konektory męskie 6,3 mm całość połączyć zaizolować, a lepiej na całość nałożyć koszulkę termokurczliwą i podgrzać.
Zalecam wszystkie konektory lutować tzn.: ściągamy izolację z przewodu na długość ok. 5mm cynujemy końcówkę, cynujemy konektor i lutujemy przewód do konektora, a później dopiero zaciskamy ile się da (kombinerkami lub wąskimi szczypcami) . Na konektor żeński można nałożyć koszulkę termokurczliwą o ile nie będzie to przeszkadzać w montażu ( konektory w gnieździe przekaźnika muszą być „gołe” .
Kolejna sprawa jak widać robimy instalację od początku z nowymi kostkami z nowymi masami żarówek. Masy istniejących żarówek odcinamy jak najbliżej wiązki i zostawiamy. Lewą kostkę mamy wykorzystaną do sterowania przekaźnikami natomiast prawą całkowicie odcinamy i wyciągamy bezpiecznik F7 (prawe światło mijania) ale F9 (prawe drogowe) nie możemy wyciągnąć bo jak na złość jest kontrolka od długich za tym bezpiecznikiem. Więc pozostaje nam dokładnie zaizolować ten przewód.


MONTAŻ W SAMOCHODZIE:
Na samym początku mówię, że wiązki nie mam jeszcze zamontowanej w samochodzie(co nie znaczy, że nie przetestowałem poprawności działania) z braku czasu, a chcę to zrobić razem z montażem nowych reflektorów i żarówek. Jak tylko znajdę trochę wolnego czasu zajmę się tym i w tym temacie umieszczę relację.
Wiązka jest tak zrobiona, że przekaźniki będą znajdować się na wsporniku przekaźników obok kompa i dwóch pozostałych przekaźników od wentylatora i urządzeń wykonawczych.(mówię teraz o MPI, bo winnych wersjach być może trzeba będzie trochę porzeźbić). Wiązka prawego reflektora będzie przypięta opaskami do fabrycznych peszli czyli okolice zbiorniczka wyrównawczego i później nad magłownicą, okolice pompy hamulcowej aż do wspornika przekaźników . Główna żyła zasilająca zasilająca od akumulatora pójdzie tak samo czyli od klemy plus (konektor oczkowy ø 6 smarujemy smarem miedzianym i przykręcamy do wolnej śruby ø6 nakrętką m6) po przewodzie idącym do rozrusznika i alternatora i do istniejącej wiązki. Wiązka lewego reflektora równolegle z wiązką komputera . Jest zapas także nie powinno być problemu z ułożeniem wiązki . Oczywiście nikomu tutaj nie narzucam sposobu w jaki ułożć wiązkę , zostawiam to do indywidualnego rozpatrzenia. Najlepiej jakby każdy sam sobie pomierzył ile czego potrzeba. Być może będzie trzeba odciąć uchwyty przekaźnika (w zależności kto jaki kupi i gdzie go przymocuje). W MPI pod pokrywa przekaźników te uchwyty będą przeszkadzać.
Skrzynkę bezpieczników montujemy na jakimś wsporniku (najlepiej z bakielitu) najlepiej pod komputerem.
Może Ci się przyda. Jak odszukam schemat to wrzucę.

Awatar użytkownika
Klubowicz jacek4
Klubowicz
Posty: 5873
Rejestracja: 2008-06-18, 21:37
Lokalizacja: Warszawa-Pr.Płd.
Model Explorera: EX II 1996 OHV

Re: Przekaźniki reflektorów głównych.

2014-10-06, 19:57

Podziękował ślicznie :-)
Chyba zrobię tak jak w opisie, z tą różnicą że będą wykorzystane obie kostki H-4, oddzielnie dla każdego reflektora.

Ps. nie przyszło by mi do głowy zajrzeć na to forum mając coś zrobić w exie. ;-)
jacek4
kom. +48 515 276 140

W walce z ogniem nie ma kompromisów - są zwycięstwa, ale i czasem są porażki...
http://www.youtube.com/watch?v=NErhyfVwscU

kuba3er
Posty: 192
Rejestracja: 2011-04-02, 19:59
Lokalizacja: Kraków

Re: Przekaźniki reflektorów głównych.

2014-10-07, 13:28

Ja zaglądam, bo na co dzień śmigam sejem po mieście....

Awatar użytkownika
Klubowicz tomgrodzisk
Klubowicz
Posty: 187
Rejestracja: 2011-03-22, 17:23
Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki
Model Explorera: ford explorer 4.0 1999r.

Re: Przekaźniki reflektorów głównych.

2014-10-07, 19:40

jak by co , to służę pomocą i radą. :)
fanexplor tel.668357337

Awatar użytkownika
Moderator starwind
Moderator
Posty: 4858
Rejestracja: 2008-08-12, 20:49
Lokalizacja: Malbork
Model Explorera: '96 3" lift 32"BFG MT
Kontakt: Google+

Re: Przekaźniki reflektorów głównych.

2014-10-07, 21:24

w sumie to brdzo proste ale muszę przyznać bardzo skuteczne widziałem efekty i warto się pomęczyć
Niech Moc Będzie z Nami :lol:
Adam

Awatar użytkownika
Klubowicz jacek4
Klubowicz
Posty: 5873
Rejestracja: 2008-06-18, 21:37
Lokalizacja: Warszawa-Pr.Płd.
Model Explorera: EX II 1996 OHV

Re: Przekaźniki reflektorów głównych.

2014-10-07, 22:32

w sumie to brdzo proste ale muszę przyznać bardzo skuteczne widziałem efekty i warto się pomęczyć
No to faktycznie przydał by się schemacik dla potomnych, wielu z nas ma problemy ze słabymi reflektorami. Teraz idzie akurat taki okres że ich wydajność definitywnie wpływa na bezpieczeństwo nasze i innych użytkowników dróg, oraz komfort podróżowania.

Też Adam czytałem w kilku miejscach że taka przeróbka bardzo dużo daje, i nawet nie zdajemy sobie sprawy ile daje różnica 0,5 - 1 V, nie mówiąc już o amperażu.
Sam mam reflektory po regeneracji, więc odbłyśniki jak w nówkach, stosuję raczej bardzo dobre żarówki, a jakość oświetlenia jest marna.

Jeżeli ktoś potrafi zrobić fajny schemacik dla laików z opisem wyjść przekaźników, jaki mają mieć amperaż, jaki przekrój do naszych autek to było by super.

Kolega wyżej też fajny opis zamieścił, ale nie ma schematu. Poza tym chyba lepiej zrobić to osobno na każdy reflektor, a wtedy przekroje przewodów mogą być ciut inne wymagane..
jacek4
kom. +48 515 276 140

W walce z ogniem nie ma kompromisów - są zwycięstwa, ale i czasem są porażki...
http://www.youtube.com/watch?v=NErhyfVwscU

Awatar użytkownika
Klubowicz MirEx68
Klubowicz
Posty: 2850
Rejestracja: 2009-12-28, 01:21
Lokalizacja: St. Gierałtów
Model Explorera: II OHV 96 156KM

Re: Przekaźniki reflektorów głównych.

2014-10-07, 22:54

Jeden przekaźnik na mijania i identyczna instalacja na drogowe.

Dla jasności: przecinamy przewód od zasilania żarówki świateł mijania i wpinamy w to miejsce przekaźnik pod złącze 86. Reszta instalacji wg schematu. Identycznie robimy z drogowymi i cała filozofia. Dodatkowo przy jednej zabawie warto w identyczny sposób podpiąć halogeny.
Załączniki
św. drogowe.jpg
św. drogowe.jpg (28.63 KiB) Przejrzano 6646 razy
Ostatnio zmieniony 2014-10-07, 22:58 przez MirEx68, łącznie zmieniany 1 raz.
tel. 723810754 chcesz się dodzwonić napisz wcześniej SMS-a, w wolnej chwili oddzwonię.

Awatar użytkownika
Moderator starwind
Moderator
Posty: 4858
Rejestracja: 2008-08-12, 20:49
Lokalizacja: Malbork
Model Explorera: '96 3" lift 32"BFG MT
Kontakt: Google+

Re: Przekaźniki reflektorów głównych.

2014-10-08, 07:34

oj dobra wieczorem siąde to narysuje :) bo to łatwizna :D
wystarczy bez kombinowania po prostu podłączyć cewki przekaźników pod oprawki żarówek i tyle a zasilanie puścić na żarówki przez styki przekaźnika z aku
Niech Moc Będzie z Nami :lol:
Adam

Awatar użytkownika
Cezar
Posty: 310
Rejestracja: 2010-07-25, 22:02
Lokalizacja: Warszawa

Re: Przekaźniki reflektorów głównych.

2014-10-09, 10:27

Cześc, śledzę ten wątek, bo rzeczywiście światła w II są marne w porównaniu do I (pomimo dobrych żarówek). Ale czy to co piszecie oznacza, że w II zasilanie reflektorów nie jest oparte na przekaźnikach? Cienki jestem kiedy chodzi o elektrykę. Jeśli powstanie jakis prosty schemat poprawy świateł, to chętnie kogoś poproszę o montaż :-)
Ostatnio zmieniony 2014-10-09, 10:32 przez Cezar, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam Czarek
601055808

Awatar użytkownika
Klubowicz MirEx68
Klubowicz
Posty: 2850
Rejestracja: 2009-12-28, 01:21
Lokalizacja: St. Gierałtów
Model Explorera: II OHV 96 156KM

Re: Przekaźniki reflektorów głównych.

2014-10-09, 13:33

No niestety idzie cały prąd przez włącznik. Ten schemacik co załączyłem jest bardzo prosty i łatwy do wykonania.
tel. 723810754 chcesz się dodzwonić napisz wcześniej SMS-a, w wolnej chwili oddzwonię.

Awatar użytkownika
Cezar
Posty: 310
Rejestracja: 2010-07-25, 22:02
Lokalizacja: Warszawa

Re: Przekaźniki reflektorów głównych.

2014-10-09, 19:46

kurcze i tak nie kumam, może mi to ktoś podłączy?
Pozdrawiam Czarek
601055808

Awatar użytkownika
Klubowicz MirEx68
Klubowicz
Posty: 2850
Rejestracja: 2009-12-28, 01:21
Lokalizacja: St. Gierałtów
Model Explorera: II OHV 96 156KM

Re: Przekaźniki reflektorów głównych.

2014-10-09, 21:23

może mi to ktoś podłączy
Dawaj do mnie, zrobimy. :-D
tel. 723810754 chcesz się dodzwonić napisz wcześniej SMS-a, w wolnej chwili oddzwonię.

Awatar użytkownika
Klubowicz jacek4
Klubowicz
Posty: 5873
Rejestracja: 2008-06-18, 21:37
Lokalizacja: Warszawa-Pr.Płd.
Model Explorera: EX II 1996 OHV

Re: Przekaźniki reflektorów głównych.

2014-10-09, 21:52

No niestety idzie cały prąd przez włącznik. Ten schemacik co załączyłem jest bardzo prosty i łatwy do wykonania.
Kurde - to i włącznik po dupce dostaje, a przeróbka mu pomoże.
jacek4
kom. +48 515 276 140

W walce z ogniem nie ma kompromisów - są zwycięstwa, ale i czasem są porażki...
http://www.youtube.com/watch?v=NErhyfVwscU

Awatar użytkownika
Moderator starwind
Moderator
Posty: 4858
Rejestracja: 2008-08-12, 20:49
Lokalizacja: Malbork
Model Explorera: '96 3" lift 32"BFG MT
Kontakt: Google+

Re: Przekaźniki reflektorów głównych.

2014-10-09, 22:43

ale jak podłączysz przekaźnik do gniazda żarówki to prąd idzie normalnie przez oryginalne przekaźniki i nic się nie pali
Niech Moc Będzie z Nami :lol:
Adam

Wróć do „ELEKTRYKA, OŚWIETLENIE, ZAPŁON”