sprawa wyjaśniona-
zmieniłem akumulator i bez zmian czyli brak ładowania na wolnych.
posprawdzałem masy i sprawdziłem oporność między silnikiem a minusem ako i ok.
nikt nie wpadł na to żeby podłączyć miernik i zostawić odpalony silnik.
zawsze auto było odpalane,sprawdzane napięcie i silnik gaszony.jak pojechałem do elektryka to zostawiłem auto na ulicy a on później zabrał się za sprawdzanie(jak już silnik ostygł.
okazało się że ten silnik ma zamontowaną grzałkę płynu chłodzącego aby wspomóc nagrzewanie silnika.grzałka się włącza przy zimnym silniku,zaraz po odpaleniu a wyłącza przy 80stopniach i potrzebuje duuużo prądu, z tąd wskazanie miernika z niskim napięciem na wolnych obrotach.mam kilometr do pracy i silnik nie zdąży się nigdy nagrzać w dodatku 2 razy stoję na światłach i raz w korku na podporządkowanej a grzałka doi akumulator.po nagrzaniu się silnika gdy grzałka się wyłączy ładowanie na wolnych 14,3V

teraz będzie lepiej i ako się chyba nie rozładuje bo jak wcześniej pisałem elektryk założył mniejsze kółko na alternator i ako powinno wytrzymać.
dzięki za wszystkie wskazówki.