Rejestracja na forum została wyłączona. Obecnie forum pełni rolę archiwum wiedzy zebranej na przestrzeni lat.
Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-07-12, 21:33

Zatem nierównej walki ciąg dalszy. Głowica od strony kierowcy zwalona, całkowicie drożna.

Obrazek

Wszystko wskazuje na to, że problemy ze smarowaniem pojawiły się już wcześniej, a teraz dopiero wyszły na światło dzienne. Czwarta podstawka wałka jak i sama panewka, ma widoczny szlif, a nie sądze aby 3 minuty pracy silnika i potem kilkukrotne próby kręcenia samym rozrusznikiem mogły spowodować takie zmiany.

Obrazek

Obrazek

Po zdjęciu łańcuchów - widok na górny wałek i tą blaszkę - wszystko na swoim miejscu.

Obrazek

Obrazek
Ostatnio zmieniony 2013-07-12, 21:37 przez Rad-T, łącznie zmieniany 1 raz.
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-07-12, 21:36

Cholerka, że nigdzie nie mogę znaleźć diagramu smarowania i jak są poprowadzone kanały olejowe. Bo patrząc od przodu bloku wygląda to tak, że kanał który daje odczyt na czujnik (poziomy idący w prawo) jest równocześnie zasilaniem tej felernej głowicy (skośny kanał idący w górę. Ale jak to możliwe, że ciśnienie pokazuje na czujniku 1,5-1,8 bara, a na głowicę nie idzie gram oleju ?

Obrazek
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

frankotech
Posty: 306
Rejestracja: 2010-06-20, 21:10
Lokalizacja: zach-pom

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-07-12, 23:02

Witam,

Czy możesz zrobić zdjęcie gdzie walił olej?

Awatar użytkownika
Hubi
Posty: 4159
Rejestracja: 2007-08-14, 13:07
Lokalizacja: Warszawa/Świnoujście
Model Explorera: EX I 1994 hotwheels

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-07-13, 18:50

update z ostatniej chwili - leci, leci, leci :) a za cholerę nie wiemy dlaczego teraz kanały nagle się zrobiły drożne :P

niestety jedna głowica już zerwana, więc już nie ma odwrotu - Radek musi rwać drugą, a co za tym idzie znowu silnik musi być wyciągnięty z auta.
w EXI nie ma rzeczy trudnych - czasem tylko są czasochłonne :chillout: 517015460

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-07-13, 18:58

Dziś działy się cuda... olej pojawił się na bloku. W pełnym strumieniu.

Wcześniej zdemontowałem tylko wałek rozrządu drugiej głowicy, żeby zawory nie robiły kolizji podczas prób i odkręcaliśmy zębatki wałka górnego, żeby wyjąć kasetę i łańcuch.

Opisane elementy:
Obrazek

Popychacze, etc opisane i ustawione w układzie z silnika.
Obrazek

Sprawdziłem też fizycznie drucikiem, a potem kablem (średnica zbliżona do otworu kanału olejowego) drożność kanału olejowego. Potwierdziły się moje wcześniejsze opisy przebiegu kanałów. Kanał zasilający głowicę po stronie kierowcy krosuje się z kanałem od czujnika ciśnienia oleju. Od przodu ten kros kanałów ma wyjście z bloku i zamyka go cycek prawego ślizgu pionowego łańcucha. Dzięki temu mogłem sprawdzać naocznie przejście drucika oraz kabelka, a potem w ten sposób sprawdzaliśmy też drożność poszczególnych kanałów. Zarówno drucik jak i kabelek teoretycznie niczego nie wypchnęły. Ale po tych działaniach olej powrócił na trefną stronę.

Przepychanie kanałów drucikiem
Obrazek

No to kręcimy najpierw przy zdjętym ślizgu i otwartym kanale przednim:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=NzI5tAXIoSg[/youtube]

Zakładamy ślizg zamykając wyjście kanału i ściągamy czujnik ciśnienia oleju:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4xE7GDBJgy8[/youtube]

Czas zatem ostatecznie puścić ruch oleju na głowicę i .... jest...:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4bZvYhL3O18[/youtube]

Ale to było na starym ślizgu zatykającym kanał, na nowym... też jest :)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0YgMsTeC2rA[/youtube]

I teraz powiedzcie... skąd się pojawił tam olej ???
Nie wypadł żaden syf w trakcie przepychania, nie wypadł żaden syf z kanału czujnika (po to łapaliśmy olej w pudełko). Jedyna myśl, która mi nie daje spokoju to górny wałek. Czy on ma określoną pozycję montażu ? Żaden manual o tym nie pisze, ale może w określonej pozycji (oczywiście chodzi mi o ruch obrotowy) nie podaje ciśnienia na kanał ?

Podziękowania znowu dla Adama i Huberta za dzisiejszą pomoc.

Póki co silnik wylatuje z komory, jutro go wyciągam. Głowica w poniedziałek jedzie na planowanie, resztę poczyszczę i zacznę składanie. Następnie na stojaku silnik zaleję olejem i spróbuję kręcenia wietrarką/kluczem udarowym elektrycznym i sprawdzę ponownie dystrybucję oleju. Martwi mnie trochę to nagłe pojawienie się oleju, bo nadal nie znam bezpośredniej przyczyny kłopotów.
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

frankotech
Posty: 306
Rejestracja: 2010-06-20, 21:10
Lokalizacja: zach-pom

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-07-13, 19:03

Obrócona i nieszczelna panewka puszczała olej nie tam gdzie trzeba.

Pewnie wskaźnik ciśnienia oleju pokazywał niepokojące objawy już dawno - o ile nie jest 0 1...

Poróbcie Panowie więcej zdjęć bo oprócz gównianych łańcuchów to jeszcze niedopracowane smarowanie jest przyczyną wywalania rozrządu w naszych silnikach.

Pozdrawiam

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-07-13, 19:04

Pewnie wskaźnik ciśnienia oleju pokazywał niepokojące objawy już dawno - o ile nie jest 0 1...
Hmm wskaźnik jest szczegółowy - po to założony jest dodatkowy zegar i zamieniony seryjny czujnik i nie wzbudzał żadnych podejrzeń swoimi wskazaniami...
Obrócona i nieszczelna panewka puszczała olej nie tam gdzie trzeba.
OK czyli rwać wałek górny jak będę miał silnik na wierzchu jak rozumiem ?
Poróbcie Panowie więcej zdjęć
ok których elementów ? :)
Ostatnio zmieniony 2013-07-13, 19:06 przez Rad-T, łącznie zmieniany 2 razy.
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

Awatar użytkownika
Hubi
Posty: 4159
Rejestracja: 2007-08-14, 13:07
Lokalizacja: Warszawa/Świnoujście
Model Explorera: EX I 1994 hotwheels

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-07-14, 09:23

Obrócona i nieszczelna panewka puszczała olej nie tam gdzie trzeba
obrócona panewka od czego? od wałka rozrządu? Ten wałek nie był ruszany, a tym bardziej jakakolwiek panewka. Jedynie co to były do niego montowane nowe koła zębate.

Gdyby coś jednak było z panewką nie tak, to jak wyjaśnić olej na lewej głowicy i jego jednoczesny brak na prawej? Co i jak miałoby tam być zepsute?
Pewnie wskaźnik ciśnienia oleju pokazywał niepokojące objawy już dawno - o ile nie jest 0 1...
tak jak pisał Radek, zegar nie jest "zero-jedynkowy" i pokazuje dokładne odczyty. Radek już wcześniej o nim pisał
Bo patrząc od przodu bloku wygląda to tak, że kanał który daje odczyt na czujnik (poziomy idący w prawo) jest równocześnie zasilaniem tej felernej głowicy (skośny kanał idący w górę. Ale jak to możliwe, że ciśnienie pokazuje na czujniku 1,5-1,8 bara, a na głowicę nie idzie gram oleju ?
Wskaźnik nie podawał i wciąż nie podaje żadnych niepokojących wyników.
W tej chwili kanał, który podaje olej do miernika jest w pełni drożny i przepuszcza olej kanałem, który zasila głowicę.

Poróbcie Panowie więcej zdjęć bo oprócz gównianych łańcuchów to jeszcze niedopracowane smarowanie jest przyczyną wywalania rozrządu w naszych silnikach
tylko jakie fotki i w jakim celu? przecież nie opracujemy lepszej technologii smarowania rozrządu w tym silniku. Szukaliśmy przyczyny nagłego braku smarowania na jednej z głowic i mam nadzieję, że problem został spłukany ;)

trzeba będzie jeszcze sprawdzić, przy okazji ponownego rozbierania silnika zawartość smoka na pompie oleju - może tam znajdziemy naszego winowajcę. Po tym całym dłubaniu i gmeraniu w kanałach kto wie gdzie to coś spłynęło :)

Awatar użytkownika
Hubi
Posty: 4159
Rejestracja: 2007-08-14, 13:07
Lokalizacja: Warszawa/Świnoujście
Model Explorera: EX I 1994 hotwheels

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-07-14, 09:45

swoją drogą Radek tak sobie myślę, że trzeba spróbować tak kłaść silikon, żeby raczej wyłaził na zewnątrz lub wcale, bo tutaj ewentualnych kandydatów do zatkania przewodów olejowych to masz na kilometry ;) :P

Obrazek

choć nie wiem czy to jest wykonalne ;)

Mirek358
Posty: 786
Rejestracja: 2008-05-22, 11:49
Lokalizacja: Bytom

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-07-14, 10:57

Co do silikonu,to po samej krawędzi można posmarować i wyjdzie na zewnątrz.Co do braku ciśnienia na jednej z głowic,może powinien silnik być uruchomiony na zimno,do momentu pojawienia się oleju w całym układzie.Dobrze poskładany,brak otworów na wypływ powietrza.Zapowietrzony układ.Ale to moja teoria.Życzę powodzenia. :-)
Mirek
kom:502670032

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-07-14, 21:16

Dobrze poskładany,brak otworów na wypływ powietrza.Zapowietrzony układ.Ale to moja teoria.Życzę powodzenia. :-)
jak już pisałem wyżej, silnik był wielokrotnie kręcony przy zdjętych pokrywach, poza tym kanał, który zasila felerną głowicę jest skrosowany z kanałem od czujnika ciśnienia oleju, który pokazywał prawidłowe wskazania :)

A wracając do konkretów :)
Dzisiaj silniki wyjechał z auta... znowu :D

Zdjęta druga głowica, obydwie jadą na mycie, planowanie i wymianę uszczelniaczy.
Obrazek

Zdemontowałem też wałek (jackshaft). Bez widocznych śladów szlifu czy uszkodzeń.
Zarówno przód jak i tył.
Obrazek

Obrazek

Panewki również na swoim miejscu, ustawione idealnie na kanały olejowe, nie wyglądają na takie, coby miały mieć przygodę z okręceniem. Oznaczałoby to, że wałek chodziłby na sucho, a na taki nie wygląda.

Obrazek

Dolna dziurka to kanał olejowy zasilający przód silnika, czujnik ciśnienia oleju oraz odnogę tego głównego kanału, czyli wyjście na głowicę. A zatem jeśli okręciła by się panewka, zasilania w olej nie miał by czujnik ciśnienia, oraz przód silnika.

Panewka tylna
Obrazek

Drobne ślady "czegoś" ma tylny dystans wałka:
Obrazek

Zdjąłem też ponownie miskę i smok pompy oleju, żeby sprawdzić czy jakiś syf tam nie zlądował. Miska czysta, olej czysty, w smoku tylko jakieś coś podobnego do żyłki wędkarskiej - sprężyste i plasticzane, ale malutkie.

Obrazek

a zatem wszystko wskazuje, że jednak kanał był po prostu zaczopowany czymś, czego nie wyłapałem w trakcie przepychania i późniejszych prób olejowych... tak sobie tłumaczę :D

Od wtorku zatem składanie, potem znowu próba olejowa i może w końcu sobie pojeżdżę struclem :)
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

Moderator Kojot
Moderator
Posty: 4526
Rejestracja: 2010-12-06, 16:21
Lokalizacja: warszawa

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-07-14, 21:28

to teraz moja teza :-D : ziłka to kawałek rekawiczki fachowcy sie brzydzą nimi :-P :mrgreen: nie miałeś zatkanego kanału tylko zapowietrzony ;-) i troche tzreba było żeby oleum pchneło ;-) a dwa przy wkręconych napinaczach i skręceniu całości banki powietrza nie miały jak ucieć ;-) więc teraz druga strona medalu : będziesz miał fajne głowice które teraz pykną drugie tyle ba i jeżeli zrobisz zawory to twój motor zacznie kręcić jak nowy :-)

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-07-14, 21:43

Kojocie uwierz mi, że silnik był wielokrotnie kręcony już przy otwartych pokrywach i otwartych kanałach, jeśli byłoby to powietrze to dawno miałoby jak uciec. Chociażby permanentnie otwartym kanałem od patyczka. Poza tym kanał czujnika ciśnienia i zasilania głowicy są połączone i odcinek w bloku do głowicy jest bardzo krótki, więc miałoby jak się odpowietrzyć :) dlatego ni cholery mi ta teoria nie pasuje.

Żyłka była zbyt sztywna jak na rękawiczkę :) robię w cienkich chirurgicznych, więc jeśli już dostałaby się do układu to była by śliska i wątła jak silikon :D
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

Moderator Kojot
Moderator
Posty: 4526
Rejestracja: 2010-12-06, 16:21
Lokalizacja: warszawa

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-07-14, 22:06

to nie pocelowałem :-D z teorią ;-) :-D

frankotech
Posty: 306
Rejestracja: 2010-06-20, 21:10
Lokalizacja: zach-pom

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-07-14, 22:32

Witam,

Na zdjęciach i filmach wszystko jest widoczne.

Jeszcze mnie bardzo interesuje to wylewanie się oleju przez wałek.

Czy możesz pokazać na zdjęciu dokładnie którędy wyciekał olej?

Czy podczas wymiany rozrządu płytka dociskowa wałka (jackshaft) była ruszana?

Olej pojawił się tak od razu po ściągnięciu głowicy czy po czyszczeniu/sprawdzaniu kanałów?

Jak wyglądała uszczelka pod głowicą w okolicy kanału olejowego?


Najważniejsze, że jest smarowanie - najgorsze, że nie wiadomo do końca dlaczego.
Wszystko możliwe, że był jakiś paskud który przytkał kanał.
Wskaźnik mógł wyłapać takie zdarzenie, jakąś nagłą zmianą lub skokiem ciśnienia ale trzeba by było akurat w tym momencie patrzyć na zegar...

Silikon można położyć tak aby nie wychodził do wewnątrz - tak robią szklarze jak montują szyby w autach np. czołowe.
Nacina się dozownik nie w poprzek tylko wzdłuż i jedną ściankę. Nakładany silikon ma z jednej strony cieńszą a z drugiej grubszą warstwę (coś o przekroju trójkąta). Trzeba tylko poćwiczyć na jakimś modelu.

Pozdrawiam

Wróć do „ROZRZĄD SOHC”