Rejestracja na forum została wyłączona. Obecnie forum pełni rolę archiwum wiedzy zebranej na przestrzeni lat.

Ząbkowanie

Moderatorzy: starwind, resetx, Hubi

Awatar użytkownika
bondek
Posty: 771
Rejestracja: 2007-08-08, 11:09
Lokalizacja: Nie z tej ziemi :)
Model Explorera: Ex'98 4,0 U2

Ząbkowanie

2012-03-31, 23:13

Od jakiegoś czasu samochód co raz głośniej się toczy, właściwie buczy.
Mam na myśli hasały dobiegające z przodu.
Postanowiłem się zając sprawą. I co się okazało u wulkanizatora? Ząbkowanie!
Więc zacząłem zagłebiać temat, wrzucam linka, ponieważ podejrzewam, że nie tylko ja mam z tym problem:
http://www.opony.com.pl/artykul/zabkowanie-opon/?id=116
No i mam pytanie do tych, którzy już ten temat przerobili: czy tegularna (np. co pół roku) zamiana przednich kół może rozwiązać problem?
Zamiast koła zapasowego.. KOŁO BLUESA :)

Awatar użytkownika
anton
Posty: 258
Rejestracja: 2011-02-27, 10:06
Lokalizacja: Warszawa

Re: Ząbkowanie

2012-04-01, 09:39

to ciekawe, też mam taki efekt myślałem że to zużywające się piasty ,a tu być może właśnie ząbkowanie ,muszę pozamieniać ,jestem ciekaw czy zmiana jest odczuwalna od razu,czy opony muszą się dotrzeć ???

Awatar użytkownika
QDLATY
Posty: 1288
Rejestracja: 2008-05-16, 09:22
Lokalizacja: Wołomin

Re: Ząbkowanie

2012-04-01, 09:42

der Bondziu :-) przecież mówiłem Tobie na imprezie, że to głównie zależy od samej opony...
miękka mieszanka będzie bardziej podatna na tego typu wycinanie niż twardy turystyk ;-)
no i jeszcze ten agresywny styl jazdy! :-P szybkie łuki i hamowanie w skręcie :-D :albino:

pablooo4
Posty: 337
Rejestracja: 2010-12-09, 12:30
Lokalizacja: LIDZBARK

Re: Ząbkowanie

2012-04-01, 13:45

Od jakiegoś czasu samochód co raz głośniej się toczy, właściwie buczy.
Mam na myśli hasały dobiegające z przodu.
Postanowiłem się zając sprawą. I co się okazało u wulkanizatora? Ząbkowanie!
Więc zacząłem zagłebiać temat, wrzucam linka, ponieważ podejrzewam, że nie tylko ja mam z tym problem:
http://www.opony.com.pl/artykul/zabkowanie-opon/?id=116
No i mam pytanie do tych, którzy już ten temat przerobili: czy tegularna (np. co pół roku) zamiana przednich kół może rozwiązać problem?
u mnie jest identycznie. mam założone zimówki i teraz w cieplejsze dni jest już słyszalne "wycie" opon. sprawdzałem i tak. ząbkowane oponki.

jeszcze jeżdżę, ale powiem szczerze zaczyna mnie troszkę denerwować wycie.
pablooo4

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: Ząbkowanie

2012-04-01, 13:51

na ząbkowanie dobre są gryzaki wcześniej schłodzone w lodówce, ewentualnie w aptece można kupić maść schładzającą :)

aaaa... to nie o takim ząbkowaniu mówimy ? :D
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

pablooo4
Posty: 337
Rejestracja: 2010-12-09, 12:30
Lokalizacja: LIDZBARK

Re: Ząbkowanie

2012-04-01, 16:07

:grin: :grin: :grin: :grin: :grin:
pablooo4

Klubowicz karolb863
Klubowicz
Posty: 2570
Rejestracja: 2009-12-26, 11:17
Lokalizacja: Poznań
Model Explorera: był II OHV,jest SOHC

Re: Ząbkowanie

2012-04-01, 16:11

to chyba "normalne",jak jeździłem na "zwykłych" michelinach nie był problemu,jak założyłem nowe A/T problem się zaczął,regulowałem geometrię chyba pięć razy-bez efektu,więc co trzy cztery miesiące zamieniam koła miejscami-prawe z lewym,a co pół roku przód z tyłem,trochę to upierdliwe,ale dzięki temu wszystkie opony są równo zużyte i nie są poząbkowane.
tel. 606414212

Awatar użytkownika
ulek
Posty: 673
Rejestracja: 2009-03-09, 06:14
Lokalizacja: Chudaczewko

Re: Ząbkowanie

2012-04-01, 16:39

już kiedyś była rozmowa na podobny temat i nawet wtedy wklejałem fotkę z instrukcji od forda jak oni zalecają przekładki.

http://www.explorerfanklub.org.pl/forum ... 4046#64046
pozd. Michał tel: + 4 8 8 8 9 7 8 8 2 4 4 lub irlandzki w razie W +3 5 3 8 9 4 1 0 5 0 3 0

Awatar użytkownika
bondek
Posty: 771
Rejestracja: 2007-08-08, 11:09
Lokalizacja: Nie z tej ziemi :)
Model Explorera: Ex'98 4,0 U2

Re: Ząbkowanie

2012-04-01, 17:30

Odpowiadam hurtowo na Wasze sugestie.
1. Ząbkowanie dotyczy tylko przednich kół (BF T/A) więc raczej nie są to miękkie opony.
2. Oba przednie koła są równo wyząbkowane.
3. Ciśnienie OK (2,4) opony zużywają się równomiernie.
4. Geometria ostatnio była robiona nader dużo razy z powodu wymiany magla, potem wahaczy, potem końcówek drążek.

Dlategogo skłaniam się do opinii (cytat): "Ząbkowanie dotyczy także opon eksploatowanych na autach wysokich osiągów z napędem na cztery koła. W tym przypadku mamy do czynienia z dużą masą aut, dużą mocą i dużymi momentami obrotowymi przy napędzaniu kół oraz przy hamowaniu. W związku, z czym na bieżnik opon działają duże siły tarcia mogące powodować silniejsze podcieranie klocków bieżnika."

Dlatego zamierzam zamienić lewe i prawe przednie koło, więc będą odwotnie się kręcić, niż dotychczas. Spodziewam się, że bieżniki same się wyrównają.
Pozostaje jedynie pytanie: ile (km) to może potrwać :roll:
Zamiast koła zapasowego.. KOŁO BLUESA :)

Awatar użytkownika
Klubowicz MirEx68
Klubowicz
Posty: 2850
Rejestracja: 2009-12-28, 01:21
Lokalizacja: St. Gierałtów
Model Explorera: II OHV 96 156KM

Re: Ząbkowanie

2012-04-01, 17:36

Pozostają jeszcze amortyzatory, one też po części wpływają na takie objawy, o tym jednak chyba nikt nie pisze.
tel. 723810754 chcesz się dodzwonić napisz wcześniej SMS-a, w wolnej chwili oddzwonię.

Awatar użytkownika
bondek
Posty: 771
Rejestracja: 2007-08-08, 11:09
Lokalizacja: Nie z tej ziemi :)
Model Explorera: Ex'98 4,0 U2

Re: Ząbkowanie

2012-04-01, 17:42

No właśnie zapomniałem jeszcze powiedzieć o amorach :lol:
Wymienione na zmotane (przedłużone) :lol:
Dlatego zupełnie wykluczam zawieszenia, geometri, wady (złej jakości) opony.

Jedyne co mi przychodzi do głowy, to, że "ten typ tak ma", duże koła nienapędzane (mam zmotane BWM). W dodatku mimo podniesienia nie stronie od sportowej jazdy :evil:
Ostatnio zmieniony 2012-04-01, 17:43 przez bondek, łącznie zmieniany 1 raz.
Zamiast koła zapasowego.. KOŁO BLUESA :)

Awatar użytkownika
Klubowicz MirEx68
Klubowicz
Posty: 2850
Rejestracja: 2009-12-28, 01:21
Lokalizacja: St. Gierałtów
Model Explorera: II OHV 96 156KM

Re: Ząbkowanie

2012-04-01, 19:47

nie stronie od sportowej jazdy
No i to chyba tutaj trzeba szukać przyczyny "ząbkowania".
tel. 723810754 chcesz się dodzwonić napisz wcześniej SMS-a, w wolnej chwili oddzwonię.

Klubowicz karolb863
Klubowicz
Posty: 2570
Rejestracja: 2009-12-26, 11:17
Lokalizacja: Poznań
Model Explorera: był II OHV,jest SOHC

Re: Ząbkowanie

2012-04-02, 10:59

próbowałem jeździć delikatnie-nic nie daje,geometria ok amortyzatory nowe też ok, a opony ząbkują,rozmawiałem z kolegą który jeździ Nissanem Pick-up(wygląda jak Navara) i ma ten sam problem, z tego co mówił,a prowadzi serwis 4x4 jest to dość popularna dolegliwość samochodów 4x4
Jak pracowałem w serwisie Volvo to dość popularne było ząbkowanie opon tylnej osi w volvo s80.
tel. 606414212

pablooo4
Posty: 337
Rejestracja: 2010-12-09, 12:30
Lokalizacja: LIDZBARK

Re: Ząbkowanie

2012-05-09, 10:49

no u mnie jest jasne. opony zmienione i bez różnicy. łóżysko na 99%. daje opór przy kręceniu kołem
pablooo4

Awatar użytkownika
Robert Kamyk
Posty: 3073
Rejestracja: 2009-04-10, 20:07
Lokalizacja: Warka
Model Explorera: BRAK

Re: Ząbkowanie

2012-05-09, 11:20

:-) w moim przypadku przełożenie kół sprawdziło się, hałas ucichł ... a miałem wymieniać piastę ;-)
Za późno...
Obrazek
... jest dopiero po śmierci...

Fon: 508212090
Robert

Wróć do „WARSZTAT”