Rejestracja na forum została wyłączona. Obecnie forum pełni rolę archiwum wiedzy zebranej na przestrzeni lat.
frankotech
Posty: 306
Rejestracja: 2010-06-20, 21:10
Lokalizacja: zach-pom

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-09-23, 09:44

Witam,

Cylindry dajesz do honowania, szlifowania , wyrównania powierzchni?
Przy montażu nowych pierścieni sprawdź jak pasują w cylindrze.
W górnej części (od głowicy) powstaje taki "garb", warto go zlikwidować i pojedynczo sprawdzać pierścienie jak zachowują się na zamku zarówno na tłoku jak i cylindrze.
Jeżeli będzie za duży to podpiłowuje się lekko pilniczkiem (płaskim) ale zamontowanym w imadle i ściskając pierścień delikatnie go szlifujesz aby bardziej się zamykał.

Pozdrawiam

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-09-23, 10:02

zastanawiałem się nad honowaniem, ale powierzchnia cylindrów jest w bardzo dobrym stanie... przynajmniej wizualnym - dawałem fotki na których widać wyraźne ślady fabrycznego honowania jeszcze.

Na pierścienie zwrócę uwagę - dzięki za cenną wskazówkę.
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

frankotech
Posty: 306
Rejestracja: 2010-06-20, 21:10
Lokalizacja: zach-pom

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-09-23, 10:28

Zwróć uwagę na koniec cylindra przy głowicy czy nie ma tam rantu.
Nowy pierścień będzie się stykał i zostanie mocniej ściśnięty co może doprowadzić do jego pęknięcia - po krótkim czasie pracy silnika.

Pozdrawiam

Awatar użytkownika
Moderator Jankes
Moderator
Posty: 3111
Rejestracja: 2007-12-08, 19:37
Lokalizacja: Chicago/Kraków
Model Explorera: Każdy
Kontakt: Strona WWW

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-10-02, 02:53

Radek, nie wiem czy przysnąłeś sobie podczas pracy ale jakiś "update" by się nam przydał...
Yankee Kustoms
Chicago, Illinois

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-10-04, 09:06

usnąłem :P zima idzie i szykuję się do snu :D

nic się nie dzieje w temacie to i updatu nie ma. Póki co usuwam lewe powietrze w mieciu, bo jeździć czymś trzeba.

Plan jest złożyć silnik z głowicami w weekend, ale zobaczymy czy będę miał tyle czasu.
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-10-05, 20:31

w końcu jakiś ruch w interesie, silnik zaczyna powoli przypominać znowu... silnik :D

Zacząłem od tematu, który mnie najbardziej stresował czyli pierścienie. laboratorium przygotowane, manuale pod ręką, można działać.

Obrazek

Pierścienie są tak sprytne pakowane, aby nie pomylić, który jest do czego.

Obrazek

Pierścienie należy zakładać tak, aby zamki były w różnych miejscach. Na przykład w ten sposób:

Obrazek

Pierścień D to ten najniżej położony na tłoku - czyli olejowy. Składa się on z jednego pierścienia a'la siateczka i dwóch cienki pierścieni centrujących (oznaczenie C). Są one na tyle miękkie, że spokojnie założymy je palcami. Najpierw siateczkowy, potem dolny naprężający i następnie górny. Zamek siateczkowego ustawiamy naprzeciw "przodu" silnika, naprężające zamkami też porozstawianymi na kątach.

Obrazek

Następny pierścień to już pierścień kompresyjno-zgarniający (na rysunku B), stosunkowo miękki ale bez szczypcy już się nie obejdzie. WAŻNE - pierścień ma oznaczenie TOP na jednej stronie i przy zakładaniu musi on być zwrócony ku górze tłoka.

Obrazek

Ostatni pierścień - kompresyjny - cholernie sztywny i ciężki do założenia. Teoretycznie nie ma oznaczeń co do góry i dołu, ale wg. manuali są wersje z oznaczeniem. Ja u siebie wszystkie założyłem napisami do góry :)

Pierścienie nałożone, jeszcze tylko 5 tłoków :)

Obrazek

Czekają gotowe na swoją kolej.

Obrazek

Składanie całości należy zacząć od wstawienia wału korbowego na swoje miejsce. A skoro tak to i czas na panewki. Zakładamy je na sucho pilnując czystości na każdym kroku. Nie wbijamy ich na siłę, nie wstukujemy młotkiem.

Obrazek

Po wsadzeniu panewek smarujemy je albo specjalnym smarem montażowym, albo ostatecznie świeżym olejem silnikowym. Zakładamy wał korbowy.

Obrazek

W zestawie panewek DNJ jest różnica w jednej panewce od stopy wału nr.3. W ori silniku obydwie panewki (zarówno podstawy jak i stopki) są takie same - z rowkiem olejowym po środku. W DNJ tylko podstawa ma rowek natomiast stopka jest jak inne panewki - tylko z nacięciem do smarowania.

Obrazek

Po osadzeniu wału, czas na stopki - przed założeniem stopy od strony koła zamachowego (tył silnika) należy posmarować płaszczyznę silikonem oraz narożnik.

Obrazek

Śruby od mocowania wału przykręcamy momentem 97 Nm, zaczynając od środkowych mocowań. Kręcimy wałem sprawdzając czy nie stawia nieprzewidzianych oporów.

Czas na panewki korbowodów.

Obrazek

Zanim jednak je założymy warto poświęcić czas na zamontowanie nowych szpilek od korbowodów. Są tak mocno pasowane, że trzeba prasy albo dobrego imadła, aby je wstawić na swoje miejsce. Przed wprasowaniem smarujemy dostarczonym ze śrubami smarem.

Obrazek

Teraz można zacząć pracę z tłokami i panewkami. Panewki ponownie zakładami na sucho. Pasują tylko w jednej pozycji więc nie powinno być problemu. Następnie przygotowujemy się do wsunięcia tłoka do cylindra. Po pierwsze znowu trzeba zabezpieczyć szpilki od korby, żeby nie porysowały cylindra i wału. Po drugie bierzemy ściskacz do pierścieni, smarujemy olejem, podobnie jak cały tłok i pierścienie. Zakładamy ściskacz krawędzią z wypustkami od dołu (one będą się opierały na bloku silnika, dzięki temu ściskacz nam nie wpadnie do cylindra). Ściskacz zakładamy w miarę blisko pierścieni, żeby nie było dużo pchania w samym ściskaczu. Przed wsunięciem tłoka do cylindra, cylinder smarujemy cały olejem. Oczywiście wszystko nadal w warunkach sterylnych :) Wał ustawiamy w pozycji najniższej dla pierwszego tłoka.

Bierzemy nasz zestaw ściskacz z tłokiem i wsuwamy w cylinder. Ściskacz opiera się o blok. Trzonkiem drewnianym młotka delikatnie wstukujemy tłok do cylindra. Jeśli napotkamy jakikolwiek opór - cofamy operację i sprawdzamy powód. Odpukać u mnie poszło bardzo grzecznie i podręcznikowo.

Obrazek

I tłok już na swoim miejscu.

Obrazek

Po wsunięciu tłoka na miejsce, przygotowujemy stopkę od korby, zakładamy panewkę, i nakładamy stopkę na korbę, smarując wcześniej panewkę dolną i górną oraz wałek olejem.
Zakładamy nakrętki i przykręcamy momentem 20Nm.

Przekręcamy wałem i ustawiamy go w znowu tak, aby łatwo było wsunąć tłok 2.

I lecimy tak z każdym tłokiem po kolei.

Obrazek

Obrazek

Gdy wszystkie tłoki są już na miejscu, wcześniej przykręcone nakrętki korb (20 Nm) dokręcamy finalnie - po prostu o 90 stopni. W tym momencie śruby uzyskują swoje nominalne naprężenie - po odkręceniu niestety będą do wymiany.

No i tłoki na miejscu. Kręcimy zgodnie z ruchem wskazówek zegara i sprawdzamy pracę całego układu.

Obrazek

AHA - oczywiście tłoki, stopki, etc - wszystko wkładamy w takiej kolejności jak było wyciągane. Szczęśliwie SOHC ma wszystko oznaczone - stopki, korby, etc wszystko jest ponumerowane i wystarczy tylko pilnować prawidłowego montażu. Podobnie jak tłoki - mają zaznaczoną strzałkę pokazującą przód silnika - i tak należy je montować.

Jutro może zacznę prace na górze :) tylko muszę skołować dobry klucz dynamometryczny do głowic.
Ostatnio zmieniony 2013-10-05, 20:33 przez Rad-T, łącznie zmieniany 1 raz.
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

Moderator Kojot
Moderator
Posty: 4526
Rejestracja: 2010-12-06, 16:21
Lokalizacja: warszawa

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-10-05, 20:36

normalnie można jeść z tego :-D ps. smar sobie odpuść oliwki nie żałuj i nie musi byc taka jaką zalewasz bo po 1000 km. będzie zmiana ;-)

Awatar użytkownika
resetx
Posty: 4844
Rejestracja: 2010-02-23, 20:16
Lokalizacja: https://t.me/pump_upp
Model Explorera: EX II 1997 SOHC
Kontakt: Strona WWW

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-10-05, 22:13

jak to wszystko czytam to wydaje mi się że przesadzasz ;P serwis nie podchodzi z takim namaszczeniem do tematu ;)

Moderator Kojot
Moderator
Posty: 4526
Rejestracja: 2010-12-06, 16:21
Lokalizacja: warszawa

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-10-05, 22:16

serwis nie podchodzi z takim namaszczeniem do tematu
tak i dlatego to będzie jedyny EX ktoremu z tyłka zamiast zapachu spalin będzie waniac peralgonią :-D tego poziomu discovery nigdy nie osiągną :-D :-D :-D

Awatar użytkownika
resetx
Posty: 4844
Rejestracja: 2010-02-23, 20:16
Lokalizacja: https://t.me/pump_upp
Model Explorera: EX II 1997 SOHC
Kontakt: Strona WWW

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-10-05, 22:18

Kojot, dobrze prawisz ;)

Moderator Kojot
Moderator
Posty: 4526
Rejestracja: 2010-12-06, 16:21
Lokalizacja: warszawa

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-10-05, 22:39

a to jeszcze mnie oświeć ;-) jaka jest średnica tej śróbki łod korbowodu :-) fi 8 czy 10?

Awatar użytkownika
Moderator Jankes
Moderator
Posty: 3111
Rejestracja: 2007-12-08, 19:37
Lokalizacja: Chicago/Kraków
Model Explorera: Każdy
Kontakt: Strona WWW

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-10-05, 23:30

to ja może wtrążę odpowiedź bo Radek być może nawet nie zmierzył tych śrub - tu gdzie wkładasz w korbę śruba ma średnicę 8mm - na gwincie jest cieńsza...
Załączniki
2013-08-10 16.27.46.jpg
2013-08-10 16.27.46.jpg (92.07 KiB) Przejrzano 4148 razy
2013-08-10 16.27.27.jpg
2013-08-10 16.27.27.jpg (78.34 KiB) Przejrzano 4148 razy
Ostatnio zmieniony 2013-10-05, 23:40 przez Jankes, łącznie zmieniany 1 raz.
Yankee Kustoms
Chicago, Illinois

Awatar użytkownika
QDLATY
Posty: 1288
Rejestracja: 2008-05-16, 09:22
Lokalizacja: Wołomin

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-10-06, 10:53

extra robota Radku ;-) aż miło śledzić ten wątek :-D

frankotech
Posty: 306
Rejestracja: 2010-06-20, 21:10
Lokalizacja: zach-pom

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-10-06, 11:28

Witam,

Sprawdzałeś powierzchnię gładzi cylindra czy górne pierścienie nie będą zbytnio ściskane?

Śruby korbowodów dokręć ostateczne na samiuśkim końcu jak wszystko będzie sprawdzone.

Pozdrawiam

Awatar użytkownika
Klubowicz MirEx68
Klubowicz
Posty: 2850
Rejestracja: 2009-12-28, 01:21
Lokalizacja: St. Gierałtów
Model Explorera: II OHV 96 156KM

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-10-06, 12:39

Witam,

Sprawdzałeś powierzchnię gładzi cylindra czy górne pierścienie nie będą zbytnio ściskane?

Śruby korbowodów dokręć ostateczne na samiuśkim końcu jak wszystko będzie sprawdzone.

Pozdrawiam
Radkowi nie trzeba o tym przypominać, a swoją drogą, to pisał już o tym że z cylindrami jest wszystko OK i że widać jeszcze fabryczne ślady honowania.
tel. 723810754 chcesz się dodzwonić napisz wcześniej SMS-a, w wolnej chwili oddzwonię.

Wróć do „ROZRZĄD SOHC”