znalazlem te art.
http://archiwum.automotoserwis.com.pl/a ... swiece.htm
cytat:
"Wartość napięcia podawanego na świecę zapłonową zależy od parametrów cewki zapłonowej i budowy układu zapłonowego:
- w układach zapłonowych wytwarzających maksymalne napięcie wtórne poniżej 25 kV, np. akumulatorowych lub tranzystorowo-cewkowych, występujących w samochodach starszej generacji, zaleca się stosowanie świecy zapłonowej o zmniejszonym odstępie elektrod o 0,1Ö0,2 mm; odstęp ten nie może być jednak mniejszy niż 0,6Ö0,7 mm (zaleca się stosowanie ăna gazieÓ szczeliny 0,6 mm, jeżeli producent samochodu przewidział w instrukcji obsługi szczeliny do 0,8 mm oraz do 0,9 mm przy szczelinach większych niż 0,9 mm)
- w układach zapłonowych wytwarzających maksymalne napięcie wtórne powyżej 25 kV, z reguły elektronicznych, świeca zapłonowa może pozostać taka sama; gdy zalecany odstęp między elektrodami świecy jest większy niż 1,1 mm, trzeba użyć świecy o mniejszym odstępie
Zaleca się stosowanie świec z jedną lub maksymalnie dwoma elektrodami bocznymi, by zminimalizować opory rozprzestrzeniania się płomienia początkowego w komorze spalania.
Wymiana świec zapłonowych z rdzeniem miedzianym powinna być dokonywana co 15 tys. km przebiegu pojazdu, a dla świec z rdzeniem platynowym - co 40 tys. km przebiegu. "
http://www.auto-swiat.pl/wydania,Goraca ... 329,1.html
"
Aby skompensować większe zapotrzebowanie na napięcie, wystarczy zmniejszyć odstęp elektrod w przypadku małych odstępów np. z 0,8 na 0,7 mm, czyli o 0,1 mm, natomiast przy większych odstępach np. z 1,1 na 1,3 mm, czyli o 0,2 mm. Mieszanka powietrza z LPG spala się wolniej, co wiąże się z dużo wyższymi temperaturami w komorze spalania."
http://www.swiatmotoryzacji.com.pl/inde ... ytaj&id=40
"........... Ratunek w takich sytuacjach przynosi zazwyczaj znaczne zmniejszenie odstępu między elektrodami świecy, a tym samym i grubości warstwy, przez którą musi się przebić iskra. Sposób taki trzeba jednak traktować jako rozwiązanie doraźne, gdyż im przerwa miedzy elektrodami mniejsza, tym mniej pewny również zapłon mieszanki.
Gdy zatem świece wykazują już symptomy zużycia należy bezwzględnie wymienić je na nowe, a jeśli pomimo tego silnik wciąż nie chce pracować jak należy, trzeba koniecznie zająć się przewodami wysokiego napięcia. To bowiem właśnie one najczęściej są winne, iż napięcie na świecach nie osiąga odpowiednio wysokiej wartości. Przyczyna tego są przebicia izolacji, lub tylko jej osłabienie skutkujące jednak "ucieczką" prądu, a w przewodach z rdzeniem węglowym dodatkowo naturalny proces jego "wypalania" powodujący wzrost oporności przewodów i również spadek napięcia.
..............."