Strona 1 z 1

[fotomanual] Wymiana podświetlenia deski rozdzielczej na LED

: 2015-03-18, 10:23
autor: Rad-T
Z racji tego, że google zmieniło ustawienia serwisu picasa, większość zdjęć zniknęła z manuala. Pełny manual zrobiony od nowa dostępny jest pod adresem:
http://www.explopedia.net/technikalia/p ... led-deski/


Z racji tego, że moje podświetlenie deski już od dawna było tylko symboliczne, postanowiłem zmienić wszystkie żarówki na LED'y. W desce siedzi 6 żarówek 5W5. Po lekturze hamerykańskiego forum kupiłem żarówki 9 SMD LED. Wchodzą bez problemu w oryginalne podstawki żarówek, ale są dużo dłuższe od oryginału, więc niezbędna jest modyfikacja plastików rozpraszających światło. W przypadku zastosowania krótszych ledów (np, 5 SMD czyli 5 diód) powinny zmieścić się bez modyfikacji w miejsce oryginalnych żarówek.

W sprzedaży są głównie białe LEDy i w przypadku ich wstawienia do deski w explorerze II po 98 roku podświetlenie zegarów nadal będzie zielone. W przypadku OHV 95-99 i SOHC do 98 roku, przy białych żarówkach podświetlenie będzie blado niebieskie. Wynika to z różnicy filtrów nałożonych na zegary. Wtedy pozostaje albo kupno np. żółtych ledów 5 SMD, albo zeskrobanie oryginalnego filtra i zrobienie białego podświetlenia lub kupno zielonych ledów i również zeskrobanie filtra z zegarów.

W przypadku wstawiania ledów ważna jest sprawa polaryzacji - ledy nie będą działały w każdej pozycji - tylko w jednej (żarówkę można wstawiać w podstawkę obojętnie jak, led tylko w jednej pozycji). Trzeba więc próbować czy świeci metodą prób i błędów przed ostatecznym przykręceniem zegarów.

Oczywiście trzeba zacząć od demontażu zegarów i tu wstawię filmik z youtuba (przy okazji pokazana jest wymiana linki od wskaźnika skrzyni):

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=uK4PZzjlwgY[/youtube]

Po wyjęciu zegarów w przypadku, gdy chcecie wstawić dłuższe (i jaśniejsze) ledy 9 SMD, trzeba wykonać modyfikację plastików rozpraszających światło:

Mając zdemontowaną deskę odkręcamy plastikową osłonę/szybkę zegarów:

Obrazek

Obrazek

Następnie trzeba ściągnąć wszystkie wskazówki. Tu dobrze jest zaznaczyć sobie położenie wskazówek temperatury i ilości paliwa w baku - te wartości "trzymają" się pomimo odłączenia zasilania. Zresztą i tak trzeba będzie po zamontowaniu zegarów zrobić dodatkowo kalibrację.

Dobrze jest poukładać sobie wskazówki tak jak były zdjęte, bo niektóre mają dodatkowe uzwojenie w główce.

Obrazek

Demontaż instrumentów zaczynamy od bocznych paneli. Są one wciskane w deskę na bolcach od elektroniki zegarów, więc po prostu trzeba delikatnie podważając wyjąć je:

Obrazek

Obrazek

W ten sam sposób ściągamy drugi boczek zegarów. Wtedy dopiero możliwe jest wyciągnięcie środkowego zestawu (prędkościomierz i obrotomierz).

Obrazek

I została nam goła decha:

Obrazek

Teraz trzeba poskracać elementy, które nie pozwalają wstawić dłuższych żarówek:

Obrazek

Żeby to zrobić, dobrze jest odkręcić od paneli wszystkie elektroniczne instrumenty:

Obrazek

Zostają nam gołe ścianki zegarów:

Obrazek

Z poszczególnych paneli ścinamy przydługie elementy:

Obrazek

Po odcięciu powstaje matowa nierówna powierzchnia, trzeba ją wyszlifować i wypolerować na gładko, żeby światło dobrze się rozpraszało po zegarach (i tu idealny jest dremel z końcówkami do polerki):

Obrazek

Montujemy ponownie całą elektronikę i wstawiamy zegary na miejsce:

Obrazek

i widok na wstawione LEDy:

Obrazek

Tak przygotowaną deskę (BEZ ZAŁOŻENIA SZYBKI) podpinamy pod okablowanie w aucie i sprawdzamy, czy ledy świecą, jak nie wyciągamy z podstawki i zmieniamy pozycję żarówki ustalając prawidłową polaryzację "+" "-".

Obrazek

Gdy już wszystko świeci wstawiamy wskazówki na miejsce. I tu przydaje się komputer i kabel OBD. U mnie po wstawieniu wskazówek wstrzeliłem się idealnie w ładowanie oraz paliwo i temperaturę wody (częściowo dzięki ograncznikom i wcześniejszemu zaznaczeniu położenia wskazówki). Natomiast poleciało mi całkiem ustawienie ciśnienia oleju (wskazówka obrócona o 180 st. po podaniu zasilania, oraz miałem 30 kmh i 1,5 tys. obrotów po podaniu zasilania :)

Wskazówkę ciśnienia oleju trzeba po prostu zdjąć i metodą prób i błędów ustawić w dobrej pozycji tak, aby po odpaleniu auta wskazywała mniej więcej połowę skali (oczywiście przy założeniu, że wcześniej też tak pokazywała - ten wskaźnik i tak jest zero/jedynkowy - pokazuje ciśnienie albo nie, a nie jest płynny).

Co do obrotów - tu przydaje się odczyt z OBD, sprawdzamy wskazanie i korygujemy wskazówkę. Podobnie z prędkościomierzem - test drive z OBD i korekta.

Po takiej kalibracji przykręcamy szybkę i składamy zegary jak na filmiku.

Efekt końcowy:
Obrazek

Ściemnianie działa bez problemów.

Re: [fotomanual] Wymiana podświetlenia deski rozdzielczej na LED

: 2015-03-18, 10:34
autor: Robo21
:clap: :clap: :clap:
Brawo

Re: [fotomanual] Wymiana podświetlenia deski rozdzielczej na LED

: 2015-03-18, 10:56
autor: resetx
Obrazek

Re: [fotomanual] Wymiana podświetlenia deski rozdzielczej na LED

: 2015-03-18, 13:14
autor: decania
Nie za jasne w nocy?

Re: [fotomanual] Wymiana podświetlenia deski rozdzielczej na LED

: 2015-03-18, 13:54
autor: boris
tej, Radek weź coś kiedyś zrób na odwal :-D

Re: [fotomanual] Wymiana podświetlenia deski rozdzielczej na LED

: 2015-03-18, 14:03
autor: Rad-T
Nie za jasne w nocy?
to już rzecz gustu, ja lubię wyraźne i jasne zegary, poza tym zawsze można przykręcić pokrętęłko :)

Re: [fotomanual] Wymiana podświetlenia deski rozdzielczej na LED

: 2015-03-18, 14:06
autor: resetx
explopedia? szykujesz migracje? :roll:

Re: [fotomanual] Wymiana podświetlenia deski rozdzielczej na LED

: 2015-03-18, 14:10
autor: Rad-T
od dawna mam ten adres :D
czas zacząć zarabiać na moich manualach :D wiesz.. płatne działy, dostęp na smsa itd - to modne ostatnio :D

Re: [fotomanual] Wymiana podświetlenia deski rozdzielczej na LED

: 2015-03-18, 14:36
autor: resetx
ahh tak to sobie wymyśliłeś... :D

Re: [fotomanual] Wymiana podświetlenia deski rozdzielczej na LED

: 2015-03-18, 20:49
autor: łysy lkt80
mam pytanko ile ta cała operacja zajęła czasu?bo wydaje sie czasochłonna?

Re: [fotomanual] Wymiana podświetlenia deski rozdzielczej na LED

: 2015-03-18, 23:21
autor: Adrian
Ciekawe z jakimi rezystorami żarówki kupiłeś czy te które wytrzymują 12V czy te które wytrzymują napięcie w instalacji samochodu, tak za 2-3 tygodnie się przekonasz ;)
Ja wrzucałem u siebie led'y na taśmie do tego co sprzedałem i zdały egzamin, a do aktualnego wrzucę tradycyjne żarówki (jeżdżą i czekają w schowku), ale jeszcze 3 świecą więc poczekam :-P

Re: [fotomanual] Wymiana podświetlenia deski rozdzielczej na LED

: 2015-03-19, 09:58
autor: Rad-T
Ciekawe z jakimi rezystorami żarówki kupiłeś czy te które wytrzymują 12V czy te które wytrzymują napięcie w instalacji samochodu, tak za 2-3 tygodnie się przekonasz ;)
oczywiście, że wstawiłem najgorszy chłam i nie przystosowane do zasilania samochodowego - przykutwiłem :P i to są żarówki z podświetlania szafek kuchennych :P

nie mierz wszystkich swoją miarką Adrian. :D

Re: [fotomanual] Wymiana podświetlenia deski rozdzielczej na LED

: 2015-03-19, 11:33
autor: MirEx68
oczywiście, że wstawiłem najgorszy chłam i nie przystosowane do zasilania samochodowego
:shock: Tego to bym się nie spodziewał, a jednak :-D :-P :-D :-P :-D :-P

Re: [fotomanual] Wymiana podświetlenia deski rozdzielczej na LED

: 2015-03-19, 11:59
autor: Adrian
Chłam nie chłam napiszą, że do motoryzacji a rezystory dają takie, że żarówka nie wytrzymują, naprawdę warto na to zwrócić uwagę.