Rejestracja na forum została wyłączona. Obecnie forum pełni rolę archiwum wiedzy zebranej na przestrzeni lat.
Awatar użytkownika
BliG
Posty: 1067
Rejestracja: 2007-07-16, 09:55
Lokalizacja: Małopolska
Kontakt: Strona WWW

Prawidłowy olej...

2007-10-09, 01:39

Zakladam nowy temat (zeby potem latwiej bylo przeszukiwac archiwum), nawiazujac do wypowiedzi maniusia, z innego watku, w ktorym napisal:
OK
LUDZIE czemu nie lejecie oleju ktory ford zaleca
5W30
Czy jak lekarz wam kaze brac tabletki X to siegacie po Y???
czy do automatycznej skrzyni tez wlewacie superol lub inny???
bo.... czytalem/slyszalem, cos takiego, ze np. na zime lepiej jest zalewac silnik olejem z pierwszym parametrem (wlasciwosci oleju w niskich temperaturach) nizszym o jeden, od tego na ktorym jezdzimy w lecie...
a z kolei jesli auto przerobilismy na gaz, to lepiej druga wartosc oleju (odpowiedzialna za parametry oleju w wysokiej temperaturze) podniesc o jeden poziom, gdyz jak wiadomo gaz ma wyzsza temperature spalania...
Dlatego ja, planuje zalac mojego Explo (ktory od poczatku byl zalewany BP Visco 5000FE - 5w30) jakims olejem 0w40... zle zrobie?
Pozdrawiam,
Adrian

Awatar użytkownika
fynn
Posty: 583
Rejestracja: 2007-07-22, 12:19
Lokalizacja: pomorze

Re: Prawidłowy olej...

2007-10-09, 11:39

A ja swojego z racji tego, że miał lany mineralny zaleję 15W40 Castrol Magnatec - też źle zrobię? :roll: - bo powoli głupieję... no bo 5W30 mineralny tez jest i 10W40 też :-/
Ostatnio zmieniony 2007-10-09, 11:40 przez fynn, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
BliG
Posty: 1067
Rejestracja: 2007-07-16, 09:55
Lokalizacja: Małopolska
Kontakt: Strona WWW

Re: Prawidłowy olej...

2007-10-09, 12:17

Ja zawsze, tylko i wylacznie na syntetyku ganiam moje auta... i nie mam zamiaru tego zmieniac :evil:
Pozdrawiam,
Adrian

Awatar użytkownika
fynn
Posty: 583
Rejestracja: 2007-07-22, 12:19
Lokalizacja: pomorze

Re: Prawidłowy olej...

2007-10-09, 12:22

BliG, ale ja nie moge na syntetyku ganiac bo poprzednik wlał mineralny ale z tego co widzę to ja zacofana jestem bo tych mineralnych to jest teraz więcej... Jest jakas róznica?
Fynn-Ginn a'la Bazgrow tudzież Fynn-landia :D

podpis autorstwa: basstiana, norbi73 i nemroda

manius

Re: Prawidłowy olej...

2007-10-09, 12:31

obojetne co lejecie mineralny czy syntetyk
zalezy od waszych kieszeni,
ale do naszych silnikow, spokojnie wystarcza zwykly mineralny olej,
takie jest moje zdanie,
i ja nie bede dawal zarabiac arabom


wazne zeby mial odpowiednia specyfikacje
czyli w naszym przypadku 5W30
bez wzgledu na pore roku
bez wzgledu na to czy z czy bez gazu

no chyba ze w instrukcji inaczej stoi

Adrian (BliG) zgadzam sie z toba ze niektore firmy zalecaja to czy owo,
ale uwazam ze to bardziej marketing czyli jak wyciagnac kase z kieszeni klienta,
bo nasz olej np.Mobil1 czy Castrol jest lepszy........itd.

Poza tym uwazam ze jak Ford zaleca 5W30 to cos w tym jest,
duzo tegich glow nad tym siedzialo, projektowalo ....
silniki na hamowniach sa testowane latami......zanim je wypuszcza

Fazit:
ja leje tylko 5W30 (w naszym klimacie w zupelnosci wystarcza, zob. tabelke)
i mysle ze te wszystkie problemy z hydraulika/napinaczami
sa zwiazane ze zlymi olejami,
ale to jest tylko moje zdanie
na reszte odpowiedzcie sobie sami,
ale zawsze jestem otwarty na wszelakie dysputy, no bo czlek sie uczy cale zycie
Załączniki
oils6.jpg
oils6.jpg (12.87 KiB) Przejrzano 10150 razy
Ostatnio zmieniony 2007-10-09, 12:32 przez manius, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
BliG
Posty: 1067
Rejestracja: 2007-07-16, 09:55
Lokalizacja: Małopolska
Kontakt: Strona WWW

Re: Prawidłowy olej...

2007-10-09, 12:36

Powiem Ci szczerze, ze ja tez nie jestem w tym temacie dobry, wiem tylko z doswiadczenia; u nas w rodzinie wszystkie auta ktore kupujemy (a nie sa to auta nowe, ale tak minimalnie 1-3 letnie w momencie kupna), niezaleznie jakim olejem byly poprzednio zalane (czasami nawet nie wiadomo tego) - lejemy syntetykami 5wXX albo 0wXX i nigdy jeszcze nie mielismy problemow...
Mazda 323F 1.6 16v 1991r
Mazda 323F 1.6 16v 1992r
Renault Laguna 2.0 8v 1995r
Renault Laguna 2.0 8v 1996r
Renault Laguna 2.0 16v 2002r
Volvo V40 1.8 16v 122KM (zwykly, nie GDI) 2001r

Mazda z 1992r zrobila ok 500 000km i nadal jezdzila bez zadnego remontu...
Laguna z 1995r zrobila jakies 350 000km takze bez remontu (poza regulacja plytek zaworowych, bo one sie na gazie same nie regulowaly)...

Dlatego wlasnie uzywamy tylko i wylacznie syntetykow.

Ale moze to czysty przypadek i szczescie... :scratch:

Moja Explozja wiem, ze latala na BP Visco 5000FE, wiec nie bedzie problemow po zalaniu syntetyku, bo zawsze byla na syntetyku... Ale w Twoim przypadku, po mineralu, to nie wiem... ktores nasze auto pamietam, ze kupilismy na pol-syntetyku (10wXX), wlalismy syntetyk i nie bylo problemow.... ale pol syntetyk to nie mineral... :roll:
Pozdrawiam,
Adrian

manius

Re: Prawidłowy olej...

2007-10-09, 12:43

Wbrew pozorom i krążącym po rynku olejowym opiniom wybór oleju do silnika jest bardzo prosty. Poniżej przedstawię kilka zasad, którymi należy się kierować i które dadzą nam pewność, że silnik naszego samochodu jest odpowiednio chroniony.

Zasada 1.

Wybieramy olej zalecany przez producenta silnika.
Po prostu należy odszukać książkę pojazdu albo instrukcję użytkownika i przeczytać jaki jest zalecany olej.
UWAGA! Niektórzy producenci piszą, że ich olej jest zalecany do określonego samochodu: modelu lub marki.
Przed posłuchaniem takiej rady należy zdobyć więcej informacji na ten temat gdyż generalną zasadą jest, że olej do silnika jest zalecany przez producenta silnika a nie przez producenta oleju. Producent oleju jest zobowiązany natomiast wyprodukować olej zgodny z normami i specyfikacjami, które zamieszcza na opakowaniu. Np. olej mineralny klasy SL o lepkośći 10W40 musi spełniać odpowiednie normy co do lepkości w określonym przedziale temeratur oraz wykazać odpowiednie parametry w testach na silnikach testowych.


Zasada 2.

Nie zmieniamy oleju z gorszego na lepszy.
Jeśli silnik samochodu jest zalany olejem mineralnym nie powinniśmy w żadnym wypadku zmieniać go na olej półsyntetyczny lub syntetyczny. Natomiast jeśli silnik jest zalany olejem półsyntetycznym możemy go zamienić na olej mineralny. Analogicznie olej sytnetyczny możemy zamienić na półsyntetyczny lub mineralny.

Dlaczego nie zamieniać oleju mineralnego na lepszy syntetyczny? Otóż olej mineralny tworzy w silniku grubszą warstewkę oleju (film olejowy) niż olej syntetyczny. Dodatkowo, oleje mineralne zawierają dużo mniej dodatków myjących niż oleje syntetyczne. Z tego wynika, że jeżeli zamienimy olej mineralny na sytnetyczny prawdopodobnie dojdzie do wymycia istniejących osadów, nagarów w silniku i mogą pojawić się niezamierzone luzy. Silnik może zacząć pracować nieprawidłowo. Do zwiększenia luzów przyczynia się też cieńsza warstewka oleju, którą wytworzy olej syntetyczny.


Zasada 3.

Jeśli nadal nie jestes pewny jaki olej wlać do silnika zapytaj osoby bardziej doświadczonej. Sprzedawca w punkcie wymiany oleju powinien doradzić jaki olej wymienić. Tutaj też należy być ostrożnym i nie dać się naciągnąć. Nie istnieje praktycznie sytuacja, że odpowiednia jest tylko jedna marka oleju. Zawsze można wybrać pomiędzy klikoma producentami olejów i pomiędzy różnymi cenami.


Żeby umożliwić porównywanie między sobą różnych olejów silnikowych, zostały opracowane systemy ich klasyfikacji. Klasyfikacje ulegają ciągłym modyfikacjom, wraz z pojawianiem się nowych rozwiązań w budowie silników oraz nowych technologii.

Możemy wyróżnić następujące klasyfikacje:

Klasyfikacje lepkościowe dla olejów silnikowych:

* Klasyfikacja SAE (Society of Automotive Engineers)



Klasyfikacje jakościowe dla olejów silnikowych

* klasyfikacja według ACEA -klasyfikacja europejska
* klasyfikacja według API - cywilna klasyfikacja amerykańska
* klasyfikacje według producentów silników, np. Mercedes Benz (MB), Volkswagen (VW), Volvo, MAN, Ford itp..


Klasyfikacja lepkościowa olejów silnikowych

Na opakowaniu każdego oleju silnikowego powinniśmy znaleźć oznaczenie lepkości według SAE (Society of Automotive Engineers). Jeśli takowej nie znajdziemy nie kupujmy takiego oleju!

Klasyfikacja SAE dzieli oleje na podstawie parametrów użytkowych.

SAE wyróżnia 12 klas lepkości:
6 klas zimowych oznaczonych liczbą i literą W: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W,
6 klas letnich: 20, 30, 40, 40, 50, 60.

Klasy zimowe ustalone są według następujących cznników:

* maksymalna lepkość, jaką osiągnąć może olej w danej minusowej temperaturze
* graniczna temperatura pompowalności
* minimalna lepkość w temperaturze 100 °C


Klasy letnie natomiast wg.:

* minimalna lepkość w temperaturze 100 °C
* maksymalna lepkość w temperaturze 100°C
* minimalna lepkość w temperaturze 150°C i obciążeniu ścinającym równym 106/sec (HTHS)


W przypadku olejów sezonowych muszą być spełnione kryteria dotyczące części letniej i zimowej.
Symbole liczbowe nie mają żadnego związku z lepkością oleju.
Ostatnio zmieniony 2007-10-09, 12:48 przez manius, łącznie zmieniany 2 razy.

nemrod

Re: Prawidłowy olej...

2007-10-09, 12:48

gubię sie pomału.

Mechaniory wlały mi mineralny 15W40.
zbliżaa się termin wymiany co mam wlać?
znowu mineralny 15W40 czy mineralny 5W30?

...niepoepierd..em czegoś?

Pzdr

Nemrod

Awatar użytkownika
BliG
Posty: 1067
Rejestracja: 2007-07-16, 09:55
Lokalizacja: Małopolska
Kontakt: Strona WWW

Re: Prawidłowy olej...

2007-10-09, 12:48

manius, ja tez jestem zdania ze jak cos dziala prawidlowo, to nie nalezy tego zmieniac :->

Ale tak sie zastanawiam, czy po zalozeniu gazu nie wlac Xw40 (X={0,5})... :scratch:

Ta tabelka ktora podales jest chyba podana dla temperatury zewnetrznej, ale przy pracy na benzynie, a z tego co swojego czasu rozmawialem z Godula (jak byly plany zakupu VW 1.8T), to mowil ze niestety MOZE BYC z tymi silnikami problem (a szczegolnie w wersji 180KM), bo podczas pracy na gazie, temperatura silnika jest o jakies 10° wyzsza i wlasnie przez to turbina jest wtedy mniej wytrzymala...
A skoro tak faktycznie jest, to chyba nalezaloby sie zabezpieczyc przed wlasnie taka wyzsza temperatura silnika, stosujac olej o wyszym indeksie...
Ale myslalem ze to nic nie szkodzi, jesli zastosujemy olej olej o wyzszych parametrach (Xw40 zamiast Xw30)... a skoro piszesz ze wtedy moga pojawic sie problemy z SOHC to bede to musial przemyslec... :-?

[ Dodano: 2007-10-09, 13:02 ]
manius, o tym, ze "olej mineralny tworzy w silniku grubszą warstewkę oleju (film olejowy) niż olej syntetyczny" wiemy, ale tak jak pisze (z doswiadczenia) - nigdy nie mielismy problemow po wlaniu syntetyku... ale moze to tylko takie szczescie... :roll:

Zastanawiam sie tylko po co zmieniac z lepszego na gorszy... :scratch:
<zart>Niech ktos sprobuje sobie zalac nowego turbo diesla (np. CommonRail) jakims pol syntetykiem 10wXX... :D</zart> Znam wlasnie 3 takie osoby (2x Mondeo 2.0TDCI, 1x Audi A6 2.5TDI V6), ktore oszczedzily kilka zlotych na wymianie oleju, a juz za kilkanascie tygodni mieli silnik do remontu.... :evil:


nemrod, mi sie zdaje ze jesli mineral to OK - XwXX to tylko oznaczenie klasy lepkosci (a co za tym idzie - cena), a nie zmiana rodzaju oleju.
Pozdrawiam,
Adrian

jarq
Posty: 83
Rejestracja: 2007-07-18, 01:46
Lokalizacja: Kraków

Re: Prawidłowy olej...

2007-10-09, 13:37

Ale do explo I w naszym klimacie instrukcja zaleca 10 W 30 a w zimniejszym 5 W 30.
Wygląda na to że spokojnie jedynkami na 10 W 40 można jeździć.

Obrazek

Awatar użytkownika
fynn
Posty: 583
Rejestracja: 2007-07-22, 12:19
Lokalizacja: pomorze

Re: Prawidłowy olej...

2007-10-09, 14:24

:eek: :eek: Boziuniu... ja nic nie rozumiem... :nervous: :S

No to w końcu MINERALNY obojętnie czy 15W40 czy ten 5W30 - nie panimaju... :-/
Fynn-Ginn a'la Bazgrow tudzież Fynn-landia :D

podpis autorstwa: basstiana, norbi73 i nemroda

manius

Re: Prawidłowy olej...

2007-10-09, 14:30

zgadza sie,
tylko ze zima w Polsce jest sroższa jak w D

ale dobra

5W30
5W40
10W30
10W40


sa olejami ktore mozecie lac do eplo
tylko nie wychodzcie poza te specyfikacje
i obojetne czy jezdzicie na mineralnym czy syntetyku,
jesli macie mineralny to zostawcie taki
jasli syntetyk to tez mozecie dalej na nim jezdzic
wazne zeby te specyfikacje sie zgadzaly
Ostatnio zmieniony 2007-10-09, 17:03 przez manius, łącznie zmieniany 2 razy.

nemrod

Re: Prawidłowy olej...

2007-10-09, 14:54

Marian to na co mam zmienić moje 15W40?
10W40?

manius

Re: Prawidłowy olej...

2007-10-09, 17:05

Marian to na co mam zmienić moje 15W40?
10W40?
w zasadzie byloby lepiej, szczegolnie ze zima za pasem :-)


Wróć do „WARSZTAT”