Rejestracja na forum została wyłączona. Obecnie forum pełni rolę archiwum wiedzy zebranej na przestrzeni lat.
trabant
Posty: 95
Rejestracja: 2008-01-02, 13:58
Lokalizacja: Białystok

[czujnik położenia przepustnicy] TPS

2009-03-05, 10:38

Mam podstawy sądzić ,że w dużej mierze przyczyną moich kłopotów jest zła praca sensora położenia przepustnicy. Czy może ktoś wie dokładnie jak to sprawdzić ? Jakie wartości prądu czy napięcia powinny tam dochodzić ,oporność poszczególnych obwodów itd.
Z góry dziękuję za pomoc.
Ostatnio zmieniony 2009-03-14, 22:41 przez trabant, łącznie zmieniany 3 razy.

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: [czujnik położenia przepustnicy] TPS

2009-03-05, 10:50

doslownie pare watkow nizej przy okazji skrzyni biegow byl temat przerabiany.. blagam zacznijcie uzywac szukaj

http://www.explorerclubpolska.com/forum ... de=results
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

Awatar użytkownika
Moderator Jankes
Moderator
Posty: 3111
Rejestracja: 2007-12-08, 19:37
Lokalizacja: Chicago/Kraków
Model Explorera: Każdy
Kontakt: Strona WWW

Re: [czujnik położenia przepustnicy] TPS

2009-03-05, 14:08

Pisałem już o tym nieraz. Sprawdzamy na wyłączonym silniku, kluczyk w pozycji ON. Na jednym z przewodów powinieneś mieć 5V a na drugim optymalnie 0.96V - plus, minus kilka setnych.

Trzeci kabel to masa - masę bierz z innego źródła jednak.

TPS nie jest regulowany - lecz można go przerobić tak żeby był... trzeba po prostu rozwiercić lekko otwory mocujące. Jeśli na niskim napięciu jest duży odchyl to TPS jest do d.....
Yankee Kustoms
Chicago, Illinois

Awatar użytkownika
misza SG
Posty: 380
Rejestracja: 2008-02-04, 15:12
Lokalizacja: Terespol n.Bugiem

Re: [czujnik położenia przepustnicy] TPS

2009-03-05, 20:07

moich kłopotów
czy masz tu na myśli duży apetyt Twojego exa na paliwko ;-) :?:

trabant
Posty: 95
Rejestracja: 2008-01-02, 13:58
Lokalizacja: Białystok

Re: [czujnik położenia przepustnicy] TPS

2009-03-06, 22:08

czy masz tu na myśli duży apetyt Twojego exa na paliwko ;-) :?:


Po trosze tak.Do tej pory nigdy nie zwracałem uwagi na obroty i na to na którym biegu aktualnie jadę .Automat to automat on to za mnie miał robić ja tylko patrzyłem na prędkościomierz żeby mandatów nie płacić i na przechodniów bo mam dużo szpachli na masce to by odpadła.Ostatnio jednak jadąc dłuższą trasę ,droga dobra ruch niewielki zacząłem bacznie liczyć biegi i uważać na obroty.Co się okazało? Ja prawie wcale nie jeżdżę na 4-ce. Jak rozpędzam auto do np. 110/h mam obroty 3200-4200 i 2-gi lub 3-ci bieg
zdejmuję nogę z gazy i włącza mi się 4-ty bieg obroty 2100 ,ale jak dotknę pedał gazu tylko po to żeby utrzymać prędkość to skrzynia mi redukuje z powrotem do 3-ki i mam obroty 3000.Pomimo ,że nogę mam naprawdę lekką to bardzo trudno jest mi utrzymać stałą prędkość i stałe obroty. Dlatego zainteresowałem się moim TPS-em. Wygląda to tak:

Przewód nr 1 brązowo-biały /łączy się z pinem C/
stacyjka wyłączona 0,05V
stacyjka włączona 5,22V

Przewód nr 2 szaro-biały / łączy się z pinem B/
przepustnica zamknięta 1,23V
przepustnica max otwarta 4,86V

Przewód nr 3 szaro-czerwony masa/łączy się z pinem A/
stacyjka wył. 0,00V
stacyjka wł. 0,23V
silnik wł. 0,42V
Ponieważ chyba na tym przewodzie nie powinno być napięcia to go podłączyłem dodatkowo do masy i takie zmiany:
przewód 3 0,12V
przewód 2 1,09Vprzepustnica zamk.
4,80V przep. otw.

Kurcze ,chyba źle mierzyłem. Powinienem wyjąć wtyczkę z TPS-a i mierzyć na wtyczce ,a ja mierzyłem dziurawiąc kable z podłączoną wtyczką .Jutro to skoryguję.

Pomiar oporności
A+C 3650Ω
B+C 3030Ω przepustnica zamknięta
B+C 290Ω przepustnica max otwarta

Powiedzcie proszę jak to wygląda.Szukać nowego TPS-a czy samochodu?
Ostatnio zmieniony 2009-03-06, 22:28 przez trabant, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Moderator Jankes
Moderator
Posty: 3111
Rejestracja: 2007-12-08, 19:37
Lokalizacja: Chicago/Kraków
Model Explorera: Każdy
Kontakt: Strona WWW

Re: [czujnik położenia przepustnicy] TPS

2009-03-06, 22:32

Masz mierzyć napięcie na czujniku a nie na wtyczce... dlatego mierzy się przy wtyczce wsuniętej na czujnik, kluczyk ON silnik wyłączony. Jak pisałem wcześniej - napięcie na wejściu ma być 5V a na wyjściu do PCM jak najbliżej 0.96V.
Yankee Kustoms
Chicago, Illinois

trabant
Posty: 95
Rejestracja: 2008-01-02, 13:58
Lokalizacja: Białystok

Re: [czujnik położenia przepustnicy] TPS

2009-03-06, 22:59

No to tak też mierzyłem . Wejście 5,22V, wyjście 1,23V. Czy to blisko 0.96V? i skąd te napięcie na masie 0,23V. O tym napięciu na masie pisałem ,że może powinno być zmierzone na wyjętej wtyczce.Poza tym chyba dziwne te napięcia na przewodzie masowym w zależności od położenia kluczyka

Awatar użytkownika
Mysza
Posty: 308
Rejestracja: 2008-07-11, 00:01
Lokalizacja: Płock

Re: [czujnik położenia przepustnicy] TPS

2009-03-07, 15:15

Bo do czujników idą masy załączane komputerem. Zrobili to jako 'udogodnienie' do autodiagnostyki. Pin 20 na kompie to stała masa z karoserii, zaś piny 40 i 60 to masy dedykowane, załączane (Power GND). Można zmostkować piny 40 i 60 z 20 i wtedy będzie po 0V na TPSie i MAPie. Chyba się to psuje w EECIV, bo często widzialem tak pomostkowane.
Oprócz explo:
Ford Granada GXL '72 2.9 24v6 cosworth
Ford Granada Ghia X '84 2.8 v6 injection
Ford Scorpio GL '88 2.9 v6
Ford Fiesta CL '90 1.8D "Ropuszka"

trabant
Posty: 95
Rejestracja: 2008-01-02, 13:58
Lokalizacja: Białystok

Re: [czujnik położenia przepustnicy] TPS

2009-03-07, 15:38

Czy dobrze rozumiem Mysza ? Sugerujesz żebym zmostkował podane piny na sterowniku
i powinno być git /przynajmniej z napięciem na masie/?

Awatar użytkownika
Mysza
Posty: 308
Rejestracja: 2008-07-11, 00:01
Lokalizacja: Płock

Re: [czujnik położenia przepustnicy] TPS

2009-03-07, 16:30

Tak, opcja dotyczy gniazda 60-pinowego komputera eec-IV, to są 3 kabelki które kończą 3 rzędy pinów, znajdziesz łatwo - jest numeracja, kabelki znajdują się jeden pod drugim na brzegu wtyczki, kolor czarny z białym paskiem i czarny prawdopodobnie.
Oprócz explo:
Ford Granada GXL '72 2.9 24v6 cosworth
Ford Granada Ghia X '84 2.8 v6 injection
Ford Scorpio GL '88 2.9 v6
Ford Fiesta CL '90 1.8D "Ropuszka"

Awatar użytkownika
Moderator Jankes
Moderator
Posty: 3111
Rejestracja: 2007-12-08, 19:37
Lokalizacja: Chicago/Kraków
Model Explorera: Każdy
Kontakt: Strona WWW

Re: [czujnik położenia przepustnicy] TPS

2009-03-07, 19:25

Power Ground to czarny z białym paskiem... wszystkie inne masy (ground) to czarne kabelki.
Yankee Kustoms
Chicago, Illinois

Awatar użytkownika
misza SG
Posty: 380
Rejestracja: 2008-02-04, 15:12
Lokalizacja: Terespol n.Bugiem

Re: [czujnik położenia przepustnicy] TPS

2009-03-08, 14:44

Czy dobrze rozumiem Mysza ? Sugerujesz żebym zmostkował podane piny na sterowniku
i powinno być git /przynajmniej z napięciem na masie/?
i jak trabant zrobiłeś tak jak mysza Ci radził :?: zmieniło to coś w pracy silnika :?:

trabant
Posty: 95
Rejestracja: 2008-01-02, 13:58
Lokalizacja: Białystok

Re: [czujnik położenia przepustnicy] TPS

2009-03-08, 19:27

Namotałem ,namotałem i dalej dupa, ale po kolei
Zmostkowałem komp. piny 60,40i 20 pozostawiłem dodatkowe przewody uziemiające na przewodach bo dopiero wtedy wyniki pomiarów były najbardziej zbliżone do książkowych,a mianowicie:
TPS
przewód 1. 5,10V
przewód 2. 0,96V
przewód 3. 0,02V

Przepływomierz obroty 700/nim

A- 14,27V
B- 0,02V
C- 0,05V
D- 1,06V

Nie wiem co robić dalej.Czy doprowadzić do stanu pierwotnego?Czy próbować coś z np silniczkiem krokowym ? Będę wdzięczny za jakieś sugestie.

W tym momencie byłem z siebie bardzo zadowolony , szczęśliwy pozbierałem graty i wybrałem się do domu na zasłużony odpoczynek. W drodze jednak humor mi się zdecydowanie popsuł bo wolne obroty zaczęły skakać od 800-1500. Na P mam 1200-1500
na D i hamulec 800-1200. Nie jest to płynne falowanie tylko raz jest tak albo śmak.
W czasie jazdy też szarpie i skrzynka wariuje.
Ostatnio zmieniony 2009-03-08, 22:02 przez trabant, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Mysza
Posty: 308
Rejestracja: 2008-07-11, 00:01
Lokalizacja: Płock

Re: [czujnik położenia przepustnicy] TPS

2009-03-08, 22:00

A na zimnym ok? Sondy OK?
Oprócz explo:
Ford Granada GXL '72 2.9 24v6 cosworth
Ford Granada Ghia X '84 2.8 v6 injection
Ford Scorpio GL '88 2.9 v6
Ford Fiesta CL '90 1.8D "Ropuszka"

trabant
Posty: 95
Rejestracja: 2008-01-02, 13:58
Lokalizacja: Białystok

Re: [czujnik położenia przepustnicy] TPS

2009-03-08, 22:32

Sądy są ok, a jak będzie na zimnym sprawdzę jutro bo dzisiaj nie miałem dla EXPO serca
Jestem na niego obrażony.

Wróć do „WARSZTAT”