Rejestracja na forum została wyłączona. Obecnie forum pełni rolę archiwum wiedzy zebranej na przestrzeni lat.
frankotech
Posty: 306
Rejestracja: 2010-06-20, 21:10
Lokalizacja: zach-pom

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-10-06, 13:34

Radkowi nie trzeba o tym przypominać, a swoją drogą, to pisał już o tym że z cylindrami jest wszystko OK i że widać jeszcze fabryczne ślady honowania.

Przypomnienie nie zaszkodzi, a przez taki drobiazg ludzie się dziwią dlaczego po generalnym remoncie silnika pękają pierścienie.
Bez znaczenia tu będzie widoczny ślad fabrycznego honowania.

Pozdrawiam

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-10-06, 19:20

No więc.... nie sprawdzałem "na sucho" pierścieni :P i mi teraz zabiliście ćwieka, bo zapomniałem o temacie na fali sukcesu założenia pierścieni na tłok.

Czy taki pierścień, z pudełka, dobrany wg. modelu, rozmiar nominalny może mieć też problem ze zbyt dużym ściśnięciem ?

Cóż... założyłem dzisiaj głowice, co prawda nie są skręcone jeszcze produkcyjnie, a tylko pierwszym małym momentem (35Nm), więc ewentualnie mogę je jeszcze rwać... :roll:

Ogólnie dziś zacząłem od założenia pompy oleju (zalana olejem). Pamiętajcie o założeniu wałeczka napędzającego pompę - pasuje tylko w jedną stronę - w drugą nie wsunie się odpowiednio do końca.

Obrazek

Potem przyszła kolej wałka wyważającego. Odkręciłem cały, wyczyściłem i wrócił na swoje miejsce (śruby moment 20Nm). Następnie trzeba tyle razy kręciłem kółkiem, aż ustawi się w pozycji nominalnej - marker na dziurkę na zębatce, dolne kółko na linię łączenia obudowy wałka.

Obrazek

Przy okazji zdjęcia wałka, odkryłem :) kolejny kanał olejowy zasilający wałek:

Obrazek

Ma on potem połączenie z przednim kanałem z kulkami i idzie dalej jako kanał od czujnika ciśnienia.

Na wał korbowy wróciła zębatka od napędu wałka wyważającego i łańcuch. Wcześniej blokujemy sobie zębatkę od wałka wyważającego wiertłem nr. 4.

Obrazek

Na miejsce wraca również napinacz łańcucha i ślizg.

Obrazek

Momenty śrub:

Obrazek

Następnie na swoje miejsce wrócił wałek pośredni, ważne aby wcześniej posmarować panewki od wałka oraz zdjąć tuleję końcową, bo nam wałek nie wejdzie w zębatkę od napędu pompy oleju.

Obrazek

Tuleję końcową zakładamy po włożeniu wałka od tyłu przez otwór w bloku.

Obrazek

Przed założeniem blaszki centrującej wałek warto założyć zębatkę z łańcuchem od tylnej kasety - wstępnie złapać śrubą bez dokręcania finalnego. Inaczej będzie potem bardzo ciasno na manewry zębatką.

Obrazek

Przyszedł czas na głowice. Najpierw uszczelka.

Obrazek

Następnie głowica.

Obrazek

Przed założeniem drugiej głowicy (albo i nawet pierwszej) warto założyć odpowietrznik skrzyni korbowej. Potem nie da się go wcisnąć, bo głowice będą blokować dostęp.

Obrazek

Na swoje miejsce wrócił też czujnik spalania stukowego (wcześniej przeszlifowałem tą powierzchnię pod czujnikiem na bloku).

Obrazek

Czas zabezpieczyć wloty do cylindrów.

Obrazek

Na miejsce wróciły też wtryski, oczywiście dostały komplet nowych oringów.

Obrazek

Numerek dla potomnych :)

Obrazek

I to na tyle. Teraz albo trzeba zwalić głowice i sprawdzić pierścienie :) albo dokręcić głowice zgodnie z procedurą (kolejne 35Nm a potem dwa razy po 90 stopni). Śruby głowic dokręcamy od środkowych krzyżowo (1,4,2,3) potem lewe 5,6 i potem prawe 7,8. Potem wkręcamy dwie pozostałe cienkie szpilki.
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

Moderator Kojot
Moderator
Posty: 4526
Rejestracja: 2010-12-06, 16:21
Lokalizacja: warszawa

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-10-06, 19:29

to co za tydzień odpałka ;-) :-D

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-10-06, 19:37

za tydzień może nie, ale za dwa to już mus :) ostatni weekend października na zmote jadę ;)
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

Awatar użytkownika
Moderator Jankes
Moderator
Posty: 3111
Rejestracja: 2007-12-08, 19:37
Lokalizacja: Chicago/Kraków
Model Explorera: Każdy
Kontakt: Strona WWW

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-10-06, 19:40

Radek, jeśli na cylindrach były wyraźne ślady honowania to nie przejmuj się zbytnio pierścieniami bo w takim wypadku cylinder nie został wyslizgany przez pierścienie. Chcesz teraz wszystko rozebrać i honować cylindry?
Yankee Kustoms
Chicago, Illinois

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-10-06, 19:46

Frankotechowi nie chodziło tyle o powierzchnię cylindra co o same pierścienie, że mogą być zbyt ściśnięte i przez to pękać. Powinny mieć określoną minimalną szczelinę roboczą i jeśli byłyby zbyt ścisłe, należy je przeszlifować. Teraz doczytałem to w haynesie. Co prawda manual mówi tylko o pomiarze i nie wspomina nic o szlifowaniu zamków, więc może rozmiar nominalny jest tak dobierany, że wszystko gra przy montażu bez dodatkowych zabiegów.
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

Awatar użytkownika
Moderator Jankes
Moderator
Posty: 3111
Rejestracja: 2007-12-08, 19:37
Lokalizacja: Chicago/Kraków
Model Explorera: Każdy
Kontakt: Strona WWW

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-10-06, 19:48

Czyli co... trzymamy kciuki za odpalenie od pierwszego strzału. Silnik z tego co widzę lepiej składany niż w fabryce...
Yankee Kustoms
Chicago, Illinois

Awatar użytkownika
Klubowicz MirEx68
Klubowicz
Posty: 2850
Rejestracja: 2009-12-28, 01:21
Lokalizacja: St. Gierałtów
Model Explorera: II OHV 96 156KM

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-10-06, 19:49

Radek, jeśli na cylindrach były wyraźne ślady honowania to nie przejmuj się zbytnio pierścieniami bo w takim wypadku cylinder nie został wyslizgany przez pierścienie. Chcesz teraz wszystko rozebrać i honować cylindry?
Dokładnie tak jak pisze Jankes a i z Twoich wcześniejszych opisów i zdjęć wynika że nie ma podstaw do obaw o pierścienie. Widać że cylindry sa w takim stanie że z pierścieniami nic złego się nie stanie. Takie obawy można mieć jedynie w przypadku Twojego starego bloku.
tel. 723810754 chcesz się dodzwonić napisz wcześniej SMS-a, w wolnej chwili oddzwonię.

Awatar użytkownika
Hubi
Posty: 4159
Rejestracja: 2007-08-14, 13:07
Lokalizacja: Warszawa/Świnoujście
Model Explorera: EX I 1994 hotwheels

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-10-06, 19:57

uh.. tyle roboty, że człowiek się męczy jak tylko patrzy na te zdjęcia ;) trzymam kciuki ;) :thumright:
w EXI nie ma rzeczy trudnych - czasem tylko są czasochłonne :chillout: 517015460

frankotech
Posty: 306
Rejestracja: 2010-06-20, 21:10
Lokalizacja: zach-pom

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-10-06, 20:10

Ale za to powierzchnia cylindra ma piękną, fabryczną "jodełkę"

Obrazek

Chodzi mi o ten kawałek co ma lekko brązowy odcień.
Ta część jest lekko zgrubiała i nowy pierścień niestety "dostaje", powinno się to zeszlifować.
Warto sprawdzać co najmniej górne pierścienie jak pasują do cylindra.

Pozdrawiam

Klubowicz śp. Rafaello-Mk
Klubowicz
Posty: 497
Rejestracja: 2011-10-15, 09:38
Lokalizacja: Malbork
Kontakt: Strona WWW

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-10-06, 21:19

sorry za kasztana :grin: te wiertła tam na stałe ?
Ostatnio zmieniony 2013-10-06, 21:20 przez śp. Rafaello-Mk, łącznie zmieniany 1 raz.
"Sukces nigdy nie jest ostateczny. Porażka nigdy nie jest totalna. Liczy się tylko odwaga."

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-10-06, 21:20

Chodzi mi o ten kawałek co ma lekko brązowy odcień.
to ja jednak źle zrozumiałem wcześniejszy Twój opis :)

tutaj na zdjęciu jest blok jeszcze przed gruntownym czyszczeniem, teraz ta krawędź była w pełni oczyszczona z nagaru i syfu, więc chyba nie powinno być problemu. Czy ta część cylindra generalnie nie rozszerza się ku krawędzi ?
Ostatnio zmieniony 2013-10-06, 21:20 przez Rad-T, łącznie zmieniany 1 raz.
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

frankotech
Posty: 306
Rejestracja: 2010-06-20, 21:10
Lokalizacja: zach-pom

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-10-06, 22:28

Zdjęcie wybrałem dlatego, że było największe zbliżenie cylindra.

Chodzi mi o powierzchnię górnej części cylindra, przez nią pierścień może być zbyt mocno ściskany.

Górny pierścień jak nie miał napisów TOP to mógł być dowolnie zamontowany.
Środkowy przeważnie musi być montowany kierunkowo.

Warto na koniec sprawdzić kompresję przed wrzuceniem silnika na miejsce.

Pozdrawiam

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-10-09, 13:26

sąsiedzi zaczynają już piosenki układać o mnie... :D :D

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=JaLjwSpZ6Cs[/youtube]
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-10-09, 22:32

Dzisiaj kolejny postęp - na silnik wróciła większa część rozrządu. Był też niezły ZONK. Ukręciła się śrubka 10.9 od tylnej kasety... przykręcana momentem 16Nm. Żeby było śmieszniej - nówka z pudełka.... A już miałem ciepło, że wyrobił się gwint w głowicy...

Foto jutro.
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

Wróć do „ROZRZĄD SOHC”