Rejestracja na forum została wyłączona. Obecnie forum pełni rolę archiwum wiedzy zebranej na przestrzeni lat.
Piotr1963

Re: Olej silnikowy FORD 15W-40

2009-03-16, 18:46

:-o to trzeba zamieszczac takie "fotki" w Petrochemii :lol:

[ Dodano: 2009-03-17, 18:56 ]
Znacie ten Olej?

Ford 15W-40 5 litrów.

Wysokiej jakości uniwersalny olej silnikowy do silników benzynowych i silników wysokoprężnych. Zalecany do samossących silników benzynowych i silników wysokoprężnych oraz do silników benzynowych i silników wysokoprężnych z turbodoładowaniem w samochodach osobowych i lekkich pojazdach użytkowych. Wysoka ochrona przed zużyciem przy wszystkich warunkach jazdy.

Specyfikacja:

ACEA A3/B3; API SL/CF
Załączniki
ford-15w-40-5-Multigrade.jpg
ford-15w-40-5-Multigrade.jpg (3.96 KiB) Przejrzano 5934 razy

Awatar użytkownika
kra
Posty: 1143
Rejestracja: 2007-07-26, 21:06
Lokalizacja: /'\dln.śl./'\
Kontakt: Strona WWW

Re: Olej silnikowy FORD 15W-40

2009-03-18, 00:28

[ Dodano: 2009-03-18, 00:30 ]
dla sohc
Załączniki
ford_explorer_97_manual_00062.jpg
ford_explorer_97_manual_00062.jpg (70.88 KiB) Przejrzano 5919 razy

Piotr1963

Re: Olej silnikowy FORD 15W-40

2009-03-18, 07:58

Kra, a w mojej Germańskiej wersji OHV jest cosik takiego jak na obrazku, a przecież to dwa różne motorki. Mi w serwisie mówili tez o 5w30 ale jak widac do mojego producent poleca wsio - Ja juz głupieje :lol:

[ Dodano: 2009-03-18, 08:11 ]
a głupieje dlatego, że kiedys przeczytałem instrukcję do Forda 96, która zamieszczam ponizej


Engine Compartment
Your Explorer has either a 4.0 Liter EFI, V-6 engine or a 5.0
Liter EFI, V-8 engine.



Engine Oil Recommendations
We recommend using Motorcraft oil or an equivalent oil
meeting Ford Specification WSS-M2C193-F and displaying the
American Petroleum Institute CERTIFICATION MARK on the
front of the container.


The API Certification Mark


Never use:
1. “Non-Detergent” oils
2. Oils labeled API SA, SB, SC, SD, SE, SF or SG
3. Additional engine oil additives, oil treatments or engine
treatments

Engine oils with an SAE 5W-30 viscosity are PREFERRED for
your vehicle. They provide the best engine performance, fuel
economy and engine protection for all climates down to -15°F
(-25°C).
Synthetic engine oils which are CERTIFIED and of the preferred
viscosity may be used in your engine. The engine oil and oil
filter must still be changed according to the maintenance
schedule.


I tutaj napisano, coby nie zalewac SG a w niemieckiej instrukcji SG jest OK - no chyba, że żle "szprecham"
Załączniki
P3135608.JPG
P3135608.JPG (130.43 KiB) Przejrzano 5896 razy

Awatar użytkownika
kra
Posty: 1143
Rejestracja: 2007-07-26, 21:06
Lokalizacja: /'\dln.śl./'\
Kontakt: Strona WWW

Re: Olej silnikowy FORD 15W-40

2009-03-18, 09:45

Ja mam również oryginalną niemiecką instrukcję do mojego i zdaje się, żę jest tak samo jak w powyższej polskiej wersji.
Twój oryginał zdecydowanie się różni. Jeśli Twoja niemiecka instrukcja pochodzi z Twojego samochodu to bym wlewał to co Ci tam sugerują i biorąc poprawkę na to co już wlewałeś wcześniej.
Ostatnio zmieniony 2009-03-18, 09:53 przez kra, łącznie zmieniany 1 raz.

Piotr1963

Re: Olej silnikowy FORD 15W-40

2009-03-18, 10:09

Tak moja jest inna ale to oryginalna instrukcja - byc moze wzięło sie to z faktu, ze samochód to przejsciowy model nowa buda a silnik od OHV i pierwsza rejestracja styczzeń 1996 ot co

i dla Radka - zawsze mozna wrzucic cos do kasztanów to lepsze niz machanie palcem mogace byc przez niektórych odebrane jako groźba ;-) i tak a propos Radku nawet nie wiesz ile razy czytalem watki o olejach - wszystkie watki. Nie było zadnego, który poruszyłby kwestie filtrów, a i ciekawi mnie też i opinia o oleju fordowskim, którego zdjatko włączyłem - tego tez nie było. A poprzednie watki o olejach nie były do końca wyczerpujace, oczywiscie z mojego punktu widzenia :-D

[ Dodano: 2009-03-18, 10:13 ]
tym bardziej, ze jak widzisz - co instrukcja to inny olej, a przeciez wszystkie instrukcje mamy od Forda - jest Radku cholerny metlik z tymi instrukcjami - ty sam zastanawiales się w jednym watku czy nie zmienic oleju i co zmieniłeś bo sam sie zastanawiam czy nie wlac czegos do silników z duzym przebiegiem i nie wim dlaczego fordowski olej o którym pisalem jest do silników samossacych/

I wybacz nam nasze kasztaniienie :-)

kszesz
Posty: 727
Rejestracja: 2007-07-17, 22:59
Lokalizacja: W-wa Włochy

Re: Olej silnikowy FORD 15W-40

2009-03-18, 22:33

Ja po przebiegu 140.000 km w OHV przeszedłem na mineralny ESSO 15W40 i żadnych negatywnych odczuć. Tyle,ze mam garaż i cały czas jest powyżej +10 C.
Ostatnio zmieniony 2009-03-18, 22:34 przez kszesz, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
misza SG
Posty: 380
Rejestracja: 2008-02-04, 15:12
Lokalizacja: Terespol n.Bugiem

Re: Olej silnikowy FORD 15W-40

2009-03-18, 22:44

Znacie ten Olej?
tak, ja przy ostatniej wymianie właśnie taki sobie zalałem tzn. nie dokładnie taki sam bo 10W40 (cena 85zł za 5 litrów), kolega mi go polecił, on zalewa to do skorpiaka 2,0, stosuje już go od dawna i jest z niego bardzo zadowolony, ja przejechałem na nim narazie 5 tyś. km i nic się nie dzieje, nie zauważyłem żadnych negatywnych skutków, wcześniej stosowałem Castrol Magnatec, nie wiem dokładnie jaki przebieg ma mój motor, koleś od którego go kupiłem ,mówił, że ok 100tyś,

Awatar użytkownika
Moderator Jankes
Moderator
Posty: 3111
Rejestracja: 2007-12-08, 19:37
Lokalizacja: Chicago/Kraków
Model Explorera: Każdy
Kontakt: Strona WWW

Re: Olej silnikowy FORD 15W-40

2009-03-19, 00:05

Jedno co zaleca fabryka a drugie to jaki ma przebieg silnik i jaką mamy porę roku.

Zimą rzadszy, latem gęstszy - przy większym przebiegu zalecałbym olej gęstszy co by nam nie "wypłynął" przez "dziury"...

na teraz 10W40 jak najbardziej wskazany
Yankee Kustoms
Chicago, Illinois

Piotr1963

Re: Olej silnikowy FORD 15W-40

2009-03-19, 13:52

Panowie, dużo czytałem o olejach i rekamendacjach - jaki olej do jakiego silnika i do silnika z jakim przebiegiem. Zresztą jak widac na załączonych obrazkach z instrukcji Forda, Ford pisze raz jedno raz drugie, ale mniejsza o to.

Mój silnik ma juz ponad 228 000 i jak na razie trzyma sie zadowalajaco. Nie wiem co bylo lane wcześniej ale zastanawiam się czy przy olejach (w silnikach z wiekszym przebiegiem) nie brać pod uwagę - jako głównego parametru magicznej liczby TBN, która określa ilośc srodków myjacych w silniku - im ich mniej do silników z wiekszym olejem tym lepiej bo tak nie wymywa.

I tu pojawia sie pytanie - czy jak nie wiem co lano to czy koniecznie musze lac olej mineralny?

Biorąc pod uwagę TBN - okazuje się, że niektóre półsyntetyczne oleje maja mniej srodków czyszczących od mineralnych. Np. półsyntetyczny Texaco Havoline Extra 10W40 ma współczynnik TBN - 7,7, a mineralny Castrol GTX High Mileage 15W/40 TBN ma = 8

czy to znaczy, że mineralny przeczyści silniej od półsyntetyka? I czy w takim razie półsyntetyk jest bezpieczny w przypadku gdy nie wiem co było lane wcześniej? Jak był tam mineralny to czy półsyntetyk o niskim TBN nie zaszkodzi?

Pomijam pozostałe specyfikacje bo one są dla mnie bezdyskusyjne. Jestyem ciekaw jakie macie zdanie?

[ Dodano: 2009-03-19, 17:06 ]
nalazłem coś takiego

HAVOLINE ENERGY 5W-30 to najwyższej jakości wielosezonowy olej silnikowy przeznaczony do silników benzynowych i Diesla samochodów osobowych. Olej HAVOLINE ENERGY 5W-30 zestawiono przy udziale mineralnych, niekonwencjonalnych olejów bazowych i pakietu dodatków uszlachetniających zapewniających wysoką wytrzymałość użytkową, ochronę przed zużyciem, zmniejszenie toksyczności spalin, zmniejszenie zużycia paliwa oraz bardzo dobrą płynność oleju w niskich temperaturach.
Normy i zatwierdzenia:
SAE 5W-30
API SL/EC
ACEA A1-98/B1-04
FORD WSS-M2C912-A1
FORD WSS-M2C913-A


[ Dodano: 2009-03-19, 17:23 ]
info z Texaco

Firma Texaco wprowadziła do sprzedaży w drugiej połowie 1997 roku olej silnikowy Havoline Formula³ Energy 5W-30 o klasie jakości API: SJ, olej energooszczędny w myśl nowej, bardziej rygorystycznej Sekwencji VIA. Zapewnia on oszczędność paliwa 1,4 % w stosunku do oleju wzorcowego SAE 5W-30, co w porównaniu do liczb zestawionych powyżej stawia go w grupie olejów klasy SAE 0W-20 oraz SAE 5W-20.
.
-30, co w porównaniu do liczb zestawionych powyżej stawia go w grupie olejów klasy SAE 0W-20 oraz SAE 5W-20.
W Europie szeroko stosowanym testem wykazującym wpływ oleju silnikowego na oszczędność paliwa jest tzw. test M111 FE. W przypadku Havoline Formula³ Energy 5W-30 (HF3Energy 5W-30) wykazał on oszczędność rzędu 2,5% tj. więcej niż nawet bardzo lekkobieżny olej wzorcowy RL 192 o klasie lepkości SAE 5W-20 oraz znacznie więcej niż olej wzorcowy RL 191 o klasie lepkości SAE 15W-40,

Olej Havoline Formula³ Energy 5W-30 oferuje nie tylko znaczne zmniejszenie zużycia paliwa i mniejsze zanieczyszczenie środowiska naturalnego, ale również wzrost mocy i momentu obrotowego. Załączone: Wykres 2 i Wykres 3 przedstawiają wzrost mocy silnika oraz momentu obrotowego w zakresie obrotów silnika od 4.500 do 7.000 obr/min w porównaniu do tego co oferuje tak pożądany przez wielu kierowców całkowicie syntetyczny olej o klasie lepkości SAE 5W-40.


Jest to ważny element podwyższający poziom tzw. czynnego bezpieczeństwa jazdy. Zysk mocy i momentu obrotowego silnika może okazać się bardzo ważny w sytuacjach kiedy kierowca wprowadza silnik na obroty maksymalnej mocy i momentu obrotowego dla wykorzystania pełnej dynamiki pojazdu.
Doskonałe charakterystyki niskotemperaturowe oleju Havoline Formula³ Energy 5W-30 w stosunku do oleju wzorcowego RL 192 o klasie lepkości SAE 5W-20 przedstawiają wykresy temperatury płynięcia (Wykres 4), lepkości niskotemperaturowej rozruchu w temperaturze -25° C wg CCS (Wykres 5) oraz lepkości niskotemperaturowej pompowalności w temperaturze -35° C wg MRV


Dla olejów o klasie lepkości SAE 5W-XX maksymalną dopuszczalną wartością niskotemperaturowej lepkości rozruchu w temperaturze -25° C jest 3500 mPa× s. Jak widać na Wykresie 5, olej Havoline Formula³Energy 5W-30 znajduje się daleko od wartości granicznej i co więcej stawia mniejsze opory przy rozruchu niż olej wzorcowy RL 192 5W-20.
Maksymalna dopuszczalna lepkość pompowalności określana dla olejów klasy SAE 5W-XX w temperaturze -35°C wg MRV wynosi 60.000 mPa× s. Jak widać na Wykresie 6, olej Havoline Formula³Energy 5W-30 i w tym względzie znajduje się daleko od wartości granicznej, a ponadto zapewnia znacznie mniejsze opory przy pompowaniu oleju z miski olejowej po całej magistrali olejowej silnika niż olej wzorcowy RL 192 5W-20.
Warto również wspomnieć, że wszystkie omówione tu korzyści płynące ze stosowania Havoline Formula³Energy 5W-30 są bardzo cennym uzupełnieniem takich, ogromnie ważnych z punktu widzenia użytkownika, walorów jak: wysoka odporność oleju na utlenianie w wysokich temperaturach pracy opóźniająca procesy starzenia oleju, ochrona silnika przed tworzeniem szlamów niskotemperaturowych i osadów wysokotemperaturowych, ochrona elementów silnika przed zużyciem.
Olej silnikowy Havoline Formula³Energy 5W-30 spełnia ponadto europejskie specyfikacje jakościowe wg ACEA A1-96 oraz B1-96 tj.: klasyfikacje olejów energooszczędnych stosowanych w silnikach zarówno z zapłonem iskrowym jak i samoczynnym. Faktem zasługującym również na uwagę jest spełnienie przez Havoline Formula³Energy 5W-30 najbardziej surowych wymagań Ford WSS-M2C912-A1 w stosunku do energooszczędnych olejów silnikowych stosowanych w najnowszych konstrukcjach silnikowych Forda.
Reasumując, Havoline Formula³Energy 5W-30 to wielosezonowy, energooszczędny olej silnikowy zalecany do silników benzynowych i diesla oraz tych zasilanych paliwem gazowym propan-butan (LPG), spełniający następujące klasyfikacje użytkowe: SAE: 5W-30

API: SJ / Energy Conserving (wg Sekwencji VIA)
ACEA: A1-96 / B1-96
Ford: WSS-M2C912-A1
Ford:
WSS-M2C913-A1

Awatar użytkownika
Mysza
Posty: 308
Rejestracja: 2008-07-11, 00:01
Lokalizacja: Płock

Re: Olej silnikowy FORD 15W-40

2009-03-19, 17:27

TBN, która określa ilośc srodków myjacych w silniku
TBN to Total Basic Number, czyli liczba zasadowa :) Z myjącymi ma nie wiele wspólnego, jest związana z niwelowaniem kwaśnych produktów starzenia się oleju. Tak więc dlaczego "hajmilidż" ma większą TBN? :) Chyba wszystko jasne.
Jak był tam mineralny to czy półsyntetyk o niskim TBN nie zaszkodzi?
przy częstych wymianach jest jak najbardziej wskazany

[ Dodano: 2009-03-19, 17:35 ]
A to info z texaco to bełkot reklamowy :) Wiadomo, że im rzadszy olej, tym mniejsze opory, (szczególnie między warstwami oleju) oczywiście dopóki nie wystąpi tarcie mieszane, czyli granica przerwania filmu olejowego. Gęste oleje miały łatwiej utrzymać poduszkę olejową, a dawniej robiło się większe luzy i tolerancje. Dzisiaj materialy mamy inne, luzy mniejsze, oleje rzadsze, obroty wyższe, temperatury również wyższe. Dlatego może być mowa o zmniejszaniu oporów tarcia poprzez użycie odpowiednich olejów. Przy doborze oleju trzeba wziąć pod uwagę cechy konstrukcyjne silnika. OHV nie potrzebuje 5w30 bo to stary tłuk :) Kręci się powoli, nie ma rozbudowanego rozrządu i wrażliwych na zapchanie napinaczy hydraulicznych. Toteż 15w40 na lato i 10w40 na zimę mu w zupełności wystarczy, zaś rzadszy olej mógłby mu tylko zaszkodzić.
Oprócz explo:
Ford Granada GXL '72 2.9 24v6 cosworth
Ford Granada Ghia X '84 2.8 v6 injection
Ford Scorpio GL '88 2.9 v6
Ford Fiesta CL '90 1.8D "Ropuszka"

Piotr1963

Re: Olej silnikowy FORD 15W-40

2009-03-19, 18:39

:-) Dzięki :-)

[ Dodano: 2009-03-19, 18:40 ]
jeśli dobrze zrozumiałem 10W40 półsyntetyk - tak?

[ Dodano: 2009-03-19, 18:55 ]
kolejny olej dla SOHC

Ultra Semi-Synthetic SAE 5W30


Zastosowanie:

W silnikach benzynowych Forda najnowszej generacji, typ Zetem E/SE i Duratec VE oraz do silników diesla (turbo) do Forda Fokus (Endura DI) i TDCI (Duratorq), możliwe również zastosowanie w pozostałych typach silników Forda, takich jak HCS, CVH (poza wersją turbo), PTE/PT-E, SOHC, DOHC, Probe, Windstar i Explorer.

W amerykańskich typach silników benzynowych, takich jak Chevrolet, Pontiac, Chrysler, do których zalecana jest lepkość SAE 5W30 i ILSAC GF-2, a także

w niektórych najnowszych typach silników Renault.



Specyfikacje:
- API SJ (zachowanie energii)
- ILSAC GF-2
- ACEA A1 / B1
- Ford WSS - M2C912 - A1 + M2C913 - A

[ Dodano: 2009-03-19, 18:57 ]
i inna firma;

Statoil LazerWay F 5W-30
syntetyczny API SL; ACEA A1/B1/B5
Ford WSS-M2C912-A1, WSS-M2C913-
A/B

[ Dodano: 2009-03-19, 18:58 ]
i znów następny



Olej silnikowy Ford Formula E Economy ACEA A1/B1 i WSS-M2C912-A1 lub WSS-M2C913-A

Awatar użytkownika
Mysza
Posty: 308
Rejestracja: 2008-07-11, 00:01
Lokalizacja: Płock

Re: Olej silnikowy FORD 15W-40

2009-03-19, 19:10

10W40 półsyntetyk - tak?
ford robi taki minerał. jak rówież 5w30 fordowski jest ponoć mineralny. kwestia starannie dobranej bazy.
Oprócz explo:
Ford Granada GXL '72 2.9 24v6 cosworth
Ford Granada Ghia X '84 2.8 v6 injection
Ford Scorpio GL '88 2.9 v6
Ford Fiesta CL '90 1.8D "Ropuszka"

Piotr1963

Re: Olej silnikowy FORD 15W-40

2009-03-19, 19:20

w ASO na Dobrej mówili mi, ze fordowski 5w30 wlewaja do kazdego silnika w Explorerze i wszystko jest OK, natomiast nie wiem czy mozna im ufać - z natury mam ograniczone zaufanie do warsztatów ASO. Kiedyś w ASO Nissana zapomniano mi przy wymianie wlac oleju do ASB - jak się potem dowiedziałem zapomniał o tym uczeń.

Awatar użytkownika
Mysza
Posty: 308
Rejestracja: 2008-07-11, 00:01
Lokalizacja: Płock

Re: Olej silnikowy FORD 15W-40

2009-03-19, 21:14

fordowski 5w30 wlewaja do kazdego silnika
nawet do diesli z filtrem cząstek stałych, do których ten olej się nie nadaje...
Oprócz explo:
Ford Granada GXL '72 2.9 24v6 cosworth
Ford Granada Ghia X '84 2.8 v6 injection
Ford Scorpio GL '88 2.9 v6
Ford Fiesta CL '90 1.8D "Ropuszka"

Piotr1963

Re: Olej silnikowy FORD 15W-40

2009-03-20, 07:27

Mysza to miałem rację, ze im nie ufam. Ale kończąc temat czy półsyntetyk 10w40 moge wlać nawet jesli wczesniej byl mineralny? Choc watpie by w ASO w Germanii takowy lano.

Wróć do „WARSZTAT”