Rejestracja na forum została wyłączona. Obecnie forum pełni rolę archiwum wiedzy zebranej na przestrzeni lat.
fabick

ASB regulacje

2008-04-20, 10:19

Po prośbie znów piszę. Zanim zawiozę mojego potworka do mechanika chciałbym spróbować swoich sił i podregulować co się da i zobaczyć czy to coś da. Szukałem na hamerykańskim i naszym forum i znalazłem fajne intrukcje regulacji pasów w skrzyni (nie muszę dodawać kto je napisał i "opstrykał" u nas ;) ) ale nigdzie nie mogę znaleźć informacji co zrobić z linką kick-down. Może to śmieszne pytanie i robi się to banalnie prosto ale znalazłem tylko 2 linki w amerykańskim forum ale bez zdjęć i napisane jak dla kogoś kto dokładnie wie gdzie co jest i co z tym robić. A ja nie wiem :)
Czytałem sporo o problemach ze skrzyniami i kurcze jednak najwięcej rozwiązań podobnych do moich problemów załatwiało się regulacją (ew. wymianą modulatora lub udrożnieniem/uszczelnieniem linii podciśnienia) a dopiero ostateczną metodą było rozgrzebywanie ASB. Tak wiem, mam wyciek ale jest on niewielki (spada jakaś kropla ATF'u raz na kilka/kilkanaście godzin i tyle) i może mógłbym jeszcze poczekać z wymianą uszczelniaczy (tym bardziej, że ATF w skrzyni wygląda na dość świeżutki) i uzbierać większą ilość kasy żeby być przygotowanym na ew. znaleziska i zrobić to jak należy.

chevidan

Re: ASB regulacje

2008-04-20, 11:56

1.napisz dokładnie co się dzieje ze skrzynią(jak to odczuwasz)
2.czy ma wpływ na to temperatura silnika-skrzyni
3.jaki olej wlałeś do skrzyni
4.w jakich okolicznościach pierwszy raz zauważyłeś że coś jest nie tak(po szybkiej jeździe,rano,po walce w terenie)
5.czy niedomagania skrzyni pojawiają się okresowo czy to stały problem

odpowiedz na te pytania i podam ci listę co możesz zrobić sam przed odstawieniem auta do mechanika.

fabick

Re: ASB regulacje

2008-04-20, 12:58

Po kolei :)
1. Po ruszeniu (D, OD) samochód nie zmienia sam biegu a dopiero po popuszczeniu gazu i ponownym wciśnięciu (zmiana jest płynna bez szarpania), jest tylko jedna zmiana i następnych nie daje się już tak wywołać (może rusza z 2-ki ale za cholerę nie wiem bo właściwie tak go już kupiłem więc nie mam porównania - na moje oko to jest 1-ka ale ja mam już słabe oczy). Biegi po wybraniu dźwignią wchodzą w miarę szybko (ok 1 sek.) i trochę szarpie (szczególnie R) ale bez przesady.
2. Chodzi tak cały czas czy zimny czy ciepły (ciekawe jest, że po resecie ECU za pierwszym razem po ruszeniu normalnie zmienia bieg ale jak się już zatrzymam to potem d... blada.
3. Mechanik dotarł do etykietki (ja nie znalazłem ale może była gdzieś głęboko ;/ i zmiana była robiona w ASO Forda na jakiś ich specyfik około 6000 km temu (barwa ATF'u to potwierdza - czyściutki)
4. b.d. (patrz pkt. 1 :) )
5. Stały i niezmienny problem chociaż po restarcie komputera 1 raz zmienia bieg (robiłem to 2 razy i za każdym razem było tak samo).

Oto co już zrobiłem :
- wyczyściłem przepływkę - wyglada OK
- posklejałem obudowę filtra powietrza (solidnie musiało grzmotnąć ;) )
- wymieniłem filtr powietrza (wcześniej były tam 2 kawałki innych filtrów - poprzednik = idiota! )
- wyczyściłem krokowca (jakby to miało jakis wpływ :/ )
- zmierzyłem TPS (wg. inf. z forum ale ponoć w EX I to nie ma wpływu)
- poziom oleju OK (na nagrzanym nieco poniżej górnej kreski zakratkowanego)
- uszczelniłem wszystkie przewody podciśnienia jakie znalazłem (ten od modulatora jest jak nowy i czyściutki w środku więc ktoś już kombinował - sam modulator miał być wymieniony ale żona odbierała od mechanika i ten co im zawiozłem leży w schowku, się zrobi na dniach skoro już go mam)
- wymieniony olej silnika

Co jeszcze zauważyłem:
- w kolektorze ssącym widoczny jest nalot oleju ale przewód od ASB czysty więc to pewnie to "samoczynne smarowanie silnika", o którym pisałeś na forum :D
- wskaźnik ciśnienia oleju świruje (czujnik mam i wymienię na dniach)
- check engine zaświeca się po kilku minutach jazdy (mechanik sprawdzał - błąd sondy ale twierdzi, że według niego jej parametry jeszcze się mieszczą w normach - cokolwiek to znaczy)
- cały czas świeci się ABS (to mi akurat nie przeszkadza bo nie przepadam za ABS'em - lubię czuć co robi auto).

Się rozpisałem :)

chevidan

Re: ASB regulacje

2008-04-20, 20:36

najpierw wymień modulator i na odpalonym siniku sprawdź czy jest podciśnienie w weżyku podłączonym do modulatora.
jeżeli to nie pomoże to musisz się pobawić z linką kick down-jak nie wiesz gdzie jest regulacja to pytaj.przestawiaj linkę co jaden "ząbek" i testuj na szosie.
jak skrzynia na tą regulację też nie będzie reagować to będę zadawał dodatkowe pytania.

przy okazji spróbuj też przegonić auto i sprawdź czy wrzuci trójkę.prędkość może przekroczyć 100km/h i obroty powyżej 4000 ale wrzucić powinien.
powinieneś też zczytać błędy ze sterownika bo może być uszkodzony zawór zmiany biegu z 2 na 3.

fabick

Re: ASB regulacje

2008-04-20, 21:11

Dzięki!!! Jutro zaczynam walkę i zamelduję co i jak. Jeśli chodzi o przeganianie to próbowałem raz i po 4000 rpm wygląda jakby dostawał kick-down'a bo obroty nagle skaczą w górę chociaż starałem się przyspieszać jak najwolniej. A co do linki kick-down to podejrzewam, że gdzieś w okolicach tych śrubek do regulacji? Jeśli nie to proszę o wskazówkę (tak z grubsza gdzie szukać).

chevidan

Re: ASB regulacje

2008-04-20, 22:04

mam tylko takie zdjęcie.
w zaznaczonym miejscu,przy ścianie grodziowej jest plastikowa "zapadka" trzymająca pancerz linki.od góry jest "płytka" którą należy nacisnąć trzymając przy tym pancerz linki(linka jest naciągnięta i jeżeli nie będzie trzymana wsunie się do końca regulacji) i wsunąć pancerz o około 1 mm w stronę wnętrza auta po czym puszczamy płytkę (przycisk).tym sposobem popuszczmy kick dawn(opóźniamy reakcję skrzyni na wciśnięcie pedału gazu oraz przyspieszamy zmianę biegów na wyższe w czasie jazdy)
przed regulacją proponuję zaznaczyć ustawienie nominalne np,korektorem aby móc wrócić do tego ustawienia.przestawienie linki o 1-2 "ząbki" powinno być wyraźnie odczówalne w czasie jazdy i przy braku spodziewanych efektów w Twoim wypadku trzeba szukać niedomagań gdzie indziej.

taka regulacja jest tylko w EX I(91-94rok)

jeżeli ktoś preferuje jazdę "sportową" warto naciągnąć linkę kick down.auto jeździ wtedy na wyższych obrotach i nie wrzuca tak szybko kolejnych biegów.podobnie jest przy przyspieszaniu-szybciej zmienia biegi na niższe.
Załączniki
ABCD00131.JPG
ABCD00131.JPG (54.1 KiB) Przejrzano 1550 razy

fabick

Re: ASB regulacje

2008-04-20, 22:30

Kurcze. Że też są na świecie ludzie, którym chce się takie rzeczy robić bezinteresownie. Bardzo dziękuję!!!

[ Dodano: 2008-04-22, 09:17 ]
Hmmm. No i kolejna zagadka. Okazuje się, że to nie restart kompa powoduje, że skrzynia zmienia prawidłowo ale wychłodzenie. Jak postał 2 dni to przez chwilę (ale naprawdę chwilę) działało jak cacy a po minucie jazdy znów sraka. Regulacja kick-down'u nic nie daje. Kurcze. A może to coś z gęstością oleju nie tak? Może tutaj tkwi problem? Acha, najdziwniejsza sprawa. Ex stał na parkingu nieruszany przez 2.5 dnia. Po pierwszym dniu nie spadła ani kropla ATF'u (już się cieszyłem) a wczoraj kałuża pod kielichem chociaż nie dotykałem go nawet palcem (otwarłem tylko drzwi żeby fotelik dziecka przełożyć ;) ). Co to do cholery może być? Przecież zimny olej nie powinien wyciekać bardziej niż gorący :/
Napiszę jeszcze jak się zachowa po wymianie modulatora (wczoraj nie dałem już rady bo nadgodziny się trafiły i się ciemno zrobiło :/ ) bo podciśnienie jest więc wężyk jest OK.

Wróć do „WARSZTAT”