2008-11-15, 09:00
W zasadzie żeby zrobić stałkę 4WD to brakuje tylko jakiegoś dyfra/sprzęgła między osiami, jak go gdzieś upchniesz, to jesteś w domu. A jak wymyślisz wiskozę, torsena czy podobny to masz w ogóle fajoskie AWD.
Kiedyś myślałem o takich rzeczach i chyba najtaniej to przyjrzeć się różnym audi quattro, tam masz w miarę "wyjmowalne" kluczowe elementy i zrobione na torsenie międzyosiowym, czyli ideolo rozwiązanie (zresztą z tego quattro słynie i mają na to patent), kwestia jak to dopasować fizycznie no i jak to zaprojektować, bo dość trudno się dowiedzieć, jakie parametry ma taki zespolony dyfer od audi (te które rozważałem to były typu zespolony dyfer tylny z wbudowanym torsenem międzyosiowym), oni jakoś niechętnie ujawniają co tam jest, po co i jakie ma parametry.
Albo przejrzeć różne fordy, nissany i itp, bywały suvy i pickupy AWD, i coś da się dobrać. Tylko czy warto, np. o ile pamiętam kwity o fordowskim AWD, np. z Explo V8, to jest takie AWD w dużym cudzysłowie, w porównaniu np. z Audi quattro czy AWD Subaru.